Och askan då...

withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Hej igen!
Jo utbyggnadsstos original med panntempgivare har jag.
Det var en mycket bra genomgång som jag ska testa på en gång.
Har haft modulerande drift nu men ska testa lågeffekt nu.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Tog två bilder idag söndag på turbulatorerna när jag gjorde veckorengöringen.
Bild
och
Bild

Om inte bilderna går att se här finns de att beskåda här: http://dayviews.com/honolulu-man/2012/2/19/
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Och askan då...

Inlägg av OPEC »

Om inte bilden ljuger så verkar din brännare gå ganska mycket för fett. Minska matningen eller öka luften.
Turbulatorerna ser bara ut att vara ljusa allra längst ned. Det omvända förhållandet hade varit bättre.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Misstänkte så. Förstår inte riktigt manualen
dock. Enligt denna så verkar bara matningsjusteringar fungera för högeffektläge?
har i alla fall ändrat switchen för matningsskruven från 1/1 till 1/3, vet inte om det gör någon skillnad...
Lågan verkar se bra ut vad jag kan se genom den lilla skarven mellan brännaren och matarröret.
Nå, enligt manualanvisningarna så justeras lågeffektläget enbart med luftflödet, där potentiometern för doseringen skall stå kvar på klockan 10?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Och askan då...

Inlägg av OPEC »

Har du fått ordning på det nu?
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Hej.
Sotade ur igår söndag och det såg ut som
förra gången. Hängde ner två kättingar i de
sista två tuberna och skruvade upp luften
5 "minuter" på poten. För det är väl medurs väl?
Rökgaserna nere i ca 198C nu.
Får se hur det ser ut på tisdag kväll när jag
har tid att kolla läget och aska ur lite.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Och askan då...

Inlägg av OPEC »

Din brännare är ungefär lika gammal som min, men jag har ingen 1/1 - 1/3 inställning för matningsskruven på min. Har din uppdaterats med nytt kort eller chips?
På min brännare så kan man endast justera luftmängden i lågeffektsläget och matningen i högeffekt.
Enligt uppgift så skall man ställa in matningen först i högeffekt för att sedan justera luften vid lågeffekt.
Så gjorde jag och det fungerade för mig. Om du nu justerade upp luften som var helt korrekt gjort så måste du tänka på att detta inte har någon betydelse när brännaren kör högeffekt, utan då är det istället matningen som skall minskas. Sedan misstänker jag att dina 5minuter var i underkant.
Lycka till
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Jag har ingen aning om brännaren fått en uppdatering då jag köpte den begagnad förra hösten.
Switchen skall i alla fall vara avsedd för att antingen dra ett helt varv (1/1) om pelletsen har hög friktion mot skruven eller ett tredjedelsvarv (1/3) om det är en "lättrinnande" sort.
Då jag kör med Rindi från Byggmax började jag inbilla mig att det kunde komma för mycket pellets på 1/1.
Jag vet inte, men jag inbillar mig att det går åt mindre nu.
Jag ska ta en titt och se om jag hittar någon versioninformation på kretskortet.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Och askan då...

Inlägg av Stegatorparn »

På min brännare kan man bara välja mellan plåtskruv (1/2 varv) och plastskruv (1/3 varv).
Eftersom jag enbart kör på låg effekt justerar jag både matning och luft.
Har funnit att 1/2 varv ger en något jämnare gång.
Fick skruva ner matningen till min och ligger nu på 15,5 kw.
Använder man både hög och lågeffekt ger 1/2 varv för mycket bränsle.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Hur räknade du ut effekten? 15,5 kW alltså?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Och askan då...

Inlägg av Stegatorparn »

Jag samlade upp pelletarna i en plastpåse under 6 minuter i normal drift.
I mitt fall 360 gram. 0,36 x 10 (ger förbrukn/ timma) x 4,8 kw/kg x 0,9 (brännarens verkningsgrad) = 15,5 kw effekt.
Man kan antingen handmata brännaren eller "torrköra" med att rycka ur flamvakten och belysa den med en sladdlampa. Det senare är lämpligt om man vill fintrimma matningen till en specifik effekt.
Sedan justerar man bara fläkten tills brännaren inte sotar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Sjysst. Gjorde på samma sätt och fick fram 11,23 kW.
Fick ut 260 gram på 6 minuter och räknade också på 4,8 kW/kg även om det står 4,9 på Rindis påsar.
Rakade ur pannan idag och passade på att titta på turbulatorernas sotning, sedan förra gången har det vita ökat betydligt i längd jämfört med i söndags. Skruvade upp luften ytterligare med 5 "minuter" - den står nu på klockan 12.
Angående potentiometrarna på Viking Bio: Hur vet man vad som är ändlägena? Eller rättare sagt, rätt fabriksinställning så inte ratten står 180 grader fel?
Jag har i och för sig inte vågat snurra på dem fullständigt av oro för att tappa bort mig...
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Och askan då...

Inlägg av Stegatorparn »

Potentiometrarna har ändlägen och går att vrida c:a 300 grader mellan min o max.
"5 min" känns som en rätt grov justering. Får brännaren för mycket luft blir lågan för het och brännarrör o roster tar stryk.
Min luftinställning står kl 9 (horisontellt med potentiometercentrum) och ändå kör jag 360 gram pellets.
Sintrar askan i fasta kakor i brännarröret?
Är lågan vit eller ljusgul?
Har du möjlighet att kolla rökgaserna genom en dragbegränsare eller lossa en sotlucka, så lys in med en lampa och sänk fläkten sakta tills rök börjar synas. Öka sedan fläkten i små steg "1-2 min" tills röken precis försvinner. Du bör då hamna på sottal 3, vilket skonar brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Tack för återkopplingen!
1. Jo, askan bildar en kaka som påminner om startmüsli inne i brännarröret men jag har inte hittills hittat någon riktig sintring som måste knackas bort.
2. Lågan ser ljusgul ut genom den smala kanten mellan fallrör och brännare.
3. Jag skall absolut prova tipset om att titta på röken genom dragbegränsaren och justera därefter.

Det kan inte vara så att svårigheter med injustering har att göra med att pannan fortfarande saknar två turbulatorer och därmed dras rökgaserna ut för hastigt vilket också borde kunna leda till sotning? Eller?

OPEC trodde här tidigare att "5 min" höjning av fläkten var i underkant?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Och askan då...

Inlägg av Stegatorparn »

Motståndet i tuberna bör vara så lika som möjligt för att rökgaserna skall fördelas jämnt.
Jag såg tidigare i tråden att du hade kättingar i två tuber. Det ökar ju motståndet något beroende på storlek. Annars kan du ju prova att plugga de två tuberna genom att lägga en plåt över och se om du märker någon skillnad i rökgastemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar