Oförbrända pellets

Skriv svar
Batti
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 22:41
Ort: Trollhättan

Oförbrända pellets

Inlägg av Batti »

Hej!
Har varit villa ägare/pelletseldare i snart ett år nu och försöker inför högsäsongen lösa ett problem som kommmit/dykt upp efter sommaren.
Har alltid köpt min pellets på Byggmax och dom kan ju som bekant byta pellets sort ibland, detta ände mig i våras/sommras (från Rindi till Agro Energi/svensk villapellets) och med den nya Agron kan jag inte riktigt få till det. Rindin funkade bra med dom inställningarna som fanns på pannan när vi tog över huset (medel/grundinställning) men med Agron finns de alltid ett toppskikt med oförbrända pellets kvar i förbäningsutrymet (inte i skålen). Har provat att sänka matning, höja matning, höja fläkten, sänka fläkten.
Grejen är att jag tycker de ser väldigt bra ut, förrutom den oförbrända pelletsen.
Askan är grå/svart i pulverform (inte fet) rökgastemp =175 C, och så har jag försökt ställa in fläkten så den rök som ryker ur skorstenen är nästan genomskillnig. Dom kunskaper jag har själv idag har jag läst mig till på denna underbara sida, men jag kanske har blandat och gett för mycket kring olika pannor?
Kanske gäller inte alla dessa riktvärden just min panna?
Standard svaret brukar väl vara att man ska väga upp den urmatade pelletsen under en viss tid med den pelletsen som fungerar och sedan göra det samma med den nya och sen ändra matning.
Men detta slog mig aldrig när de fungerade och nu kan jag inte få tag på rindi i närområdet.
Nån som har ett bra tips till en virripanna :) ...
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av bergatorparen »

Utifrån vad du berättar, så har du fin färg på askan, inget fett sot och de oförbrända pellarna finns där oavsett hur du ändrar inställningen av brännaren. Det som troligtvis är fallet, är att du fått pellets som är hårdare packad än Rindi som jag förstår du hade tidigare. Dessa hårdare pellets behöver mer tid på att brinna ner, så för att det skall ske, måste du se på två saker: Det första är startdosen: 3 - 3,5 dl - eller just så mycket att man precis ser toppen på den övre hålraden på tändhällen - enligt manualen. En lite för generös startdos spelar inte så stor roll om pelletsen är relativt lös, därför att då hinner startdosen brinna ner tillräckligt innan driftsdoseringen tar vid så att bränsleöverskott undviks. Med hård pellets så blir det ett bränsleöverskott som håller i sig genom hela, eller delar av eldningscykeln och då blåser brännaren de oförbrända resterna in i pannans brännkammare efter termostatfrånslag. Är startdosen korrekt, så kan man "köpa" den lite tid genom att justera ner optovaktens ljuskänslighet. Vrider man P5 potentiometern ner en nivå, så brinner det längre innan fotomotståndet/optovakten reagerar på ljuset.

Hursomhelst bör du notera ner allt du gör med angivelse av vilka värden du hade innan och efter justering. För mer information, se manualen: http://www.metrotherm.se/pdf/mos_s1_utmod_sv.pdf sidan 20.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Batti
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 22:41
Ort: Trollhättan

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Batti »

Tack för svaret!
Har själv varit inne på den delen med startdosen då de stämmer precis som du skriver.
Ibland när man öppnar luckan ser de ut som man skulle kunna plocka tillbaka ett tiotal pellets till förrådet, då det ser ut som dom ramlat över kanten, eller som du skrev blåst över kanske. (Oroa er inte ska inte göra det :D ). Mitt senaste drag var annars att sänka matningen/pot 2 till två blink (5 möjliga) vilket resulterat i att jag fått en rökgastemp som är ca 15-20 C lägre än vad jag brukar ha. Kanske inte ska stirra mig blind på de eller? Men har fått för mig att den går bra då den ligger runt 180 C +/- 10 C, vilket den gjort tidigare. Har inte velat ändra startdosen tidigare då jag aldrig haft problem med att pannan tänder bra, men är nog värt ett försök......
Tack på förhand
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av rod02 »

Hur stort utrymme har du i pannan? Här kan jag nog(har inte provat i brännardelen) skicka in en näve pellets var jag vill, och de brinner upp av värmen.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av msh16 »

Svårt tänka sig att färsk pellets skulle ligga kvar i pannan från startdosen efter en eldning.

Om det inte är alldeles överfullt med aska i brännskålen när du tittar så tror jag pellets i pannan kommer från att pelletsslangen är lång och rak så att pelletshastigheten blir så stor att de ramlar ut.

Vad händer om du flyttar skruven lite åt sidan så pellets ramlar ner långsammare?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Icecap »

Det ligger inte "färsk" pellets kvar från startdosen men är startdosen för stor kommer brännaren kontinuerligt att ha ett överskott som inte bränns ut om den är ställd precis rätt och inte har automatisk justering á la lambda.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Batti
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 22:41
Ort: Trollhättan

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Batti »

Bedömer med ögonmått och utvändig mätning att utrymmet är ca 40x40x50 cm, grovt mätt.
Har under dagen mixtrat lite. Sänkte först start dosen 2 snäpp (skala 0-9, låg innan på 3) men då klarade pannan inte av att tända utan stannade efter en stunds blåsande med fläkten. Så gick upp ett snäpp till på startdosen och la mig på 3:ans läge med matning (0-9, brukar ligga på 3) och hade fläkten på halva läget uppe vilket är normalt/standard. Efter ett par timmars eldande tittade jag in och konstaterade att de fortfarande fanns oförbränt. Sänkte då matningen ett snäpp och lätt fläkten ligga kvar. Kan ju påpeka att jag askade ur efter varje koll. Detta hjälpte inte heller utan konstaterade istället att askan blev svartare och kanske lite åt de feta hållet. Så i ett slutligt skede har jag nu öppnat fläkten lite mer för att se vart jag hamnar.

Intressant där med matarskruvens vinkel. Den hänger i en stålvajer i taket, så den har jag inte varit på, men däremot har jag skuvit min pelletsbehållare en halv decimeter bakåt vilket jag nu upptäkte resulterat i att vinkeln på plaströret från matarskruven in i brännaren blivit rakare, istället för en liten böj/krök som den haft tidigare. Har nu dragit tillbaka behållaren.

En liten fråga kring fyllningen i skålen/rostret. Har som sagt inställningsmöjlighet mellan skala 0-9, där varje skala motsvarar en tidsintervall med matning. 3:an är fabriksinställning och de jag kört på tidigare, men då är skålen helt full (täcker nästan 3 lager över hålen. Kan inte påstå att de skiljer jätte mycket på nivån under (varje nivå skiljer 15 sek). Och på nivå ett i startdos tände inte ens pannan. Eller missuppfattar jag vilka hål som ska täckas. Skålen är uttagbar och har hål, är dessutom markerad som roster i instruktionsboken, och dockas sen i ett annat galler med hål som är vinklat ca 30-45 grader. Är de kanske dessa hål som ska täckas för då blir de ju mer pellets i skålen.
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Torsten »

Det är hålen i den plåt som sitter fast (tändhällen) som precis ska täckas.
Har du "normal" pelletsmatning genom skruven så borde fabriksinställningen på 75 sek (3 blink) passa.

Men får du för hög hastighet på den pellets som ramlar ned så kan möjligtvis det vara en orsak.

Ligger rostret rätt? Dvs. in under tändhällen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Batti
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 22:41
Ort: Trollhättan

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Batti »

Ja de känns som den hamnar fint på plats....
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
p_stman
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 maj, 2011 15:32
Ort: Avesta

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av p_stman »

jag har precis samma problem med min Iwabo S1X, ligger en del oförbrända pellets i askan.
dock så vet jag att det beror på att pelletsen ramlar ner för fort helt enkelt.
jag har haft brännaren öppen när jag startade den den och det hoppade ur en del när dom ramlade ner från skruven.

verkar vara vanligt med fallrörsbrännare av denna typ..
Eryl DP -62
Iwabo S1X
Mafa Veckoförråd
TK1A termostat 25C Hysteres (för tillfället)
Batti
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 22:41
Ort: Trollhättan

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Batti »

Men har inte haft de problemet med tidigare pelletssorter, har flyttat tillbaka behållaren till sitt ursprungsläge men trots den lilla kröken på röret så blir de ett toppsikt som är oförbränt. Ger snart upp och provar en annan, dyrare pellets för att se om den "rullar" bättre :?
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
Batti
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 22:41
Ort: Trollhättan

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Batti »

Nä jag ger upp!
Har inte fått någon skillnad oavsett ändring (möjligen till de sämre under vissa test).
Kan de vara så att denna Svenskvillapellets/Agro Energi inte harmonerar med min panna?
Får prova en annan sort istället :(
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av croytos »

Tror inte det kan vara så. Se till att få en vinkel på 45 grader på plastslangen ned till fallröret. Det går också att vrida på fallröret så alla möjligheter finns. Hur stort avstånd är det från fallröret till skruven?
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Batti
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 11 dec, 2010 22:41
Ort: Trollhättan

Re: Oförbrända pellets

Inlägg av Batti »

Vinkel ser ut att vara ca 45 grader. Kan inte skilja jätte mycket då utloppet i pelletsbingen där matarskruven startar oxå är vinklat (samma vinkel, 45 grader?). Men som sagt, de jag provat hittils har inte funkat. Visserligen har jag varit helt inställd på att de av en anledning blir för mycket pellets i koppen så att de antingen ramlar över/ blåser in i askutrymmet. Därför har allt gått ut på att sänka diverse olika tider och matningar. I min uppgivenhet provar jag just nu därför en höjd matning av pellets bara för att kanske få en kvittens på att något händer (borde få mer oförbränt......eller?
Effecta Pellets 2000 med Iwabo Villa S1
Enplans villa 150 kvm från 1962
Skriv svar