Läsa effekten med skruvvarv?

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av rod02 »

Skulle man kunna läsa effekten med skruvvarv/tid? Om man samtidigt uppger gram/tid. Skulle vara ett enkelt sätt att få en grov pejl. Man kanske först chansar att gram/tid är lik på liknande utr.
Nån som har ett exempel på gr/tid vid angiven effekt jämfört med om skruven går konstant?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av Jakob »

Hej!

Ja det beror väl på vilken skruv? De är väldigt olika....

Jag mäter tid på skuven m.h.a. pelletslogger från Snokez. Jag har tagit reda på vad min skruv ger i gram per sekund genom att mäta ett stort antal gram och sedan dividera ut på antal sekunder.

Just min doserskruv från ULMA ger med Stora Enso 2.27g per sekund i snitt.

EDIT: Min KMP Feedo från förrådet ger betydligt mer och går mer sällan än doserskruven

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av rod02 »

Hur många gram/sek om den går konstant? Vill ha bägge från många anv.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av Jakob »

Nu fattar jag inte. Såhär:

Jag får 2,27g per sekund vid drift. Välj hur många sekunder du vill multiplicera med för att få ett värde. 2.27g har jag räknat ut genom att köra skruven konstant ett tag och sedan vägt upp pelletsen. Den har bara en hastighet och således vet jag inte om jag exakt förstår ditt resonemang kring "konstant eller inte"...Det är i mitt fall en PÅ- och AV-funktion som matar skruven...

1 s = 2,27 g
1 min = 136,2 g
1 tim = 8172 g
1 dygn = 196,128 kg
1 vecka = ....... osv

En startdos är 91s = 206g = 3.1-3.2 dl.

Men detta gäller bara exakt min doserskruv med pellets malda genom min externskruv osv osv....

Skruvens gångtider lagras i min pannrums-pc som kör Pelletslogger PRO. Där kan jag sedan logga och analysera alla data, samt enkelt se förrådsnivå, trender, gångtider, antal dagar kvar i förråd, åtgång i kW etc etc. Pelletslogger PRO meddelar via mail 10 dagar innan BULK-förrådet är tomt samt kan skicka driftslarm etc om man behöver det.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av psau »

En liten sido aspekt är att skruven ger olika beroende på om den kör kontinuerligt eller korta pass. Både min KMP skruv och Bionordic skruv ger markant olika mängd om jag kör dessa kontinuerligt eller intermittent.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av Jakob »

Peter:

Hur lång behöver varje puls vara för att man inte ska märka av fenomenet du beskriver ovan?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av psau »

Hellu,

Mäter jag min matning under 60s och räknar ut vad min effekt skulle bli så landar jag på på ca 10kW, mäter jag med pulser dvs jag mäter under 6min normal matning i mitt fall on=4,2s off=10,5s så får jag effekten nästan 12kW så det diffar en hel del.

Detta ledde mig till att testa matning 5s off 2s osv tills jag matat totalt 60s dvs matat 12ggr och sen matat 60s kontinuerligt då får jag samma fenomen. För att eliminera fel orsakade av mig lät jag en plc sköta skruven båda gångerna.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av rod02 »

Jakob: Hur mycket mattematisk effekt skulle din skruv ge om den gick konstant?
En siffra jag vill ha från många.
Mycket intressant redan i denna tråd.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av Jakob »

Rod02:

Mitt mätvärde för startdosen är vid konstant drift. Se ovan.

Psau: Min on-tid är 6.5s vid drift. (bara som referens)

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av OPEC »

Det är nog mycket svårt att approximera hur mycket skruven matar genom att jämföra med andra.
Jag upplever att endast någon enstaka grad i lutning, pelletsleverans/fabrikat samt gångtid påverkar.
Jag tror inte att själva hysterestiden på gången är avgörande utan bara det faktum att den inte går konstant är avgörande. Pelletsen sätter sig liksom lite i röret varje gång den stannar till och startar om.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av rod02 »

Jakob: Mycket matte blir det.

Någon som orkar räkna? Hur många kW blir det med skruven konstant på? Som en grov referens.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Läsa effekten med skruvvarv?

Inlägg av Jakob »

Ja i mitt fall blir det ju ca 40kW give or take...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar