Justera underhållselden?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jönsson62
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 23:21
Ort: Blekinge

Justera underhållselden?

Inlägg av Jönsson62 »

Hejsan
Jag har pensionerat mitt hemmabygge,janfire kopia utan tändning(underhållsfyr)tyckte den sotade för mycket.
köpte en beg Janfire med frisk hjärna (hoppas jag).

Men den nya sotar oxå mycket,har labbat lite,kör på effekt 2 har höjt fläkten till 85v skall vara 75v.
Pellets ,inmatningen på 1,0,men den sotar ändå.
Testade att stänga av underhålls fyren,körde med eltändning hela tiden.
Har\hade en teori om att det var underhållsfyren som sotade.

Då sotade den ännu mer.
Finns det möjlighet att justera underhållselden?
Den matar in lite pellets,blåser lite, pausar helt.osv

Vidhåller fortfarande att det är underhållselden som ställer till det.

Eller jag skall minska inmatningen,men upplever inte att det är eldnings läget som sotar.

Har kanske lite dåligt drag 10-12pascal.

Har gjort lite service på brännaren smort\rengjort fläkten,internmotor+skruv

Vore tacksam för kloka tips eller förslag,från er här på forumet.

mvh Thomas
ctc 265b 1973
janfire flex A 04-05 med det nya databoxen.
sid kw0012 dragbeg 95-100 mm rör i skorstenen.
Tegelhus 1963 95kvm+källare 95kvm uppvärmd+
garage 75kvm 12gr.seimens shunt med utegivare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av micke_932 »

Underhållselden lär väl alltid sota oavsett vad du gör, jag har aldrig sett någon underhållseld som inte sotat i alla fall oavsett vilken brännare det är.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Icecap »

Helt rätt. Och UH-eldning är ju begränsat till ~60 minuter just för att det sotar.

Man ska inte använda UH-eldning om det är längre tid mellan eldningarna än 45 minuter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Ola Häggström »

Med den nya databoxen som det står att du har i din profil så kan du väl inte bestämma själv om UH-eld eller ej? Eller går det att stänga av?

Oavsett, hur mycket sotar det?
I min panna får jag drygt 1 centiliter sot per eldad säck, och då menar jag sot i konvektionsschaktet, inte askan i brännkammaren eller flygaskan som landat uppe i rökröret, utan det som jag får ut med borstviskan.

Har du försökt se på andra sätt om den går fet i normaldrift? Hur är askan?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Jönsson62
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 23:21
Ort: Blekinge

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Jönsson62 »

Om jag förstår rätt så drar du ner UH.tiden till 0 i tid,då blir det el-tändning hela tiden.

Vet inte om jag hade\har för höga förväntningar på den (nya)brännaren.kanske gamla Bettan inte är så dum i alla fall kanske.
Tänkte kanske att man skulle kunna köra 14dagar utan att sota.

Fick med en lågriktare 30graders och med den verka rökgasen sjunka ca:20grader.
150 med lågriktaren,170 utan.
Vad kan vara lämplig höjning i röktemp,innan det är dags att sota? (kanske bara jag som är gnällig)

Blev bara lite undrande när jag testade att bara köra med el tändning ,så blev det väldigt svart i pannan,mycket värre än med UH-eld. hade nog ca:3starter under en 4 timmars period,under testet som varade i en vecka ca.

Tacksam för alla råd och tips
ctc 265b 1973
janfire flex A 04-05 med det nya databoxen.
sid kw0012 dragbeg 95-100 mm rör i skorstenen.
Tegelhus 1963 95kvm+källare 95kvm uppvärmd+
garage 75kvm 12gr.seimens shunt med utegivare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Icecap »

Janfire Flex-A med nya databoxen är inte en ny brännare! Det är en ganska gammal konstruktion men den har visat sitt värde genom tiden och är en stabil brännare - men en ny konstruktion är den inte!

Att den nyaste styrlåda är piffat upp med lite nya funktioner är bara trevligt men det gör inte brännaren nyare i konstruktionen.

Sedan är det lite dumt att ändra UH-tiden utan anledning, förvisso gjorde du ett experiment men ställ den tillbaka igen. Att brännaren sotar beror på att du behöver berätta för brännaren att den ska magra doseringen lite, det är allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Ola Häggström »

Utöver det Icecap säger (att mindre dos/mer luft ger mindre sot) så rensar ju inte flex-A sin brännkopp. Ju längre du dröjer med att ta ur askan ur brännkoppen dess mindre lufthål kvar genom askkakan dess fetare luft/bränsleblandning och således mer och mer sot för varje dag.

Att det blir mer sot utan underhållseld kan ju stå för att eltändningarna fordrar den stora startpytsen varje gång som jag kan tänka mig lägger sig över fler av lufthålen som går genom askkakan i bränkoppen. Så blir starterna feta och sotar mycket. Underhållspytsarna är inte en så stor volym på en gång och sätter inte igen hålen. Kanske är det därför du får skillnaderna du beskriver.

Det är så som jag resonerar, jag är inte säker på att det är sant i verkligheten.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Jönsson62
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 23:21
Ort: Blekinge

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Jönsson62 »

Så om jag förstått rätt kan man inte justera startdoser och övrig startprogramering. (elstart)
Och nu till våren när U-H elden håller på längre än 45-60 min,ställer man U-H-tiden på noll min.

Vad kan vara lämplig höjning i röktemp,innan det är dags att sota?


Tacksam för alla råd och tips här på forumet
ctc 265b 1973
janfire flex A 04-05 med det nya databoxen.
sid kw0012 dragbeg 95-100 mm rör i skorstenen.
Tegelhus 1963 95kvm+källare 95kvm uppvärmd+
garage 75kvm 12gr.seimens shunt med utegivare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Icecap »

Nej, man ställer inte UH-tiden till 0 min, man låter brännaren sköta det själv! Den nya styrenhet har automatisk val om UH-eldning ska vara på eller av så den delen ska du inte alls pilla med helt enkelt.

Kallstart har en fast sekvens och tider och jag är ganska säker på att startdosen justeras med rätt ställd densitet på pelletsen, alltså ska man inte behöva pilla med den heller.

Jag får någon känsla av att du inte har läst manualen så du förstår hur det hela hänger ihop men den nya styrning är egentligen bara en lätt uppdaterat version av den gamla (förutom att det mesta är bytt ut) och den innehåller "allt" som behövs + lite till. Den styr UH-eldning av/på med automatik, den styr faktisk allt den gör med automatik, det enda den inte styr automatisk är inställning ev pelletsens densitet - och där kommer du in.

Sotar den ska man ställa densiteten högre, går den magert ska man ställa den lägre - och det är allt.

Vill du ha en brännare som du kan ställa allting på så inget fungerar vill jag rekommendera en Janfire NH...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jönsson62
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 23:21
Ort: Blekinge

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Jönsson62 »

Jaha,det är så dom har tänkt,inte så dumt alls.

Tänk vad allt är lätt när man kan\vet.

Tackar så mycket för hjälpen
ctc 265b 1973
janfire flex A 04-05 med det nya databoxen.
sid kw0012 dragbeg 95-100 mm rör i skorstenen.
Tegelhus 1963 95kvm+källare 95kvm uppvärmd+
garage 75kvm 12gr.seimens shunt med utegivare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Icecap »

"Tänk vad allt är lätt när man kan\vet."
Helt sant! Så är det ju med allt i livet. Men till pelletsbrännare finns det ofta manualer man kan läsa (nej, jag läser inte heller manualer...) och där ska det mesta stå faktisk. Värre är det att vara förälder, dåligt med manualer där...

Den nyaste styrningen till Flex-A styr UH-eldningen så att om det är längre tid mellan ett stopp och nästa start än den maximala UH-eldningstid kommer den att gå bort från UH-eldning och om det är kortare tid mellan kommer den att börja med UH-eldning.

Vill du ha en bra grej kan du installera en termostat med ställbar hysteres, då får du "långa" gångtider och "långa" vilotider.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jönsson62
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 23:21
Ort: Blekinge

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Jönsson62 »

Har läst manualerna men känner mej inte säker på var jag justera densiteten på pelletsen,det jag såg var i läge M kan man justera startfasen, fläkt,doseringtid,exttid,uh-tid,som dom andra effekt stegen.

Är det doseringstiden jag justera då,känner mej långt ifrån säker.

Doseringstid\densitet?? tycker inte det stämmer.


Uppskattar all support här på forumet.
Tackar på förhand.
ctc 265b 1973
janfire flex A 04-05 med det nya databoxen.
sid kw0012 dragbeg 95-100 mm rör i skorstenen.
Tegelhus 1963 95kvm+källare 95kvm uppvärmd+
garage 75kvm 12gr.seimens shunt med utegivare
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av SB »

I installationsanvisningarna för Flex A med nya boxen finns det beskrivet på sid. 13 hur du justerar doseringsmängden. Inställningen som beskrivs här berör brännarens alla olika effektsteg, det går alltså inte att justera doseringen i ett individuellt steg, utan att den ändrar sig i de andra stegen. Doseringstiden som är fabriksinställd till 1,0 sek. gäller tillsammans med de fabriksinställda fläktvärdena och med en pelletsvikt på 0,65 kg/liter för att effekten någotsånär ska stämma överens med den uppgivna i de olika effektstegen. Tiden kan justeras mellan 0,6 och 1,4 sek. så det är bara att mäta upp densiteten på din pellets, är den större än 0,65 får du minska tiden och är den mindre får du öka den. Tyvärr saknas en lathund för hur mycket man behöver minska eller öka tiden vid en densitetsändring, men den nya tidsinställningen räknar du enkelt fram genom att dividera 0,65 med din uppvägda densitet.
Efter justeringen bör du kontrollera att flamman är klargul, inte mörkgul eller rödaktig, för då har du för mycket pellets eller för lite luft och lågan sotar. Den får inte heller vara för vit eller flikig för då har du ett luftöverskott.
När det gäller hur stor temperaturhöjning man kan tillåta innan man sotar pannan tycker jag att en höjning med 30-40 grader är acceptabel.
Saknar du monterings och installationsanvisningarna för Flex A med nya boxen så kan du hämta den via länken enligt den spikade tråden härovan.
TMV E20 + Janfire Flex A
Jönsson62
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 23:21
Ort: Blekinge

Re: Justera underhållselden?

Inlägg av Jönsson62 »

okej.Tack så mycket
ctc 265b 1973
janfire flex A 04-05 med det nya databoxen.
sid kw0012 dragbeg 95-100 mm rör i skorstenen.
Tegelhus 1963 95kvm+källare 95kvm uppvärmd+
garage 75kvm 12gr.seimens shunt med utegivare
Skriv svar