Uppgradera med nya styrboxen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
R.Olsson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 nov, 2011 22:13

Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av R.Olsson »

Är det någon som har haft några problem när dom bytat till den nya styrboxen från gamla på sin Flex-A? eller är det bara att köra på? Den verkar ju klart mer genomtänkt och skiljer inte jättemkt i pengar?

Tacksam för era erfarenheter! Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av Icecap »

Den nya boxen är ganska ny varför det inte är speciellt många som har bytt än. Men jag vet att den byggdes för att vara plug-n-play varför det inte ska finnas några problem.

Ska eller vill man byta och saknar flamvakten vill jag starkt rekommendera att den sats också monteras, jag är osäker på om den är ett krav på den nyaste boxen - men den funktion är likaväl extremt bra att ha!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
R.Olsson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 nov, 2011 22:13

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av R.Olsson »

Okej, Kanske någon som testat åtminstone.. får se om någon svarar :D Flamvakt finns redan monterat. Du som kan lite om boxen, hur justerar man fläkt/matning osv? som man tidigare gjorde på potentiometrarna?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av Icecap »

Jag har bara varit inblandat i periferin men det finns knapptryckningar som man ställer detta med. Min del var just ersättningen av potentiometerna och en pytteliten del med programmeringen: jag överlät en debug-enhet till han som gjorde jobbet, det hjälpte honom mycket.

Jag har faktisk inte satt mig in i exakt hur man ställer allt i den nya boxen, jag har rikligt med NH'n och nya jobbet...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av Ola Häggström »

Välkommen till forumet förresten R Olsson!

Den nya styrboxen liknar den gamla på så vis att man justerar fläkt och dos, men direkt på knapparna ovanpå. Vill du kika innan du köper något så finns länkar till instruktionshäftet bland de spikade trådarna i "janfire"-delen, alternativt kollar du in dem på ved-pellets nätbutik Där finns det nog någon instruktionsvideo som gör det än mer konkret (den om hur man sätter in en ny box till exempel).

P.S. Grattis till arbete, Icecap!
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av Ricke77 »

Jag bytte till den nya utan större problem. Min gamla box var 10 år gammal så jag fick komplettera med flamvakt. Jag fick även byta plats på termovaktens kabel på plinten men där var med instruktioner i flamvaktspaketet om detta. Det mesta hittar du på Eldkrafts hemsida. Min brännare går nu mycket bättre och drar faktiskt mindre pellets. :-)
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
magbra
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 03 dec, 2011 15:47

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av magbra »

Jag har precis bytt då jag hade diverse problem med uppstarter bl.a. Fungerar klockrent med den nya boxen. Inga problem ännu.
M.v.h

Magnus
Janfire Flex-A
Biosolpanna
Loffeman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 21:10
Ort: Nybro

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av Loffeman »

Jag har precis bytt box nu ikväll efter ha haft ett helvete me den förbannade brännaren (flex-a -07)
den har stannat i tid och otid o indikerat "flamvakt" hela tiden, har här på forumet läst mej till just den givaren ställt till me bekymmer och bytt den, "hjälpte" i 2 dar sen stannade den igen, bytte elspiralen efter tips av rörkrökaren som installerade den. o ja, ja har dragregulator som är inställd.
så nu e ja väldigt förväntansfull på den nya boxen.

va tvungen å skruva isär den gamla boxen å kika lite, hittade ett effektmotstånd som har varit sjukt varmt, verkar som det är underdimensionerat i storlek, alltså inte i ohm, tror att det har bränt sönder ledningsbanorna.

nån som vart ute för samma sak eller vet mer?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av Icecap »

Det är dimensionerat rätt, snart sagt alla boxar av den modell ser ut så vid det motstånd. Att det hela ser "svett" ut beror på att det har varit rimligt varmt under många år.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Loffeman
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 21:10
Ort: Nybro

Re: Uppgradera med nya styrboxen?

Inlägg av Loffeman »

de kanske de är, men i min mening så är det underdimensionerat iochmed att den nästan eldat upp kretskortet, men frågan e ju om det är det som har orsakat mina driftstopp.
har inte lött loss d å kollat värdet på det, voreintressant å göra det å förstärka ledningsbanorna som säkerligen fått mycket stryk.
Skriv svar