Min brännare började tillverka tjära

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

:evil:
Igår kom min nya fläkt.
Glad i hågen monterade jag den och ställde under uppstarten om den till originalinställningarna.
Trög tändning och lite pyreld.
Avbryter, låter den blåsa ur, tömmer brännkoppen och försöker igen.
Samma.
Plockar av kåpan så att jag ser vad som händer.
Även den nya fläkten dröjer maed att gå igång tills den får sisådär 130V i sig.

Jag förstår inte varför jag får ut rätt spänning i diagnosuttaget men att det uppenbarligen inte är en spänning som får igång fläkten. (NB jag har nu en vettig multimeter "godkänd för professionell användning upp till 600V")

NU är brännaren justerad efter syn och hörsel (syn för att ha en startsekvens som drar igång fläkten och hörsel för att ha en bränneld som eldar upp pelletsen (och inte kokar tjära)). Tyvärr är det lite för mörkt och blåsigt för att justera efter rök.

Såvit jag kan förstå kan systemet inte bli pålitligt förrän jag har en ny styrbox?
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Det låter som att driftkondensatorn (inuti styrboxen) inte är på topp helt enkelt. Om du har en lödkolv och lite lödvana kan du byta den själv, det blir ganska mycket billigare än en ny box.

Jag har för mig att det är en 1µF 300Vac kondensator och då skulle ELFA's 65-601-22 vara grejen, den kostar 25,60 + moms + porto. Tar du en annan måste det vara en X2-kondensator, det är en säkerhetsfunktion som hindrar brand.

OBS: det finns två av denna sorts kondensatorer i boxen, den ena är driftkondensatorn till doseringsmotorn och den andra är till fläkten. Jag har för mig att fläktens är på 1µF och doseringsmotorns är på 2,5µF, är du tveksam till vilken som är vilken får du följa ledningarna!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Tack, det låter bättre för julekonomin.
Min bästa vän kan löda så jag skall beställa en kondensator ikväll.
Jag har kontrollsökt och i en annan flex-A tråd sett att den skall vara på 1,5uF istf 1uF så det blir 65-601-30.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Bra! Håller tummarna för att det är felet så det blir löst.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Idag genomgick boxen en kondensatortransplantation.

När brännaren åter strömsattes och jag påpassligt satt beredd vid potentiometrarna fick jag raskt justera de vansinnesvärden som de senaste veckorna hållit brännaren i ett slags zombie-liv. Fläkten rusade på som vansinnig medan jag skruvade ned pottarna.
Återstår att se om den kanske klarar av en längre tids vinterläge igen...

TUSEN TACK ICECAP!
Du har besparat mig en utgift på tusentals kronor!
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Härligt att det fungerade!!! Slit den med hälsa!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Bytet fungerar bättre än väntat.
Underhållseldningen på läge 3 funkar felfritt i en vecka i sträck.
Vilket den inte kunnat sedan drygt ett år!

Min vän som bistod med lödandet tycker att det verkar lukrativt att "renovera" gamla styrboxar (Utbytes flex A-boxar för 1900kr)... :wink:
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Det kan jag förstå. Jag anser dock att om boxen börjar må dåligt ville det vara en bättre idé att byta till den senaste versionen med folietangentbord - iaf. om man avser att ha brännare ett par år mer eller längre.

De ändringar som är gjort i boxen och mjukvaran gör att man helt enkelt får en mer modern brännare. En så enkel sak som styrningen av effekten i tändelementet är "snällare" i den nya boxen vilket i fallet med NH ju har visat sig att ge kännbart längre drifttid på elementet.

Effekten är den samma för NH som Flex-A genom hela startcykeln men NH'n reglerar i lite snabbare pulser (precis som den nyaste Flex-A box) och det ger tydligen mindre stress på elementet.

På den nya Flex-A box finns det fler effektsteg och automatisk underhållseldning osv.

Så det kostar men jag skulle tro att man kommer att tycka att det var lönt.

Men att få lagad boxen om det bara är kondensatorn som är fel är såklart en hel del billigare och har den fungerat i ett antal år lär den fortfarande fungerar likadan efter ett kondensatorbyte!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Hejsan tänkte jag kunde låna denna tråden till en snabb fråga bara upplever samma fel som dig med fläkten fast min orkar inte ens dra runt fläkten hur mycket jag än drar på skruvarna.
Hur kommer man åt kondensatorn? Är hemma med bruten handled så tänkte jag kunde försöka felsöka lite med en hand så man får något att göra :)
Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Man öppnar styrdosan. Det kan vara en fördel att koppla ur den först, det kan kittla lite i tassarna annars...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ola Häggström »

Det är bara att dra ur de gröna racksen (i brist på svenskt uttryck) ur botten på styrboxen och skruva ur skruvarna som boxen är fästad med (2-3st).
Det står på botten vilken ingång som är till fläkt m.m. så det är lätt att se vilken kondensator som hör till fläkten. Det är bara ELFA som har kondensator med rätt specar, men den kostar ju inte mycket. art nr 65-601-30
Den har lite annan bredd mellan elektroderna men det var inget problem att peta ner dem och löda ändå.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Svenskt uttryck: jackbar kopplingsplint.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Ricke77 »

Icecap skrev:På den nya Flex-A box finns det fler effektsteg och automatisk underhållseldning osv.

Så det kostar men jag skulle tro att man kommer att tycka att det var lönt.
Måste bara få tillägga att för min del som bytte till den nyare boxen i höstas så har förbrukningen minskat med 300-400:- i månaden så ja: DET LÖNAR SIG! :D

Nu var ju förvisso min gamla box väldigt gammal så den var väl kanske inte den mest ekonomiska.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av hellco »

Nu bytte kompisen kondensatorn och fläkten snurrar för fullt 215v men går inte att sänka och fläkten "pulserar" inte i uppstartnings läget utan blåser bara fullt hela tiden.
Just nu lutar det åt att köpa en ny elektronikbox det finns ju två olika att välja mellan den äldre som jag har nu för 1750kr eller den nya med tryckknappar för 2395kr.
Är den nya bara att trycka dit på min brännare eller måste man göra något mer?
Mvh Peter.
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Min brännare började tillverka tjära

Inlägg av Icecap »

Om du har flamvakt monterat i brännaren ska det bara vara att trycka dit den nya boxen. Evt. kan man behöva kolla huruvida flamvakten är kopplat till rätt pinne (har bytt pinne under tidens gång) men inget exploderar om den inte är rätt.

Har du inte flamvakt monterat behövs det och det finns ett kitt med allt i.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar