Nibe City VXN

Skriv svar
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Nibe City VXN

Inlägg av HUMPILA »

Undrar om någon vet om Nibe City VXN är en bra panna för pelletseldning.
När jag söker på Nibe City så hittar jag en panna med beteckningen VX, dom ser inte likadana ut.
VXN kanske är en efterföljare till VX, eller är det två helt olika pannor?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nibe City VXN

Inlägg av bergatorparen »

Efter som jag kan se, har VXN den nya NIBE designen, och är bräknad att ha huv över oljebrännaren - precis som Attack. Det går att elda pellets i City, men den är säckeldad, det vill säga att bränngaserna går samma väg ut som de gick in, vilket tär hårt på brännaren. Pannan är mycket effektiv, och jag vet att det finns en del som eldar pellets i NIBE City pannor här inne, men de får aska ur och sota rätt så ofta. Pannan har en märkeffekt olja om 20 kW vilket innebär en pelletseffekt om ca 10 kW - vilket kan bli lite anemiskt när det är riktigt kallt. Försök hellre få tag på en panna med stort askutrymme, såsom en NIBE Vedex 1000 eller liknande eftersom den även är snällare med brännaren :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Nibe City VXN

Inlägg av Torsten »

Varning! Lätt att trampa i klaveret här.
Nibe City VXN är en omdöpt TMV Attack och den är inte så lämplig för pelletseldning.

http://iframe.nibe.se/epi/reservdelar/l ... 2010-12-31

Den "riktiga" Nibe City har dumt nog slutat tillverkas. Annars ansedd som den bästa vanliga oljepannan att elda pellets i.
Ska du köpa en Nibe City begagnad så köp den vanliga modellen. De blå är nyare, de röda är redan för gamla.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nibe City VXN

Inlägg av bergatorparen »

Tack för heads up, Torsten. Otroligt att man kan göra sådant. Tala om vilseledning från NIBE' s sida Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Re: Nibe City VXN

Inlägg av croytos »

Visst går det att elda pellets i TMV Attack om man har den rätta inställningen. Sitter pannan redan i huset så sätt in en brännare. Installera en TMV Attack ska man naturligtvis inte göra.
Ska i så fall vara en brännare som klarar av lite lägre effekt och inte är så känslig för motståndet i pannan.
Rengöring varje vecka och kanske oftare är nödvändigt för askutrymmet är litet.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Nibe City VXN

Inlägg av bergatorparen »

TS har för nuvarande en CTC 265B från nittonhundrabörtibörti - och jag tror han syftar till en panna som fanns på blocket, men som nu är borta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Åland
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 28 nov, 2005 10:10
Ort: Mariehamn Åland

Re: Nibe City VXN

Inlägg av Åland »

Det var nog jag som köpte den pannan (på blocket). Ska ha den i stugan. Den förra (CTC1100) var sönder-rostad i botten efter några översvämningar i källaren. Hade tänkt att köra olja till en början och sedan byta till pellets men efter jag läst denna tråd blir man ju lite skeptisk. Trodde att alla City var lika i innandömet. :roll: .
Vilken panna passar bäst av CTC 1100/1200 och "gamla hederliga" NIBE Cityn att köra pellets i. Eftersom vi inte bor i stugan på vintern så kommer vi inte kunna aska ur varje vecka. Dock ska jag kolla till stugan varje månad och det ska bara stå med ca 10C så belastningen är inte så stor.
Kanske det funkar med VXN pannan ändå med passande brännare osv.
Thermia Biomatic20+
Termomatic ERA
6,5 kbm förråd
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Nibe City VXN

Inlägg av broberg »

Blir nog svårt att klara en månad utan uraskning i ctc1100 och Nibe City också. En vecka räknas som nomalt för uraskning. TMV Attack är en panna med riktigt dåligt askutrymme, mycket sämre än de andra två pannorna. Som sagt. Sitter en TMV Attack i huset så prova att elda ett tag men installera inte en sådan panna för pelletseldning.
Du får sikta in på en riktig pelletspanna med asklåda för att få framgång.

Du borde också ha brännare med uraskning för att klara en månad annars är det risk för bakbrand och elände.
Har du bra takhöjd säljs Focus PE20 ibland på blocket med bra pris.
Här en UNO komplett med brännare och självuraskning.
http://www.blocket.se/stockholm/Kmp_Uno ... ?ca=10&w=3
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar