Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Dede
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 mar, 2012 14:43

Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Dede »

Hejsan

Kikar på ett hus som värms av en pelletspanna.
Det är en Nibe Pellux (20kW) samt en KMP PX21 (20kW) brännare. Pannan ska vara från 2008 och brännaren från 2005.

Har efter lite eftersökningar och med hjälp av personer på lite olika forum kommit fram till att deras förbrukning verkar fruktansvärt hög mot vad de värmer upp.
Ska dit och kika på detta hus igen imorgon och vill då kolla om det är pannan som är felinställd, något de gör fel när de eldar eller om det är huset som har extremt hög transmission.
Kommer träffa ägaren imorgon så har möjlighet att fråga om hur de brukar göra.

Har kommit fram till att:
Askan ska vara ljus grå och väldigt lätt (inget ska egentligen fastna på fingrarna om man tar i den)
Ingen tjära eller sot inuti pannan
Inga oförbrända pellets i askan.
Försöka avgöra om alla tätningar är OK (var mer än runt brännaren?)

Om han har haft någon som justerat in den ordentligt borde det väl finnas papper på detta. Vad ska man i så fall kolla på dom (sothalt, temperaturer, matning e.t.c.)
Finns det saker man ska höra hur de normalt gör när de eldar + annat runtomkring (dörr till pannrum öppen/stängd, rökkanaler, friskluftsventil i pannrum e.t.c.)

Jag vill som sagt komma fram till om pannan är dåligt justerad eller huset kräver mycket värme.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av micke_932 »

Att det finns lite oförbrända pellets behöver inte vara något problem, en del brännare gör på det viset,
men det ska ju inte vara stora drivor med pellets inne i pannan givetvis.

Om någon "professionell" justerat brännaren så ska det finnas ett protokoll ja, dock finns två sorteras "professionella", en som försöker set till att få bra värden och se till att brännaren går bra, den andra vill ha bra värden och skiter fullständigt i att brännaren kanske går som en halvdö häst.

Vad det gäller korrekta värden så finns det nog en del om du söker här, finns massor att läsa där, jag har inte några siffror i huvudet.

Kolla rökgastempen om det finns termometer på rökröret.

Hur stor förbrukning har huset och hur stort är det ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Dede
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 mar, 2012 14:43

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Dede »

Huset är på ca 150m² boyta men de värmer egentligen enbart 100m², övervåningen får sin värme från nedervåningen. Dock har de bara ca 18-19°C på nedervåningen och någon grad kallare på ovanvåningen.
Källaren på ca 100m² är i dagsläget ouppvärmd men den har vi i så fall planer på att värma till i alla fall 16-17°C samt även öka temperaturen inomhus till 20-21°C
Huset är byggt helt i sten. Enligt ägaren 25cm Siporex i stomme, tegel samt puts. Gjutna valv och gissar ingen isolering i golv samt halvkass isolering i tak/kattvindar.

De förbrukade under ett år (2011-2012) 7.7 ton pellets vilket jag tycker verkar mycket.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Roli »

Det låter som en hög förbrukning om det bara gäller värme. Hur är det VV? De kanske duschar flera gånger om dagen det kräver också pellets.....

Själv förbrukade vi ca 5 ton pellets mellan jan-11 till jan-12 för att värma 267m² och förse huset med varmvatten. Dock ej under tiden från mitten av maj till början av sept då fixade solfångarna det mesta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dede
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 mar, 2012 14:43

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Dede »

Detta lär vara ett par som inte förbrukar några mängder med varmvatten.
Så tveksam till om det kan förklara den höga förbrukningen.
Men frågan kan man ju ställa :)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av ronald »

ja =lite över en ca 4m3 olja....Så igentligen med den isoleringen på huset så inte såå farligt(helst inte om det är i överkalix huset står ... :)

Med bättre"mössa på huset så tror jag det går att knapra ner lite på förbrukn.. :wink:

Finns det nån (ved)kamin eller öppen spis att trycka in en kassett i så gör det mycket för trevnad och Fam,sammanhållning +pelleåtg... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Dede
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 mar, 2012 14:43

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Dede »

Njaa. Nu står ju huset i Skåne så utomhustemperaturen brukar ju inte vara så extrem. Dessutom ligger det hyfsat skyddat för vind.
Nån kamin finns inte i dagsläget men det har sambon bestämt ska in om det blir köp. Dock svårt att placera den så värmen sprids på ett bra sätt. Fast mysfaktorn ska man ju inte underskatta :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Icecap »

Här får jag varna lite mot kamin faktisk!

En ganska ovetenskaplig undersökning på ett mindre fjärrvärmeverk i Danmark gav att de hushåll som hade kamin förbrukade väsentligt mer (+40%!) fjärrvärme än dom som inte hade det!

Det rörde sig i detta fall om 9 hushåll (sa ju att det var ett litet FVV) som ändå skulle samla information i annan anledning och en kille där gjorde sin egen lilla statistik-koll och hittade detta resultat.

Exakt varför det är så är inte möjligt att svara på, det kan finnas olika anledningar men det kan vara värd att tänka på.

Hus med mekanisk ventilation och värmeåtervinning drog också mer men inte i samma grad, har för mig att det "bara" var 20% mer.

Fortfarande ett så pass lågt antal hushåll att et statistisk säkert underlag inte kan skapas från detta men det kan vara bra att veta!!!

Hittade et i www.politiken.dk men jag har inte tillgång till den site här på jobbet så jag kan inte peka exaktare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av ronald »

Dede:Man skall alltid göra som frun säger... :wink: iaf när det gäller värmeprodukterinförskaffande he he..

Icecape: förstår att Fjärrvärmeverken inte gillar andra kompliment som gör att dom förlorar intäkter...Här kopplar dom inte ens in fjärrvärme om du har för mycket kompliment.såsom... kamin llvp. etc Då kan dom inte räkna hem det!!

Inte skulle jag bara göra av med ca 4-5 pall/år om jag inte drog igång mina sköna "brallor...morgon/ kväll och raddtermosterna stryper till ner en efter en efter nån halvtimme...OK jag har även väggar som hete duga med,, och bra mössa i nybygget och hyfsad i gamla delen/kunde va bättre) "... :wink: :D

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av micke_932 »

Du ska få ha kamin tillsammans med monopolvärme, förlåt fjärrvärme menar jag, så länge den inte räknas som "primär värmekälla", det kan tänkas att dom räknar pelletskaminer som detta men en vanlig braskamin ska du absolut få ha tillsammans med fjärrvärme.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Becker »

Det här året kommer vi nog att elda upp ungefär 6,5 - 7 ton det här året.
Vårt hus är lite mindre än det du tittar på. Och vi har riktigt varmt och gott i huset :D Jag kan sitta i T-shirt och kolla på Top Gear utan att frysa. Källaren är lite uppvärmd, som kallast blir det runt 12°. (Om det är riktigt kallt ute). Vi är bara två i huset men vi snålar inte på varmvattnet.

Vet inte hur det är med isolering... men om det blåser mycket så känner man det tydligt i huset. Man känner frisk kall luft passera när man ligger i sängen :? Jag kaller det ventilation 8) Vet inte om den uppfattningen delas av alla.... :scratch:

Och jag har inget papper på hur min brännare är inställd. Men den får nog anses som "ok". Jag håller koll på askan och färgen på pannans väggar. Och jag mäter hur många gram pellets brännaren förbrukar per 10 minuter.
Jag smörjer och gör ren fläkten.

Då varje säck med pellets kan vara annorlunda, så behöver inte ett papper betyda att brännaren är korrekt inställd. Man måste själv hålla lite koll på förändringar.

Vet inte om detta gav dig någon vettig information... :? :wink:

Lycka till med hus köpet :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av OPEC »

Prexis, att brännaren var injusterad av ett superproffs för ett år sedan betyder inte att den är perfekt justerad nu. Olika pelletsleveranser eller t.o.m olika säckar kan ha väldigt olika beskaffenhet även om det är ifrån samma tillverkare. Men visst, har den en gång blivit korrekt injusterad så är det sannolikt ganska bra och inte tokfel. En god vän och arbetskamrat förstod inte heller varför hennes energinota var så hög, men det visade sig att hon sov med öppet fönster i sovrummet året runt samt badade i sin jacuzzi minst varannan dag. Å fan, kostar det energi var kommentaren. :lol:
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Dede
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 mar, 2012 14:43

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Dede »

Får väl se vad besöket ikväll ger.

Jag tackar och bockar för alla tips och råd. Inte lätt att vara novis. får väl se om man snart är pelletspanneexpert :D
Dede
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 20 mar, 2012 14:43

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av Dede »

Var och snackade med ägaren igår.
Grundmuren i källaren är helgjuten betong, stomme ovan mark är Siporex och alla innerväggar är i tegel.
Isoleringen sträcker sig till ca 10cm i stödväggar och snedtak på ovanvåningen, sista biten på taket enbart spån, ca 25cm.
Låg också ca 10cm isolering i tak mellan entrevåning och ovanvåning fast det spelar antagligen mindre roll.

Vad jag kunde se på panna, inställningar, aska e.t.c så ser allt bra ut. Verkade inte vara något kalldrag genom pannan, dragbegränsaren verkade rätt inställd e.t.c.

Om man hade tilläggsisolerat taket bör väl detta göra en del för att hålla värmen inne. Svårt att veta hur mycket så klart men logiskt borde mycket värmeförsvinna här.
Likaså funderade jag på om man kan tjäna något på att sätta dit en varmvattenberedare och skippa pannan på sommaren. Vad finns det för risker med detta?
Enligt ägarna så håller huset värme väldigt bra (kanske inte så konstigt i och med stommen) så även om temperaturen dippar på natten borde stommen kunna hålla värmen behaglig ändå.

Vad finns det mer för tips som hade kunnat sänka uppvärmningskostnaderna utan att man behöver isolera om hela huset?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vad kontrollera innan köp av hus med pelletspanna

Inlägg av msh16 »

Om huset är någorlunda isolerat och tätt så beror troligen den stora förbrukningen på felinställd brännare. Det kan du inte se genom att spå i askan. För mycket luft från fläkten kan öka förbrukningen till det dubbla. Med en sådan här brännare är det nästan omöjligt för en medelsvensson att hålla ordning på brännarens inställningar efter inköp av ny pellets.

Frågade du inte hur de gick tillväga när de justerade in brännaren efter inköp av ny pellets?

Om problemet ligger här så är problemet lätt åtgärdat men annars om du inte hittar orsaken till den höga förbrukningen så bör du väl tänka dig för innan du gör en affär.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar