Automatisk avluftare radiatorkrets

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Finns det några erfarenheter av detta? Jag har problem med att bli av med all luft i mitt system: Om jag fyller på till 1.5 bar (säkerhetsventilen dumpar) och sedan går och luftar enligt konstens alla regler och några till under flera månader.....så slutar det med att jag ligger på för lågt tryck och måste fylla på mer vatten innan all luft är borta.....det blir en ond spiral...

Funderar alltså på en automagisk avluftare istället - men funkar detta? Vad tror ni?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Stegatorparn »

Låter inte bra att du inte blir av med luften.
Automatiska avluftare är inget jag skulle rekommendera.
Skall du installera en, skall det vara med en avstängningsventil mot systemet så att automatluftaren kan kopplas bort.
Automatluftare fungerar när dom är nya men efter tid är det stor risk att dom står och läcker.

Får du ofta luft i systemet eller har du gjort ett större ingrepp?
I det förra fallet kan det vara att luft kommer in om expansionskärlet är felplacerat, t.ex. om det är anslutet till trycksidan på en pump.
Kärlet skall anslutas där man har det lägsta trycket.
Trycket i kärlet skall inte underskrida avståndet mellan kärlet och högsta punkten på systemet + 5m.
10 mvp= 1 bar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Jakob »

Jo jag har läst att dom där avluftarna är lite dåliga i sin funktion.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av OPEC »

Ta hjälp av någon när du luftar vet ja. Om en står vid pannan beredd att fylla på en smula så borde
du kunna lufta utan att köra tomt och få in ny luft. Sen får du kanske räkna med att göra om proceduren efter någon månad eftersom vattnet du fyller på med avger en del av sitt syre som blir till ny luft.
Sen skall det vara nog. Tänk också på att inte snålelda efter att du fyllt på med vatten. Det behöver upp till 80 grader för att avge syret, annars kommer det att rosta på lite sikt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har stopptemp på 83 nu när det är varmt ute - då kommer jag ibland ändå upp till 89 på eftervärmen. När det är kallare kör jag stopptemp 86. Så varmt blir det iaf. :)

Det är ju mycket små luftmängder vi pratar om här - men trots det så bubblar det omkring ett par ggr per dygn....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av ronald »

Jakob: Det är det som du shuntar ut i raddslingan som skall vara typ 80 C (under en period när du luftar).. :wink:

Har bytt några aotomatluft som läckt dom var iof en 30 år (gjorda av koppar)...Obs!ej i mitt system... :) Meen...Nog bättre att försöka få ut luften själv när det gäller sitt egna lilla villasystem..
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Jakob »

Ronald:

Jo jag har så klart shuntat så det knakat i kåken, gått runt och luftat överallt, luftat pannan igen, etc....

Men är det någon som vet hur lång tid det tar för vattnet att fälla ut allt syre egentligen? När kan man förvänta sig att man når en jämn nivå så det inte tillkommer mer luft bef. vatten?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av nissetib »

Exakt dom problemen som TS beskriver har jag haft i min Ecoflex. Redan sedan installationen har jag haft bekymmer. Luftat ett otal gånger på olika sätt. Vissa sätt med bättre resultat än andra. Men till slut så kommer luften ändå åter.

Kollade, till slut, med vattenpasset om hur pass pannan stod i våg. Döm om min förvåning när den lutade lite. Skruvade på fötterna så det lutade lite framåt istället så luftbubblan skulle hamna längst bak och följa med ut i radiatorkretsen. Det bubblade till ordentligt sedan har det banne mig varit knäpptyst i elementen.

Är så glad att jag inte köpte en avluftare. Var hos den lokala VVS:aren och han uttryckte sitt missnöje över den av djävulens påfund. Det var tack vare han som jag kollade om pannan stod i våg. Så mitt råd, är det väl som ingen helts tvekan över, kolla om pannan lutar.... :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Stegatorparn »

Hur stort är expansionskärlet?
Hur många radiatorer har du i systemet?
Står pannan i källaren eller i fristående garage med kulvert?
Är någon ackumulatortank inkopplad?

Några frågor för att kunna göra en bedömning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Pannan har väl 183 liter, sedan är det 19 radiatorer (glesa stora), ca 22mm 2-rörssystem. Slutet system med 25 liter expansion. Huset är enplans och pannan står alltså på samma nivå som resten av systemet mer eller mindre.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Stegatorparn »

Gjorde ett snabbt överslag och kom fram till 35 liters erforderlig volym.
Nu vill jag inte direkt påstå att ditt är förlitet, för då behövs lite nogrannare beräkningar.
Bifogar därför en länk http://www.somatherm.se/assets/files/Dimensionering.pdf så du själv kan göra en beräkning.

Slutna expansionskärl utnyttjar inte hela volymen utan bara 2/3 i ditt fall vid 1,5 bar.
Luftkudden i kärlet håller ju samma tryck som systemtrycket.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Jakob »

Dom räknade på det vid installation och valde ett 25L. Det gamla var bara på 16 liter - men då var pannvolymen mindre.

Trycket svänger ca 0.2 bar enligt manometern på expkärlet med hysteresen på pannan (65-83 grader)....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Vednisse »

Det kan vara lite klurigt om luftbubblor fastnar på dumma ställen (kan vara i pannan), efterhand blir de större och kommer loss. Detta är förstås med icke dött vatten, sen frigörs ju mer luft ju högre temp vattnet kommer upp i.

Ett tips för att komma ur den onda cirkeln är att släppa lite luft ur kärlet och sedan när hela systemet är som varmast fylla på vatten till maxtryck i systemet. Sen när du luftat så mycket att trycket blivit för lågt så kör du i luft i kärlet istället för vatten i systemet.

Jag tycker att det är inte så ovanligt att säkerhetsventiler har samma problem som automatluftare efter att de öppnat/motionerats. Alltså blir inte helt täta och drar in luft om förutsättningarna för det är gynsamma.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av Jakob »

Jag ska fortsätta lufta så får vi se.

Men någon automatisk avluftningsventil blir det inte, det verkar ju snarare vara så att folk varnar för en sån....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Automatisk avluftare radiatorkrets

Inlägg av André »

Då du har ett enplanshus så behöver du bara ett förtryck i kärlet på 0,2-0,3, Behöver inte mer än 0,2-0,3 i systemtryck heller..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar