Hur ofta har ni drift-stopp?

tornugglan
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 19:45
Ort: Dylta Bruk

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av tornugglan »

Hade inget driftstopp 2011,lite mer problem 2010 med en dålig flamvakt som orsakade problem.
Efter byte av flamvakt så har det gått klockrent.
Brännare:Kmp px21 inst-06 chip 7.0
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av petmal »

Den 16/4-11 installerade jag en KMP Uno med PX22:an, stängde av pannan i början av maj och startade upp den den 8/9. Den har gått hela tiden utan driftsstopp utom en gång pga inga pellets. Glömde beställa bulk.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1905
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Inga driftsstopp hittills under denna säsong..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av CPMS »

Efter jag skrev om styr-programmet - 1 stopp i fjol och inget hittils i år, före var det nog 5-10/år.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Icecap »

Driftstopp orsakas alltid av något! Att saker går sönder kan ske, en motor kan paja, en skruv gå av - men nu är flertalet anläggningar ju inkörda och trimmade så att dessa problem borde vara minimerade.

Om man får oförklarliga driftstopp varannan vecka kan det vara dags att notera vad som har hänt, när, hur mycket pellets, askmängd osv. och efter ett tag får man ju en bild av status när det händer - och när man vet orsaken kan man oftast åtgärda felet.

Det viktiga är alltså att analysera vari felet består, resten är då enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Abbe »

Hade flera driftsstopp 2005 när jag installerade grejorna, ett nytt "moderkort" och sen dess inte ett driftstopp...! (peppar, peppar ta i trä...)

mvh

(nej nu ljög jag, elementet reste sig så det stannade en gång...)
Senast redigerad av Abbe den ons 25 jan, 2012 17:20, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av OPEC »

Inget driftstopp efter att jag lyckats justera in brännaren under ett par tre veckors tid vid installation -06, samt några stycken förra säsongen innan jag hittade en trilskande fläkt. Så inget stopp säsong 07,08,09,11.
Nu räknar jag bort de gångerna jag glömt fylla på pellets. Jag kollar också till pannan minst ett par gånger i veckan och har lyckats undvika stopp på det sättet. Dålig matarslang, ett par gånger, medveten avstängning vid storm också ett par gånger.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Icecap »

Ganska intressant faktisk... Om jag minns tillbaka till då jag hittade forumet här första gången var det mycket problem med allting. Många klagade på att med pellets var det minsann inte bara "fire-and-forget", det var ett ständigt pysslande och problem och många jämförde med bekvämligheten hos olja/FV.

Det verkar numera som att det förvisso är mer pillande och kontroll men att kunnandet och tekniken har blivit bättre och hela pelletseldandet har mognat ganska bra.

Med "fire-and-forget" hänvisas till självsökande missiler, man riktar in dom på målet och skickar iväg dom, sedan klarar de resten själv utan inblandning. I detta sammanhang menar jag ett system som man monterar, kopplar in, slår på och går hem, sedan klarar systemet resten själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av Håkan S »

Sedan jag satte in brännaren 2006 har jag haft 3 stopp. 1 för att det var dålig kontakt så jag fick dra år skuvarna i plinten för tändelementet, 1 för att jag rubbat flamvaktens fotocellsinställning när jag askat ur pannan och 1 för att det efter 3 år samlats så mycket spån i botten på pelletsförådstanken att det blockerade pelletsskruven. De två sista felorsakerna är ju läropengar som jag lärt mig att undvika. Men med uraskning och kontroll varannan vecka så är driftsäkerheten hos minn brännare faktiskt bättre än hos de oljebrännare jag andvänt tidigare! De fick förstås inte lika mycket tillsyn/servise. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
ElNobbo
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 07 dec, 2011 22:24

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av ElNobbo »

Efter söndagens demontering/rengöring/montering har min brännare gått klockrent, var ner i morse för att titta till den och köra ett par tag med askskrapan men det fanns inget att aska ur, enda jag hittade var en liten hög med grå aska alldeles framför brännarrörets mynning, resten hade den blåst ner i asklådan i pannan. Kan säga att den över natten gått från "trassel mest varje dag" till skottsäker. Kanske lite tidigt att ropa hej, men va sjutton, jag slår på stort, "HEJ!" ;).
CTC-panna anno 1954
Green Energy P20, toppmatad, framåtbrinnande, 1 effektläge.
Veckoförråd
120 m2 boyta + 80 m2 uppvärmd källare
Tegelhus från 1939, diverse påbyggnader i trä ca 1960
Pellets från Stora Enso
Bor ca en mil norr om Borås
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur ofta har ni drift-stopp?

Inlägg av psau »

Skönt att höra, grattis!

/P
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar