Nattsänkning på förskola?

Skriv svar
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Nattsänkning på förskola?

Inlägg av Psycho Dave »

Har grabben på en förskola som är ett föräldrakooperativ. Förskolan är inhyst i en gammal skola som ägs av en byförening och vi hyr lokalerna av dem. På ett möte togs det upp att hyran skulle höjas pga bla ökade driftskostnader, inte helt konstigt då hyran tydligen inte har höjts på evigheter. Då berättade de även som snabbast om värmesystemet i huset (har även sett det själv) som består av en Thermia D12 bergvärmepump kopplad till tre (om jag minns rätt) borrhål. Denna matar en mindre acktank där det även sitter en elpatron som spets om de skulle behövas, till systemet sitter även en oljepanna kopplad. Vilken av elpatronen och oljepannan som går in först ska jag inte sia om men tydligen så räcker inte värmepumpen på långa vägar när det är riktigt kallt, inte förvånande då det är ett STORT gammalt hus. Så det går tydligen en hel del olja under vintern.

Då det är ett kooperativ så innebär det att ibland får man vara där på kvällar och helger och städa. Det jag då har märkt är att det är hysteriskt varmt där även när huset står tomt. Då det är en förskola som bara har öppet mellan 06:15 till 17:30 vardagar så är det ju ca 12 timmar varje dygn samt hela helgerna som det är tomt där.

Borde inte en sådan byggnad vara som gjord för "nattsänkning" då man borde kunna sänka temperaturen under 108 timmar av veckans 168 timmar, dvs 64% av tiden varje vecka? Det brukar ju sägas att en grads sänkning ger en energibesparing på ca 5%, hur sant det är vet jag inte men om man räknar på detta och sänker temperaturen två grader varje sänkning så borde man ju teoretiskt kunna spara in 6,4%, låt oss säga 5% i praktiken då. Det kan väl inte vara helt fel?
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Nattsänkning på förskola?

Inlägg av Torsten »

När värmepumpen inte ens räcker till för jämn drift kan man vara säker på att vid temperaturhöjningen på morgonen så är det dyr el och olja som får göra jobbet. Kan då t.o.m. bli dyrare än utan nattsänkning.
En pelletsbrännare i oljepannan borde vara lönsamt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Nattsänkning på förskola?

Inlägg av Jonas O »

På jobbet testade dom förra vintern att stänga av under helgerna, normal temp var det inte förrens frammåt onsdag eftermiddag..

Så om det ska löna sig med nattsänkning så bör det vara hyggligt isolerat så att det snabbt kommer upp i normal temp igen. (eller tillräckligt bra flås i värmeanläggningen för det)

Kan väl vara ide att prova med helgsänkning först och utvärdera.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Nattsänkning på förskola?

Inlägg av Psycho Dave »

Tänkte inte på att det går en jävla massa olja varje morgon...
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Nattsänkning på förskola?

Inlägg av Micke C »

Lägg sänkningen på dagen istället när det är fullt med barn och personal. Ett sådant ställe är det väl ordentligt "röj" på dagtid och ingen fryser när de springer runt. 1-max 2 grader kanske bara gör gott när allt kommer omkring.

Sen är ju frågan om det finns ett väl fungerande styrsystem som snabbt stryper värmetillförsel vid solinstrålning och värmetillförsel från människor etc.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Nattsänkning på förskola?

Inlägg av Icecap »

Jag testar sänkning av huset när jag är barnledig, det sparar en del och jag kan ju bara klä mig om det blir kallt.

Mitt hus är en träkåk från 1939 och från det jag aktiverar värmen tar det ~12 timmar innan den är uppe på rätt nivå igen. Sänkningen slår igenom på några timmar.

Vinsten beror helt på skillnaden mellan ute- och innetemperaturen, är det 0°C ute och 20°C inne sparar en grads sänkning 5% under tiden den är där. Om man då påbörjar sänkningen till t.ex. 15°C fredag eftermiddag 17:00, samtidig som sista barnet ska hämtas och slår på söndag kväll 18:00 så att det är lagom till första barnet kommer måndag morgon blir det 47 timmars besparing av en veckas 168 timmar, alltså effektivt 27,9% av den temperaturmässiga besparing.

Detta betyder att om temperaturen sänks 5°C blir det en besparing på 25% under den tiden. Men veckomässigt sett blir den effektiva besparing 6,975%. Inte enorm skillnad faktisk.

Den största driftbesparing ville komma av att byta olja till pellets men det är en investering och ett annat underhåll.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar