Smörja fläkten i brännaren???

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2642
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av rod02 »

Jag har inte ens sett det inre lagret på bild :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av kay »

Jag har inte jag heller sett det inre lagret!! Men det sitter väl där jag tror att jag försökre smörja :roll:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2642
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av rod02 »

shaded-pole single-phase electric motor heter den på utrikiska. Inte kan det vara så här lätt och servicevänligt HVAC Shaded Pole Motors - YouTube . Såklart inte, inre lagret skall förbi trumman :-( . Men om motorn inte är nitad, så kanske det går lättare att smörja, om man delar på den. Hittade en sån här i skrotlådan Philips shaded pole record deck motor - YouTube och den är nitad :-( . Letar efter en bra bild, där det syns tydligt att min är en kullagrad motor. Alltså inte axeln som skall smörjas, utan kullagret.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av SB »

kvistarn: RFE-fläktarna i FlexA brännarna är försedda med underhållsfria kullager. Det som utöver rena lagerfel skulle kunna bidra till att fläkten börjar gå trögt kan möjligen vara att fint damm börjar tränga in vid övre täckbrickans tätning mot lagrets innerring.

För att undvika detta kan man vid renblåsning med tryckluft av fläkten, även blåsa bort det damm som samlas mellan fläkthjulet och dess sköld för infästning i fläkthuset. Skulle man sedan lyckas smörja tätbrickans läpptätning med en droppe olja kan detta säkerligen göra en viss nytta medan för mycket olja endast binder damm.

När man ändå har tryckluft tillhanda kan det också vara bra att blåsa upp fläkthjulet i lite varvtal och lyssna efter lagerfel.
TMV E20 + Janfire Flex A
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av msh16 »

Så också FlexA eldarna har underhållsfria kullager i fläkten. Men Icecap får vara framme med oljekannan.
Vad var det man sade förr: Smens häst och skomakarns kärring har sämst på fötterna. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja fläken i brännaren???

Inlägg av Icecap »

Jag har hela tiden sagt "symaskinolja till sinterlager", inget annat! Att jag inte har en Flex-A och därför inte här intimt kännedom om fläktens lager är knappast mitt fel, råd kan tas och man kan följa dom, inspireras av dom eller skita i dom.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Frippe
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 01:13
Ort: Tjörn (Bohuslän)

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av Frippe »

Fläkten i min Pellx började låta riktigt illa för ett par år sedan. Ville försöka hålla liv i den så länge som möjligt och började fundera på hur kunna komma åt att smörja det inre lagret närmast fläkthjulet.
Hade en flaska med symaskinsolja med liten pip men den räckte på inga vägar in till lagret. Tog en bit elkabel (fk 1.5 mm) ca 10-15 cm och ryckte ut kardelerna och vips hade jag en liten slang som jag kunde trä på pipen på oljeflaskan.
Jag tar ut brännaren och lägger den på sidan, sticker in slangen mot lagret och lägger en droppe eller två. Detta gör jag tre fyra ggr om året och fläkten funkar bra ännu. Inte helt ljudlös men ändå :D
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2642
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av rod02 »

Frippe: Ser du lagret? Vad jag minns, så ser jag inget. Jag sprayar och hoppas på att nån droppe når fram. Det enda jag demonterar är "gula kåpan".

Om ett underhållsfritt lager skriker, kan det då bli värre med olja?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av SB »

Med underhållsfria lager menas att lagret som vid tillverkningen fettats in har försetts med gummerade tätbrickor för att hålla kvar fettet samt för att stänga ute obehörigt skräp. Det kan likväl av olika anledningar tränga in småpartiklar via tätbrickornas tätläpp mot innerringen på samma sätt som fettet vid varmgång eller hög temperatur kan bli tunnflytande och tränga ut. Att ett lager skriker kan utöver ovannämnda orsaker bero på att det är utslitet, annan lagerskada, dålig kvalitet eller att det är felaktigt uppriktat. När det gäller att hålla liv i ditt lager tror jag inte att smörjningen har så stor betydelse eftersom det förmodligen inte tränger in så mycket olja även om den är tunn, men för lagret vore det fördelaktigast om man lyckats få in fett eller tjockare olja men detta har ännu mindre utsikter att passera tätningarna.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av Icecap »

Om kullagret har skrikit eller låtit illa på annat sätt är ytorna ju oftast skadade, att smörja är bara en nödåtgärd inför det tvingande nödvändiga lagerbyte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av SB »

Självklart är lagerbanornas eller kulornas ytor skadade när lagret skriker. Med hålla liv i lagret syftar jag naturligtvis på konstgjord andning tills nytt lager eller ny fläkt hunnit införskaffats.
TMV E20 + Janfire Flex A
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2642
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av rod02 »

Jag har oljat upp ett par elmotorlager. Säkert inte underhålls fritt. Och de funkar. Har dock inte hårdtestat dessa motorer. Brännaren har dock gnällt i ett par år. Stannar nog lagom till julafton :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av bergatorparen »

Hmm. Tror nog du hoppas på ett stort paket under granen, som innehåller en sprillans ny PellX :lol: :santa: :rendeer:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2642
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av rod02 »

Det räcker med en torinfläkt.... Har jag bara en "redo", så fixar jag nog den som sitter i snabbt. Men nu när jag bara har en, så vågar jag inte röra den :oops: .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Smörja fläkten i brännaren???

Inlägg av JensH »

Min fläkt började låta som en gammal dörr efter att jag haft brännaren iväg på service. Sjukt irriterande att de åtgärdade ett problem för 350:- och fördärvade en annan grejj som kostar mycket mer. Kanske var en medveten strategi från deras håll...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar