Verkningsgrad igen

Skriv svar
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Jakob »

Jag tar härmed åt mig äran för att ha döpt om automatsotning till någonting helt annat. För all framtid. Amen.

:mrgreen:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av ronald »

Tillbaks till huvud :) ämnet..Då kanske det är just vid lägre effekter typ mindre än 14 kW som turbulensen tappar så pass att det ger sämre verkngrad att gå lägre på effekten som jag läst dom som testat att vid ca 14 kW blev det bäst verkngrad?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Jakob »

Jo men Ronald:

Är det tillförd värme 14kW eller inmatad i brännaren som du räknar med?

Du har ju verkningsgrad i brännaren att hänsynta? Jag tillför 15kW i pellets, så får man väl dra av förbränningsverkningsgraden på -5% eller nåt sånt, dvs 14,25kW tillförd, sedan bort med 10% till i pannan och så är man nere på strax under 13kW till pannvattnet.

Dvs om du väger upp pellets motsvarande 14kW så kanske du borde öka lite på att nå ditt idealvärde?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av danei »

Åter igen är det någon som här mätt upp högre rökgastemperatur vid lägre effekt?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av ronald »

Jakob:
Dom jag läst om som gjort tester har mätt upp pellets till sin brännare typ 2.95*4.8=ca 14 kW ..Och kommit fram till att det "gifte sig"bäst på den effekten för förbrukningen.

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Jakob »

Ronald: Hmm, jag kanske ska sänka några gram.... 8)
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av ronald »

Sänk till 14 kW..Så blir din effekt (a) komplett.. :wink: :salut:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av rod02 »

Kan det vara så att rekommendationen om max verkningsgrad förutsätter max effekt? De kanske inte tänkt på att vissa vill köra mindre effekt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av André »

ronald skrev:Tillbaks till huvud :) ämnet..Då kanske det är just vid lägre effekter typ mindre än 14 kW som turbulensen tappar så pass att det ger sämre verkngrad att gå lägre på effekten som jag läst dom som testat att vid ca 14 kW blev det bäst verkngrad?

Mvh
JA exakt så fick jag det förklarat det från en panntillverkare :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av danei »

Jag tycker att det låter osannolik.

Jag frågar igen, finns det någon som har mätt upp högre temperaur vid lägre effekt? Det verkar vara en vanlig uppfattning, men finns det något belägg för det?
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av Vednisse »

@danei: Förstår inte riktigt din fråga...menar du inmatad effekt i brännaren så svar ja. Att det skulle vara en vanlig uppfattning känner jag inte heller igen..högre effekt ger generellt högre rökgastemp.

Men visst kan du justera till luftöverskottet så att det blir omvänt.

Edit: Eller är du inne på spåret att minska pannans märkeffekt genom att plugga tuber helt? Svaret är ja även där. Exempel CTC 1200 40kW modellen har nio tuber om jag inte minns fel, kör du en brännare på 13kW så lovar jag dig att rökgastempen stiger om du pluggar tre tuber helt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av danei »

Det verkar vara en vanlig uppfattning att det kan bli tvärt om. Det är det jag är sketisk till och undrar om någon faktisk har data som vidar att det kan bli så. Jag tror snarare att det är du som har rätt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av André »

Rätt justerat så får man lägre rökgastemp med sänkt effekt, Jag utgår då från att alla som anser nått om verkningsgrad/förbrukning el vad det nu är har brännaren rätt justerad..
Ger inget att jämföra fel o rätt justerade brännare, Fel är alltid fel
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av croytos »

danei skrev:Åter igen är det någon som här mätt upp högre rökgastemperatur vid lägre effekt?
Det är du och Honda som har missförstått allt eller inte vill förstå.

Ingen har sagt att man får högre rökgastemperatur vid lägre effekt.

Däremot har folk sagt att man får LÄGRE VERKNINGSGRAD vid eldning med för låg effekt i förhållande till vad pannan är konstruerad för.

Om ni två fortsätter med :
"Nejnejnej och åter nej. Om pannan har samma verkningsgrad vid 10kW och vid 5kW så är temperaturen ut samma. "
och
"Låg rökgastemperatur - hög verkningsgrad"
"Låg rökgastemperatur - hög verkningsgrad"

så är ni ju komplett obildbara.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Verkningsgrad igen

Inlägg av danei »

Var tar då energin vägen?
Jag ser mig inte som obildbar, men det är svårt att lära sig nya saker om ingen kan förklara.
Skriv svar