absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av Psycho Dave »

Njaaaa, nog är det lite skillnad i insatsen i rengöring på en undermatande brännarkopp och övermatade självrengörande rostlameller av rostfritt stål.

Jämför man service instruktionen för respektive panna så ser man lätt skillnaden där man ska skruva isär brännaren på Biomaticen medans Viessmannen bara ska ha rengöring av konvektionsytor som alla pannor.

I denna filmen så ser man automatrengöringen av tuberna samt rengöring av rostret från 3:15.

http://www.viessmann.se/etc/medialib/in ... sieger.wmv

Men ja, den kostar fläsk.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av Vednisse »

Nja, i mina ögon så skiljer det ett halvt ljusår mellan Viessmann 300P och Biomatic. Kanske inte i underhåll, dock i helhet...men priset får ju också tas med i beräkningarna.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av stepside »

ja den ser ju tämligen ut som en mycket bekväm oc bra panna liksom fröling t4. sen finns windhager,mm. verkar som de skandinaviska panntillverkarna är lite efter i utveklingen? vad är det för priser ungefär på dessa pannor?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av ragge2 »

Om svenska panntillverkare ligger efter i utvecklingen är nog orsaken till det att folk uppmanas att köpa från "större aktörer" och återförsäljarnas propagande om välkända märken och etablerade tillverkare. ÅF-provisionen spelar en viktig roll där.
Finns det bara kunder behöver man inte ha någon produktutveckling.

En gubbe på landet kan inte tillverka pannor har vi tidigare fått höra.
Resultatet blir som tidigare var uppe i diskussionen dekalmodifierade gamla produkter i stället för nya produkter.

Små tillverkare är tvungna att ha ett ingenjörstänk bakom och fungerande bra ideer om det ska säljas en enda pinal.

Stora företag som växer genom uppköp av redan gamla produkter behöver bara smörja den redan etablerade återförsäljarapparaten för att ruljangsen ska fortsätta.

Ingenjörer och konstruktörer står mot säljare och bolagsfixare.

Ariterm är ju ett finskt företag men finns också där lite tendenser. Tog väl 4 år sådär att byta ut sprintarna till matningshjulet mot kedjedrift på Bequem.
Ett litet innovationsföretag byter ut en misslyckad konstruktionsdetalj direkt för att ha en chans på marknaden.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av stepside »

sen tror jag att svensken har en gräns för vad pannan får kosta på ett annat sätt än övriga europa? är det i närheten av bergvärmeinstallation eller lika mycket,mer =stopp. jag som har ett gammalt hus,fick genast problem när jag ersatte eldning med lvp/vvb.kan bli mycket tråkigare i slutändan med värmepump både för hälsan och plånboken. så jag känner att jag vill ha ett pellets system som "sköter sig själv" precis som värmepump nästan. det enda man hör om är detta eviga tjat om verkningsgrad men det är ju bekvämligheten man vill åt,eller? annars kan man ju elda ved.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av stepside »

fröling t4 kan även eldas med spån,flis OCH ved! men priset 165,000kr exkl.moms... smakar det så kostar det antar jag.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av Icecap »

Frågan är egentligen ganska intressant - och fullständigt fel utformat! Vad jag anser bekvämt kan andra tycka är krångligt och vice-versa.

Rätt fråga borde vara:
"Vilken/vilka panna/pannor lever upp till dessa krav:"
* Här ska en kravlista finnas.

Min tolkning är nog ganska enkel:
* Någon panna med en rejäl asklåda. Effektiviteten är det knappast mycket att orda om, den är nog ganska lika för alla rimligt moderna pannor.
* En brännare som är enkel att ställa (alltså en digital) eller som kan klara det själv medelst lambda-styrning eller liknande. Såklart ska den klara att hålla sig rimligt ren.
* En pelletsmatning från ett stort förråd, väl att märka en matning utan en massa strul och problem. Detta är nog den största utmaningen...

Jag anser t.ex. att ett bulk-/storförråd ska vara skötselsfritt! Att ha olika utlopp som man ska öppna och stänga ska inte finnas, pelletsen ska fyllas på och sedan ska det vara allt! Någon nivåvakt som tänder lampor när det är dags och när det är jävligt dags att fylla på ville vara bekvämt.

Kan man nöja sig med att "sparka på däcken" varje halva år och systemet fungerar med detta är det bekvämt i mitt tycke.
Senast redigerad av Icecap den sön 17 jun, 2012 14:39, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av Ichgary »

Kolla Fröling eller ETA, dom har båda mycket kompetenta pannor och förrådslösningar att tillgå.
Vill man ha fungerande prylar med hög verkningsgrad och bra styrning så kan det vara ett alternativ.
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av msh16 »

Icecap säger något viktigt här. Vad den ena anser vara nödvändigt tycker andra är onödigt. Skulle själv t.ex. aldrig tänka mig ett stort bulkförråd med alla problem som kan uppstå där.

Finns ju inget problem egentligen. Bara att installera en modern panna och kapa turbulatorerna lite tills tillräcklig rökgastemperatur erhålles.

Eta och Fröling pellets är ju inget alternativ i Sverige. För samma pris får man både modern bergvärme, mekanisk ventilation och sorbtionsavfuktare. Platsen för bulkförrådet kan då användas till viktigare saker.
Helt specialtillverkad elektronik va? Vad kostar årlig service om man inte tecknar ett dyrt serviceavtal? Vad kostar de olika elektronikkorten?

Nej ska man elda med pellets bör man ha saker man kan reparera själv till låg kostnad och Biomatic verkar ha ovanligt få problem både med styrningen och det mekaniska.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av rod02 »

Jag tycker tråden är av akademisk art. Intressant för mig i teorin. Tänker man inte ekonomi, så går pellets bort. Vill man slösa slantar är det nog bättre med VP eller fjärrvärme. Pellets kör man för man vill ha pengar över till annat.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rca1959
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 24 apr, 2012 16:35

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av rca1959 »

msh16 skrev:Eta och Fröling pellets är ju inget alternativ i Sverige. För samma pris får man både modern bergvärme, mekanisk ventilation och sorbtionsavfuktare. Platsen för bulkförrådet kan då användas till viktigare saker.
Helt specialtillverkad elektronik va? Vad kostar årlig service om man inte tecknar ett dyrt serviceavtal? Vad kostar de olika elektronikkorten?
ETA och Fröling är seriösa produkter, visst dom kostar. Tycker jag känner igen ditt inlägg från ett annat forum under annat namn.......... som jag sa där: tecknar man serviceavtal på så små anläggningar? Det finns väl hemförsäkring?

Nej, jag säljer inte nån av dessa. Säger det innan frågan uppstår eftersom jag är "okänd" på detta forumet.

Är dock spekulant på ovanstående märken, då i Twin eller Dual version.
Exoverken el/olja kombipanna från 1963. Värmebaronen EK15, 15 kW. Tegelhus från 1942, 400 m² + 80 m² källare. Havererad IVT värmepump med direktexpansion från 1986, gör dock varmvatten mha 6 kW elpatron.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av msh16 »

Sedan när blev det åsiktsförbud här?
Olika länder har olika förutsättningar när det handlar om energi och olika syn på vad som ger hög status.

I Sverige har vi markvärme som ett starkt alternativ för den som har ordentligt med pengar att lägga ned på värmesystemet. Blir inget utrymme för ETA och Fröling pelletsanläggningar för den som tänker rationellt ekonomiskt.
Ser man det som en hobby är det annat.
Menar du att svenska försäkringstagare ska stå för de dyra kostnaderna som följer av att äga ETA och Fröling pelletsanläggningar. Premierna är väl tillräckligt höga ändå.
Inte ger man sig in och "reparerar" en så dyr och komplicerad anläggning utan det måste väl rimligtvis tecknas någon form av underhållsavtal med importören när garantitiden har gått ut. Finns det täckning med kompetenta installatörer - reparatörer för Eta och Fröling pelletsanläggningar på alla platser där pellets eldas. Vad kostar det att få ut en tekniker som behöver åka 50 mil om pannan stannar?
Säljer man villan så höjer en rätt ny bergvärmeanläggning priset men pellets är ingen villaköpare intresserad av.

Bra att du är spekulant på ovanstående märken, då i Twin eller Dual version, men varför måste alla tycka som du?

Jag fortsätter nog tycka att pelletseldning är som allra bäst om man kan hålla ned lite på priset och göra så mycket det går själv av installation och underhåll.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av protoflax »

Nej nu blev jag förbannad. Förstörde lunchen totalt.
Första inlägget, rekommenderar folk att köpa varor som varken har support eller billiga reservdelar, föreslår till slut spekulanterna att "köra försäkringssvängen" dvs. snylta på andras hemförsäkring för att göra dyra reparationer som ärliga svenska företag sköter utan snyltarupplägg.

Brännarkonstruktören från Garpenberg uppfann det upplägget när Tunab sprack i två företag och garpenbergskillens företagsdel (Jetflame) helt plötsligt saknade rättigheterna till styrboxen.
Kunderna rekommenderades att "köra försäkringssvängen" och låta hemförsäkringen betala uppgradering till en ny styrbox för 30000. Länsförsäkringar vägrade visst betala för gangsterupplägget och heder till dem!

Stepside: Om du tycker Biomatic eller Janfire NH + Combifire är för jobbiga att hålla på med så fortsätt med värmepump och skaffa ett par bra avfuktare. En avfuktare drar visserligen el men lämnar också värme.
Jag har en billig avfuktare från Jula gående i min källare nu när pelletsbrännaren är avstängd. Bara den lilla avfuktaren ger klar minskning av fuktighetsgraden och mindre risk för mögel.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av lange02 »

Nej iden om att låta hemförsäkringen betala för underhållet på pelletsanläggningen är riktig riktigt urdålig.
Ska den här utvecklingen mot ett bidragssamhälle aldrig ta något slut? Latoxar och slöfockar ska få bidrag snart sagt till allting medan de arbetslösa och pensionärerna betalar extraskatt och ärliga försäkringstagare straffas med högre försäkringspremier.
Har Länsförsäkringar verkligen bättre koll än andra på försäkringsbedragare av typ direktör Tunström med jetflamebrännaren så vore det värt att flytta över försäkringarna dit.

Finns det klara exempel på att Länsförsäkringar har en hårdare linje än andra bolag när det gäller försök att flytta över kostnad för support och garantiåtaganden till hemförsäkringen?
Är rätt vanligt att hemförsäkringen missbrukas också vid normala förslitningsfel på värmepumpar.

Ett supportavtal skulle vara lösningen eller varför inte ett frivilligt tillägg till hemförsäkringen i form av värmepumpsförsäkring eller pelletspannaförsäkring så fick slöa människor och tekniskt handikapade betala för sina kostnader själva och betala premie i proportion till försäkringsbolagets risk.
Man kan idag inte köpa en dator eller skrivare utan att säljaren börjar tjata om att man ska ta en försäkring på varan också. Varför inte en likadan försäkring på värmeprodukter?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: absolut bekvämaste pelletspannan,vilken?

Inlägg av rod02 »

Rot och värmeomställnings bidrag då mfl? Är de undantagna?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar