frågor från en novis

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: frågor från en novis

Inlägg av Jakob »

Honda skrev:Och att den kan gå sönder är nog något han läst någonstans eftersom han själv har en annan panna, troligen här: viewtopic.php?f=1&t=12567 Om det kan vara till någon hjälp så har min svärfar en sån panna sen 3-4 år tillbaka, med automatsotning, utan krångel. (Tror han sa att han aldrig har dragit ur tuberna, om det nu sen är en så bra idé låter jag vara osagt)
Jo precis. Men i det fallet var det ju en kabel som kom i kläm och brann av i samband med att ägaren rotade i pannan. En elektromagnet som lyfter en brygga så som i effectorna ser ganska robust ut tycker jag.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: frågor från en novis

Inlägg av Ola Häggström »

Svar ja, shuntautomatik är en motor* som skruvar på den "manuella" shunten som sitter på pannan.

*och reglering förstås.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: frågor från en novis

Inlägg av RikardSvalöv »

ballsam skrev:inte min hemmaplan det här med rörtermer, men som jag fattat det hela så är det en manuell shunt som sitter monterad på pannan nu. menar du att man bara pillar dit en shuntmotor på den? trodde man var tvungen att skaffa en speciell automatisk..
Japp, det följde med "adaptrar" som sattes på axeln på "den manuella". Bara att skruva dit motorn efter det.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Självklart var det så med shunten. Pratade med Rörkrökaren innan idag, och han hade hittat en shuntmotor liggandes på firman som han tar med på lördag. Han hittade även ett begagnat expansionskärl i lagom storlek som skall monteras i pannrummet (istället för på vinden). Min polare elektrikern var förbi igårkväll och förberedde all el inför lördagen. Det enda som återstår är att förlänga rökröret och montera på en rökgastermometer (för det är väl där den skall sitta?), samt att åka å köpa några tegelstenar och murbruk för att sätta igen det gamla hålet i murstocken samt att fixa det nya hålet. Ska bli spännande..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: frågor från en novis

Inlägg av Roli »

Rökgastermometern skall sitta efter pannan MEN före dragbegränsaren. Sitter den efter så kommer den att ge fel värden.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Vet inte vad jag ska skylla på, men var nere och tog en titt på pannan, och givetvis sitter det redan en rökgastermometer på pannans display. Som tur är har vi inte hunnit svetsa dit muffen på rökröret änn..
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Gamla pannan och acc-tanken har flyttat ut och den nya är inkopplad. Allt har gått bra, och tog lite styvt 12 timmar med 2 fikapauser och 1 lunch. Börjar bli varmt i elementen. Några frågor:
# vad ska rökgastempen ligga på?
# vilken temp är lämplig att ha som gräns för att brännaren ska gå igång?
# lämplig temp att ställa elpatronen på?
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: frågor från en novis

Inlägg av skalman65 »

Det var snabbt jobbat :-)

Mitt system startar upp vid 55° i pannan

Elpatron har jag själv stängt av men skulle jag sätt igång den så skulle jag låta brännaren starta vid 60°
och patronen vid 50°
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: frågor från en novis

Inlägg av psau »

Snyggt jobbat!

Jag skulle sikta på ca 140grader rökgastemp och det är vad som funkar fint i min skorsten, det viktiga är att du inte får kondensutfällning i skorsten som ligger kvar när pannan stannat.

För mig funkar start 65grader eldar till 80grader.

Mina elpatroner står på 40grader eftersom det är maxtemp som värmesystemet i huset behöver, dvs man märker fort om brännaren stannat eftersom det blir fisljummet i kranarna utan att det blir kallt i huset.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Tack för berömmet ; ) ..rökgaserna ligger på ca 140 gr. Hur bär man sig åt om man nu skulle vilja justera dessa upp eller ner? Panntemperaturen ligger på ca 70 gr. Finns det nån fördel att ha det på högre/lägre? Har nog nån mer fråga, men glömt bort den nu. Återkommer med det senare..
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Rörkrökarkompisen var förbi i onsdags och monterade en esbe crb 121. Efter lite klurande fick vi kläm på hur den funkar. Tycker mej se en markant minskning av pelletsförbrukningen redan (kanske önsketänkande). Känns som en väldigt smidig lösning med en trådlös givare..
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: frågor från en novis

Inlägg av Jakob »

CRB121 kör jag med.

Den är snabb som sjutton på att sänka framledningen om man har gäster hemma eller eldar kamin etc. Normalt svänger inomhustempen max 0.5 grader mellan "extremerna". Med öppen planlösning eller en bra placering av givaren så är den klockren. Att man dessutom slipper dra kabel är ju ett stort plus.

Noteras bör att den jobbar på samma frekvens som trådlösa hemmalarm, där finns kanske en potentiell risk för störning. Jag har dock inte märkt några problem....
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Nu har det gått några månader sedan sist. Allt har funkat fint, ända tills nu när rysskylan slog till. Gick plötsligt åt mer pellets och pannan stannade pga slut i förrådet. Efter det har pannan svårt att komma upp i temperatur. Ställt upp mängden pellets som matas fram vid varje frammatning, men blir liksom ingen skillnad, förutom att rökgastempen stiger. Ligger fortfarande inom rekommenderade värden, men frugan börjar ledsna på att det inte finns tillräckligt med varmvatten. Finns det nåt jag kan göra åt saken? Panna är som tidigare nämnts i tråden en effecta 220 och brännaren är minstingen från greenenergy på 20 kW..
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: frågor från en novis

Inlägg av Torsten »

Kör du brännaren flatout i den pannan som du bör så har du en förbrukning dubbelt så stor som min i en oisolerad 30-talskåk. Något borde vara fel.
Har du mätt upp din verkliga effekt genom att samla upp den pellets som kommer ur skruven i 6 minuter och samtidigt mata brännaren med lika mycket pellets.
Antal kilo pellets på 6 minuter gånger 4,8 ger effekten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Varit nere i källaren å kollat, och på 6 minuter matar skruven fram 268 gram pellets.. Det borde ge 2.68 kg per timme x 5 kWh/kg (enl påsen) 13.4 kW/h. Kan antagligen stämma eftersom förbrukningen nu ligger runt 4 påsar pellets per dygn (stort hus). Panntemperaturen ligger kring 40-50 gr och kommer liksom inte högre.
Skriv svar