Rök i pannrummet

Skriv svar
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Rök i pannrummet

Inlägg av trevik »

Hej

Sotaren var här idag, provtryckte skorstenen. Allt ok! Fantastikt!

Men han påpekade att man bör ha en dörr till pannrummet när man kör med pellets. Risken finns, om nått går snett, att det ryker in i pannrummet. Om man kan stänga dörren så blir inte huset fördärvat av rökskador och dålig lukt.
Vi har vår panna i mitten av källaren, med öppet åt alla håll...lite problem att sätta dörr någonstans.

Har någon av er varit med om att det ryker in så mycket att det går upp i huset och fördärvar.....


Micke

Värmebaronen Comet och Vikingbio. (så snart oljan är slut)
sunliner
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 01 sep, 2005 21:10
Ort: Hultsfred

Inlägg av sunliner »

har bara kört med pellets i 5 veckor men det har jag aldrig varit ute för och hoppas slippa :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
tierparn
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 15:57
Ort: Tierp Mitt i mellan Uppsala o Gävle

Inlägg av tierparn »

Har kört med pellets i c:a 7 år. Dom gångerna det ryker in är när man startar den på hösten. Det kan ryka i c:a 5-10 minuter. När skorstenen är kall då är det dåligt drag. Annars är det bara glada miner. :D
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Min sotare sa att anledningen till att man skulle ha dörren klädd med mineritskiva och stängd för att det skulle palla stå emot brand i ett visst antal minuter. Dessa luddiga bestämmelser de går efter bekräftar min uppfattning om att sotare är ett gäng klåpare.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Re: Rök i pannrummet

Inlägg av lp75 »

trevik skrev:Risken finns, om nått går snett, att det ryker in i pannrummet.
Det stämmer bra. Vissa årstider/väderförhållanden kan det bli så dåligt drag att det ryker in ett tag....samma sak med vedeldning, fast då är man ju hemma när det händer och kan göra något åt det.

Har hänt mig nån gång....fast inte vet jag om det skulle förstört hela huset direkt. Men hade vi inte haft en pannrumsdörr så hade det krävts att man vädrat rejält efteråt :!:

Beror ju lite på skorstenen...kan tänka mig att en hemsk lång kall skorsten kan ta ett tag innan det blir drag åt rätt håll.
Men det finns ju rökgasfläktar som går montera....om man har problem med draget.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Viss rök kan komma in, kanske mer vanligt på en brännare med underhållsglöd, typ min.

Sedan kan motdragsluckan hänga sig i öppet läge. Händer iallafall på min någon gång per vecka.

Pelletsdammet har en viss tendens att sprida sig om man inte kan stänga någon dörr in till pannrummet.

Sedan undrar jag om det inte är krav, i byggnormen, på att en panna skall vara i en brandcell. Kanske är borttaget, numera???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Rök i pannrummet

Inlägg av André »

trevik skrev:Hej

Har någon av er varit med om att det ryker in så mycket att det går upp i huset och fördärvar.....
Att det ryker in lite vid upp start med dåliga förhållanden har hänt..

Men inte tar huset skada av de lilla.. Man känner möjligen lite rök lukt om pannrums dörren är öppen..
Det måste nog till en smäre bakbrand innan huset tar skada.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
trevik
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 23 sep, 2005 18:23
Ort: Holm, Halmstad
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Det var väl mer en bakbrand han snackade om, vet inte riktigt...

Vad gäller dam, dammar det även när man inte fyller på? Tex när skruven matar fram?

Nyfiken nybörjare....
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

trevik skrev:
Vad gäller dam, dammar det även när man inte fyller på? Tex när skruven matar fram?

Nyfiken nybörjare....
Det är bara då du fyller förrådet som de dammar.. Hur mycket beror på hur du gör då du fyller.. Tar man de lungt så dammar det istort sett inget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar