Ventialtion och murstockskanaler

Skriv svar
janfrisk
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 06 sep, 2011 15:31
Ort: Söderhamn

Ventialtion och murstockskanaler

Inlägg av janfrisk »

Bor i ett hus byggt 1934 (2 rum och kök). I somras byggde vi ut så att det blev 5 rum och kök. tänkte försöka behålla gammalmodig ventilation (självdrag) i det "nya huset".
Hur ska man göra?
Har läst allt jag kommit över samt frågat lokala experter, utan att få några riktigt konkreta förslag på praktiskt utförande.


Tvåvåningshus med källare.
Toa i nedre våningen. Numer har vi ingen ventilation alls därifrån, förlitar oss på köksfläkten och toadörr öppen. Tidigare fanns ett ventilationsrör upp genom taket.
Finns en ny toa på övre våningen, men den är inte klar så används inte just nu.
Duschar gör vi i pannrummet. Från pannrummet har vi en imkanal.
Inluft tas från ventiler i både pannrum och tvättstugan i källaren.
Vi har alltid dörren mellan pannrum och tvättstuga öppen, just nu.

Två kanaler från källaren; en för pannan den andra imkanal från pannrummet.
En kanal från köket används för köksfläkten. Förmodligen finns ännu en för den vedspis som troligen fanns från början.
På övre våningen finns en imkanal från sovrummet.
Det ger fem (5).

Om jag tittar på skorstenen uppe från taket finns åtta (8) kanaler.

Det bör alltså finnas tre kanaler som kanske går att använda för ventilation.
Min fråga blir då till er; hur hittar man dessa kanaler i murstocken?

Eldar med pellets sedan november 2011. Tidigare var det olja, året runt.
Diom DT20K, Typ 6648, År 1988.
EP-18A (som sitter i oljedelen).
Themomatic CBJ shuntstyrning med innegivare.
Tigex 25 dragbegränsare. 9m skorsten med stålrörsinsats.
135 + 40 m² (2 plan + källare).
Byggt 1935. Utbyggt 1975 och 2011.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Ventialtion och murstockskanaler

Inlägg av micke_932 »

Om tvättstugan är tvättstuga från början borde du ha en där också tycker jag, många gamla tvättstugor har ju haft både vedspis och tvättunna (vedeldad).

Annars tror jag inte du behöver fler, dom som finns borde räcka bra, se bara till så du har tilluft i nybygget så inte det är snustätt.

Det finns ingen anledning att överdriva, och om det är dålig ventilation någonstans så brukar det märkas, så jag tror nog det blir rätt bra som det är.

Annars kan kanalerna vara luriga att hitta, det kan hända mycket genom åren, jag har två som är igenmurade efter att dom satte in en braskamin till exempel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Ventialtion och murstockskanaler

Inlägg av withnail »

Att lokalisera kanalerna är faktiskt ganska enkelt.
Jag antar att huset byggdes med källare och pannrum och alltså är det väl de två mittersta som går ner i källaren? En skorsten är nästan alltid bredast med taknocken av estetiska skäl.
Rita upp huset på ett papper ovanifrån med skorstenen och märk ut kanalernas placering och vart de går (som du vet om), kök har alltid två - en till vedspis och en imkanal. Du kan hoppa upp och sätta dig på att två av kamrarna på nedervåningen har varsin kanal för kakelugnar, troligen går det en till för en imkanal eller järnkamin på övervåningen.
Är de oanvända kanalerna plomberade på något sätt? Ibland hälls sand i dem som värmebärare.
Hur är huset byggt ursprungligen? Fyrkammarstugan är den absout vanligaste planlösningen från 1900 fram till 40-talet på landsbygden (vilket inkluderar dagens förorter).
Om du kan loda är bara att sänka ner ett rep med en rejäl tyngd (tändspole från Volvo 240 funkar bra :lol: ), låta någon annan stå och lyssna och sätta borrmaskin/huggmejsel ungefär där man hör dunset.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ventialtion och murstockskanaler

Inlägg av psau »

Hellu,

Relativt ofta har man någon eller några kanaler som slutar på vinden, i dessa är ventilation från övriga huset anslutet.

I vissa fall smalnar även skorstenen av ju längre ner man kommer i huset, jag har tex 6 kanaler på vinden, precis innan bjälklaget har jag två kanaler som avslutas, har varit gammal ventilation. Här blir skorstenen smalare för man har inte valt att mura ner hela vägen till källaren för de på vinden avslutade kanalerna.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar