livslängd på Internskruv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
522167
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 18 maj, 2012 23:43
Ort: Östersund

livslängd på Internskruv?

Inlägg av 522167 »

Jag undrar hur länge en internskruv ska klara sig? Min brännare går året om och har gått ca 9500 timmar sedan start 1/7-09. Nu är skruven bytt och den gamla såg ut så här:
Bild

Kan väl inte tänka mig att en skruv ska se ut så efter 3,5 år

Någon som har erfarenhet av detta? Jag skall skicka allt detta till försäkringsbolaget för att få ut en eventuell ersättning för skada.
2pl, 280kvm (2 lgh á 90kvm & källare 100kvm) Ecotec bioline 20 -09, Norrahammar 2100 Panna -77
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: livslängd på Internskruv?

Inlägg av Roli »

Jag tycker att det ser konstigt ut med den förslitningen på 3,5 år, men din brännare verkar gå mycket då du kommit upp i 9500 timmar på den tiden.

Har själv kört min gamla A3:a i nästan 17000 timmar ( den fick förvisso en ny skruv efter ca 1 års drift pga bakbrand) men den visade inga sådana skador som din skruv visar. Min begagnade Bioline som ersatte A3:an för två år sedan har gått lite över 3800 timmar men den uppvisar inga synliga skador ännu, kanske kommer..... Då den kommer upp i din driftstid.....

Verkar som om materialet inte tål att ligga i pelletsglöden? Borde gå att reparera med lite "svetspåläggning".
Är tveksam till att försäkringsbolaget ersätter en sådan förslitningsskada men det går alltid att prova.

Verkar som om din skruv är av dåligt material, iallafall om man jämför mot mina skruvar.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: livslängd på Internskruv?

Inlägg av Icecap »

Jag kan ha fel men för mig ser det ut som en vanlig förslitningsskada och alltså ingen försäkringsskada.

Sedan hade jag nog byggt upp den igen med lite svets men det är ju nog för att jag har en svets i källaren...
Min tanke är att om originalet ser ut så efter ett tag kan det vara en idé att förbättra originalet, alltså hade jag kollat vad som gav skadan och sedan gjort så att den inte ville uppkomma igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: livslängd på Internskruv?

Inlägg av Vednisse »

9500h är iofs. ganska mycket, men det verkar vara ett dåligt materialval ändå. Som föregående säger förslitning.....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kalle1
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 00:26

Re: livslängd på Internskruv?

Inlägg av kalle1 »

Har en A3 och min erfarenhet, har haft den sen 2002 att det så där ser det ut hos mig med slitaget varannat år, om det nu är meningen att det ska slitas så här. Jag har aldrig köpt en ny axel utan som Roli påpekar, lägg på med svetsen, har funkat utmärkt genom åren, har hjälpt andra med samma sak. Det känns nästan att det blir mer hållbart när man lagt på, slits mindre. Det verkar vara lite olika kvalitet på skruvarna.

Så har du en svets eller nån bekant som har en, lägg på, det är dyrt nog ända med delarna
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: livslängd på Internskruv?

Inlägg av Doc »

Vilken pinne är lämpligt för detta ändamål? Eller vilken pinne kan "förbättra" originalet i det läge? Har billig pinnsvets, begränsa vana och ingen aning om svetspinnar :roll:
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
kalle1
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 00:26

Re: livslängd på Internskruv?

Inlägg av kalle1 »

Ja just det, jag använde en MIG svets, blir lite slagg, enklare för en ovan, går nog bra med en elsvets också, är nog lite knepigare om man inte svetsat förut. Jag la på så mycket som jag tyckte behöva, la axeln på en plan yta och rullade den, så kunde man se om den behövde rätas. Sen slipade jag bort det överflödiga. Så får du tag i en MIG är det nog lättare om du är ovan, inbillar jag mig. :lol:
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: livslängd på Internskruv?

Inlägg av -PMK- »

Det jag har upptäckt (på min brännare i alla fall) är att om jag kör den på för låg effekt så ligger glöden mycket längre ned i koppen, gissar att det är en kombination av hög värme som sliter på den.
Min skruv är från ~2000, knappt sliten alls, kör brännaren på 90%. Hade innan jag byggde om till PLC, en uppeldnings intervall på 30 minuter.
Över sommaren körde jag på ~50% effekt och då blev det en satans massa slagg och skit riktigt långt ned i koppen, något som jag aldrig har när den körs på 90% av effekten.
CTC 256B + Ecotec A4
Skriv svar