Elavbrott

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Elavbrott

Inlägg av Jakob »

Ohoj i stugorna!

Sitter och skriver här under pågående elavbrott.

Vad gör ni för att säkra upp er för dessa situationer? Jag har funderat mycket på att bara ställa in en enkel dator-UPS som klarar ett tag. Det jag funderar mest på är ju inkopplingen. Pannan är ju inkopplad via 3-fas osv pga elpatronen på 3+6kW. Kör man UPS rasar ju allt om elpatronen ska in och gå då ingen enkel UPS så klart klarar 9kW och det heller ej är poängen. Köra utan elpatron kan man göra - men om man råkar köra slut på pellets så har man skägget i brevlådan.

Problemet är ju att på pannan finns det ju bara en ingång för ström. Hur har ni med integrerade pannor löst detta?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elavbrott

Inlägg av Icecap »

Det går ju att koppla om så att brännare + cirkulationspump kör på UPS och resten på "rå-ström" - men vad vinner du?

En brännare (som inte kör kallstart med el-spiral) förbrukar väl runt 50W under drift och cirkulationspumpen hamnar väl på runt 50W den också. Alltså minst 100W kontinuerligt.

En dator-UPS är mest till för att datorn kan stänga ner kontrollerat när strömavbrotte är mer än 1 minut eller så men låt oss säga att det är en seriös UPS i kännbar prisläge (1500VA till ~5.600:-).

Detta ger en drifttid på ~2 timmar som mest och har man som jag en externmotor på 300W som matar till doseringsförråd blir drifttiden än kortare. Batterierna ska bytas ung. var 5'de år och det är en ganska dryg kostnad.

Ett långt mer kostnadseffektivt alternativ är att få kopplat allt om och skaffa en dieseldriven generator, den kan stå stand-by i lång tid och de finns med automatisk start. Med en 20l dunk diesel stående i reserv kan man då ha värme & ljus i hela huset under lång tid.

Samma effekt men billigare kan man få med ett mindre bensindrivet elverk (~3.000:-) men man måste ändå ha kopplat om en del, dels i pannan och dels i huset för att kunde drivas med elverket.

Så UPS är inte den bästa lösningen till detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Elavbrott

Inlägg av Jakob »

Näe, men låt gå att jag kör nåt bensin/dieseldrivet då.

Inkopplingen är ju det intressanta. Jag antar att all elektronik går på samma fas i pannan. Då borde det räcka med att koppla in sig och mata bara den fasen på nödström isf.

Man kan tänka sig att man manuellt bryter husets el från nätet. Sedan kopplar man in sig och matar "rätt fas" med ett billigt 1-fas aggregat. I allra fulaste och förbjudna fall kan man ju mata ett befintligt vägguttag på rätt fas med en HANE. (nu svor jag rejält, jag vet).
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Elavbrott

Inlägg av jteg68 »

Växlade några ord med elgubbarna när de lagade ledning förra veckan. De sa att det finns de som fulkopplar sina elverk med handskar inne, drar ur propparna för att isolera huset från nätet men sen glömmer att koppla ur nollan. Har tydligen hänt olyckor pga det.
Reservkraftbrytare är rätt väg att gå in med strömmen.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Elavbrott

Inlägg av OPEC »

Jag kan inte förstå vari problemet skulle ligga i att koppla ur eller inte nollan?
Det finns bara fyra kablar till ditt hus, 3 faser plus nolla/jord.
Jord måste du ha kvar för att få en fortsatt elsäkershet i huset utan flytande jordpotentialer.
Hur skall man då kunna koppla bort nollan?
Om man har jordfelsbrytare i centralen så är det naturligtvis viktigt att hålla rätt på jord och nolla, annars
kommer strömmen att brytas alternativt jordfelsbrytaren sättas ur funktion. Men det kan omöjligen bli några andra problem. Fast naturligtvis är det bekvämast med en reservkraftbrytare.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elavbrott

Inlägg av danei »

Det är bara det ett de brytarna är så hutlöst dyra.
Om det handlar om enfas elverk så är det ofta ingen nolla i dem. Jorden ligger mitt emellan mellan de två anslutningarna. Annars har jag också svårt att få ihop var faran skulle finnas.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Elavbrott

Inlägg av Becker »

Nu har jag en egen matning till brännaren och elektroniken... så det gör ju det hela lite enklare. Men jag tänker montera en enfas 16A handske på den kabeln. Så att jag enkelt kan rycka den, och koppla den till ett elverk. Vill jag sen kolla på tv eller tända någon lampa så får det bli en skarvsladd dit ifrån elverket. Nu har vi, peppar, peppar ta i trä, inte haft några långa avbrott. Så jag tänker mig ett avbrott på max en dag eller tre...
Men detta blir en enkel och säker lösning.
Att jag väljer just en en fas 16, (blå handske), är att den är betydligt stadigare än en vanlig stickpropp. Och handsken och ett vägguttag kostar inga stora pengar.

Ni som bara har en trefas matning till pannan får det ju lite svårare... Men varför inte sätta en trefas handske på matning. Och ta sen reda på, på vilken fas som elektroniken ligger på och gör en övergång från enfas till trefas som ni sen använder för att koppla till elverket.

Eller skaffa ett elverk med trefas.

Jag skulle inte köpa de absolut billigaste elverken... Riktigt billiga elverk lämnar fyrkantvåg. Och det är långt ifrån all elektronik som gillar detta. Själv tittar jag på att skaffa mig ett elverk från Honda. EU10 eller EU20 är dyra men är erkänt bra elverk :D De lämnar helt korrekt sinusvåg.
Men då tänker jag inte bara använda detta till reservkraft. Utan jag har också behov av "ren" ström även i mitt jobb. :wink:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Elavbrott

Inlägg av jteg68 »

OPEC skrev:Jag kan inte förstå vari problemet skulle ligga i att koppla ur eller inte nollan?
Tja, jag är ingen elektriker men när jag kollade med grannen som är det höll han med om att nollan ska kopplas bort. Kanhända att det är en kombination av ful- och felkoppling som skadat någon nångång.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Elavbrott

Inlägg av Honda »

Jag lyckas inte heller komma på hur det skulle vara farligt att "glömma koppla ur nollan". Däremot kan det kanske finnas en risk att man glömmer att koppla ur ALLA faser. I så fall matar man den ikopplade fasen bakvägen via faskopplade laster, tex en deltakopplad motor. Man ska nog aldrig underskatta folks förmåga att klåpa till det då det gäller elström, speciellt inte om man har som yrke att klättra i elstolpar.

Enligt: http://www.swel.se/elverk/media/web_ima ... -05-25.pdf så bryts inte nollan i en riktig reservkraftomkopplare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Elavbrott

Inlägg av Micke C »

1-fas växelriktare är i praktiken 2-fas med jord i mitten, dvs 115V från "fas" respektive "nolla" till jord. Vid inkoppling till distributionsnät i tex fastighet måste nollan kopplas till jord. Problemet är annars att jorden blir spänningsförande vid ett fel som orsakar kontakt mellan nolla och jord, därför skall dessa punkter ha samma potential. (Om man nu inte bor i Norge och saknar nolledare)

1-fas UPS brukar vara konfigurerade på samma sätt. Men de fungerar så att N-ledaren i praktiken redan är jordad i matande central. Om N-ledaren då skulle kopplas ur vid UPS drift har man ställt till det genom att åter frikoppla nolla från jord!

Detta är naturligtvis generellt skrivet, undandtag och varianter existerar säkerligen.

Är inte speciellt hemma på elverk, men rimligtvis är väl de konfigurerade som en växelriktare.

Summa summarum så är det som glad amatör inte speciellt lyckat att koppla in reservkraft till ett befintligt elnät. Säkrast är att koppla in det som skall matas med stickpropp direkt till kraftkällan.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Elavbrott

Inlägg av rod02 »

Vad kopplas ur om man har strömbrytare vid elmätaren? Eller om man skruvar ut proppar vid elmätaren?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elavbrott

Inlägg av danei »

Enbart faserna.

Ett billigt elverk har inte fyrkants våg. De har snarare sinus. Däremot billiga växelriktare har fyrkants våg, och antagligen enklare inverterelverk. Men de är inte de billigaste.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Elavbrott

Inlägg av Icecap »

Nollan ska kopplas bort från inkommande vid generatordrift då jorden från generatorn kan råka komma i kontakt med vattenrören eller linande. Detta kan göra att det blir ledd ström baklänges om det vill sig lite illa och folk som jobbar med nedfallna ledningar som ska vara strömlösa kan få sig en intressant överraskning...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Elavbrott

Inlägg av Becker »

Många elverk har just en inverter...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Elavbrott

Inlägg av danei »

Jag kanske inte hänger med i svängarna. Förr var det i alla fall inte så, så var inverterelverken dyra. Men visst billiga inverterelverkt har fyrkants våg.
Skriv svar