frågor från en novis

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: frågor från en novis

Inlägg av Torsten »

13,4 kW passar en liten oljepanna som ctc1100. Din panna är dimensionerad för en effekt kring 18-20 kW.
Har du gjort någon inställning av förbränningen eller är det samma som när du fick brännaren?

Green Energy har väl ingen inställning av fläktstyrkan så till din panna borde den passa perfekt.
Kan också tänkas att någon satt ett strypspjäll på fläktens inlopp eller då är fläktvingarna fulla med fasttorkat damm.

Vad händer om du ökar pelletsmatningen med 25 %? Får du svart rök ur skorstenen? Om inte så justera in matningen till det läge där du precis undviker svarta rökpuffar. Då har du ekonomisk eldning.
Kanske förre ägaren hittade på egna habrovinker i stället för göra som han borde.
Finns många fixa ideer i det här området.

Har du för liten pelletsmatning i förhållande till fläktstyrkan kommer brännarröret snabbt att ätas upp av syreöverskottet i förbränningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Kanske är en idiotisk fråga, men om brännaren är avsedd för att kunna kräma fram 20 kW (per dygn?) och jag i nuläget petar i pellets som ger 13, då borde det väl gå att justera upp inställningarna (mata i mer pellets) utan risk. Vad är då bäst..? Öka mängden eller mata fram tätare?
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Oj då. Hade visst blivit en sida till. Missade ditt inlägg Torsten. Fram tills kylan bet sig fast har jag låtit brännaren gå på samma inställning som den tidigare ägaren (som jobbar på greenenergy). Det man gör på en greenenergybrännare är att justera tiden som matarskruven snurrar, upp eller ner. Den stog till en början på 1.1 sekund. Höjde det värdet successivt upp till 1.9, men har justerat ner till 1.6 eftersom överhettningsskyddet slog i. Verkar inte som det hann förbrännas. När jag öppna för att titta så låg det en glödande massa i brännarröret. Mer än det borde. Ska gå att justera upp till 2.2 sekunder, men vet inte om jag vågar. Kan jag öka på förbränningen genom att ändra på motdragsluckan så mer luft går genom brännaren?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: frågor från en novis

Inlägg av Torsten »

Öka värdet på dragbegränsaren brukar vara sista utvägen om man har en trång uslig oljepanna och fallröret blir för varmt. Nu har du en riktig pelletspanna så då ska dragbegränsaren inte behöva ställas på mer än 10-12 Pa.
Paustiden för skruven brukar vara kring 16 sekunder och justeringen sker med matningstiden.
Får du mellangrå till ljusgrå aska så är det för lite matning men är askan lite mer mörk så måste man ha fixat någonting med fläkten för att få ned effekten.
Har du tittat om det sitter någon strypning vid fläktens inlopp?
Är det en fläkt för 230V eller för 24V. Är den för 24V så har nog brännaren mera finesser än vad som framgår av handboken man kan ladda ned.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Jobbar det här dygnet, så jag får ta å kolla upp det imorgon..
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Har inte mixtrat nåt med inställningarna innan rysskylan slog till, så matningen är densamma som förra ägaren hade. Fläkten är på 230 v och jag kan inte hitta nån strypning. Åtminstone inte på insuget. Vore ju märkligt om förra ägaren gjort nåt sånt eftersom jag även köpte pannan av honom. Ökade åter frammatningen till 1.9 sekunder och det har funkat fint, ända tills nu på morgonen då överhettningsskyddet slog i. En gång innan vi vaknat och sedan en gång till efter nån timmes driftstid. Inte speciellt mycket aska i brännarröret. Ställt ner matningen till 1.7 sekunder. Räcker antagligen nu när det inte är så kallt. Om fläkten varit full i skit tycker jag att den borde ha låtit eller? Den är väldigt tyst i drift.. Hade varit kul att komma på var felet sitter, för det borde ju att gå att kräma ur mer effekt /Samuel
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Tröttsamt med överhettningsstop. Så här står det i manualen:

"3. Överhettning uppstår av att hetluft kommer upp i fallröret till brännaren och att bimetalltermostaten bryter kretsen då temperaturen uppnår 80°C. Detta kan uppstå om rökgaskanalen är igensatt och eller att det ej är tillräckligt drag i pannan. Den behöver då askas och sotas ur. Det kan också vara så att matningen av bränsle i förhållande till behovet kan vara för stor."

Har kommit fram till några alternativ.
#1 sota ur pannan manuellt
#2 sänka termostaten så pannan jobbar upp till strax över 70 gr.
#3 justera motdragsluckan så mer luft passerar genom brännaren

Fler tips, tankar, lösningar eller idéer? /Samuel
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: frågor från en novis

Inlägg av Vicke912 »

Konstigt att inga energiexperter har tid att svara dig var felet finns.
Jag har ingen lösning men några antaganden.
Har en liknande brännare som du. Första modellen av Ulma med bara en hastighet på fläkten.
Konstig konstruktion för vilken panna är den tänkt att sitta i.
Min panna är däremot en liten oljepanna. Går absolut inte att elda 20 kW i den pannan men förre ägaren har nog försökt ett tag. Senare har förre ägaren satt en strypning för fläktöppningen som täcker 3/4 av öppningen.
En del turbulatorer var också borttagna i pannan för att den ska klara högre effekt än den byggts för.
Brännarröret har eldats med luftöverskott så materialet är tunnt och sprucket. Har svetsat och satt in ett insatsrör av diskbänksplåt.
Har nu dragit igen fläktstrypningen ändå mer och gjort nya turbulatorer av veckad plåt så förbränningen fungerar bra numera vid 13 kW.

Jag tror ditt problem är så:

-Brännaren kan bara gå vid 20 kW om inte fläkten stryps.
-Du eldar med bränsle för 13 kW men fläkten går för en effekt på 20 kW.
- Dragbegränsaren orkar med nuvarande inställning inte ge tillräckligt undertryck för att svälja den stora fläktstyrkan från brännaren.

Tror du skulle justera dragbegränsaren till 15 Pa och strypa fläkten så du kom ned till en effekt på 17-18 kW. Börja med att strypa fläkten rätt mycket och justera pelletsdosen så att du precis ligger under den pelletsdos som ger svart rök. Mät sedan upp effekten och minska eventuellt på strypningen tills du kommer till önskad effekt och justera pelletsdosen igen.
Gör något direkt för med för mycket luft så äts brännarröret upp och förbränningen blir nog inte heller så bra då elden kyls av massor med luft som inte behövs.

Har hållit på i många veckor med de här experimenten och haft stor hjälp av forumet. Tänkte annars först byta till annan brännare men nu fungerar det skapligt.
Nibe City. Eurofire
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: frågor från en novis

Inlägg av psau »

Tjoho,

Om du inte kan styra varvtalet på fläkten kan du styra mängden luft som fläkten kan få i sig...

Testa att sätta för fläktens inlopp lite så du kan gå ner lite i effekt.

Som det är nu kör du med en större effekt än vad din panna kan svälja.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Vicke och psau.. Jag är ingen tekniker, men jag trodde inte att målet var att få ner brännarens effekt utan snarare att få upp den utan att överhettningsskyddet slår in med jämna mellanrum. Problemet har ju varit att systemet inte orkat värma upp huset ordentligt nu när det varit riktigt kallt. Trodde det berodde på att brännaren fick för lite luft i förhållande till mängden pellets jag försökte köra i för att öka värmen. Förklara gärna så jag förstår. Att för mycket luft går illa åt brännarröret hänger jag med på, men hur vet jag om systemet får för mycket luft? Färgen på askan är väl lite mellangrå eller något mörkare (svårt när man inte har nåt att jämföra med).

Gjorde ett ryck ock sotade ur pannan manuellt igår. Pga takhöjden och alla dessa rör så hade jag inte tålamod att bängla ur fjädrarna, men skakade å ryckte i dom en stund. Ställde även om motdragsluckan till ca 17 pa (ställt ner till 15 nu). Resultatet är att rökgastempen sjönk till ~150 grader istället för 220, och pannan fram tills nu (knappt ett dygn) har kört med 2.0 sekunders frammatning. Kan det vara så att den där automatsotningen inte funkar helt 100? Den är inställd på att gå igång när rökgaserna går under 100 grader, men om pannan går oavbrutet så får den aldrig chansen. Kanske blir dn ond cirkel.. funderar på att plocka bort fjädrarna och sota själv istället/Samuel
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: frågor från en novis

Inlägg av Vicke912 »

En orsak till att du inte får varmt kan vara att du har för mycket luft i förhållande till pelletsmatningen. Strypning av fläkten skulle kanske ge mer värme till pannan där. Att pannan inte orkar med 20 kW kan bero på mycket sot som bromsar röken. Har inte sagt att du ska ha lägre effekt. Kunde du komma till 17 kW med riktig förbränning skulle du säkert ha värme så det räcker och mer men då måste du börja med att strypa fläkten så att du kan få en riktig förbränning.

Om du tittar på sidobilden av Nymo 200 på den här sidan alldeles ovanför "Pris: 15 150 kr"
så ser du fläktspjället som jag kopierade till min brännare.
http://www.klimat-comfort.se/startsida/ ... mo-1831837
Nibe City. Eurofire
Skriv svar