Villrådig...

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

#1 Säkraste och bästa resultat får man med rökgasanalys alt CO2 analys eftersom temperaturmätningen i sig inte säger så mycket om förbränningsstatus om man inte vet vad som är "normal" temperatur.

#2 Jag tror nästan du måste fråga Torsbyugnen eller Värmebaronen om den plåten räcker eller om du bör/måste ha lågriktare. Jag vet inte. Huvudsaken är att du får bästa möjliga drift av anläggningen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

Hej på er!

Nu är det dags att fixa till vedinkastluckan i veckan, så att den passar till TB Minin.

Det ska vara lågriktare enligt Värmebaronen, så en sådan ska införskaffas.

FRÅGA 1:: Hur många av er justererar in era brännare på lågan och askans färg och konsistens? Funderar på att köpa en Testo 327-1 rökgasmätare från England för ~5000 kr för att kunna finjustera brännaren, initialt, men även efter att ibland har kört ved, exempelvis på längre ledigheter...

FRÅGA 2:: Injustering av brännaren. För att få rätt temperatur på rökgaserna så är det kombination av effektläge, fläktläge och drag. Använder man även rökgaspjället då? För att få korrekt co2, så justerar man inre askluckan med sekundärluftspjället?

/Daniel :lol:
Panna: VB Combimax 30 UB->
Acc-tankar: 2x500 Strömsnäs
Dragbegr.: KW Z 150 ->
P-brännare. TB mini->
Styr.-tankar: TK1 ->
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

TB mini, ändå kanske inte rätt för min panna?

Inlägg av DanielK »

Hej!

Lite status-uppdatering.

Har nu provkört igång "TB-mini"-brännaren i den infastningsplatta som en kompis hjälpt mig göra.
Jag avbröt bägge testerna då jag helt enkelt är orolig att lågan ska skada pannan.

Första eldningen så provade jag allt bara för att se att det funkade, brännaren var inte tätad. Flamman slog vad jag kunde se ifrån nedre lucka upp i plåten som sitter monterad i taket och fortsatte upp i panntaket. Ryckte ut brännaren och kollade sen. Ved-sotet var bortbränt på plåten och det glödde svagt i sotet i panntaket, som små punkter.

TB-minin ska egentligen ha 20 cm fritt uppåt men till plåten som sitter monterad i taket är det kanske 12 cm från brännnkoppens yttersta kant, den låga kanten. Skulle kunna få ner brännaren 2 cm till om jag gör om infästningen till brännaren.

Eldningsförsöket idag genomfördes med bättre resultat. Lät det brinna på lägsta effekt (steg1: 6kW) i cirka 2-3 minuter innan jag avbröt. Kunde inte se att sot eldats bort i plåten i taket eller att det var någon glöd i sotet i panntaket.

Nu till min fråga och vad jag känner.

* Någon som vet någon som eldar med en TB-mini i liknande eldstadsstorlek och där det funkar?

* Gör lågriktaren ett bra jobb på denna brännare i denna trånga panna? Man säger ju att lågan inte ska i någon del av pannan men blir inte det omöjligt i detta trånga utrymme men denna brännare?

* Jag är *rädd* att jag skadar pannan genom att elda för länge eller om jag ökar effekten till ~15 kW eller så.

* Jag börjar bli lite småskeptisk till att ro i land projektet och funderar att ta in firma till att montera en brännare, förmodligen en Viking Bio för enkelhetetens skull...

All feedback är bra feedback, snälla ge mig tips och förslag på hur jag kommer vidare. Energin börjar tryta... :?

Det har varit väldigt intressant men också "up and downs"...

Bild

Bild

Bild

Bild
Panna: VB Combimax 30 UB->
Acc-tankar: 2x500 Strömsnäs
Dragbegr.: KW Z 150 ->
P-brännare. TB mini->
Styr.-tankar: TK1 ->
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Villrådig...

Inlägg av bergatorparen »

Pannan är ju gjord för en rörbrännare (när den inte gör det den är "utbildad" för: Eldar ved). Du kan använda en EnergiBiten BioBjörn 30 eftersom den brinner framåt, och insticket i pannan är förhållandevis kort. Du kan alternativt använda en PellX 35 som ju har en monteringsstos som medger justering av insticket i pannan. Viking Bio kanske blir lite mesig för en 30 kW panna. Frågan är helt enkelt om den klarar av att "driva" pannan.

http://www.pellx.com/pdf/folder_070821.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Villrådig...

Inlägg av Icecap »

Att justera efter lågans färg är dels inte speciellt lätt då färgskillnaden mellan perfekt och inte alls perfekt är minimal och dels måste man ha siktglas som inte släpper in luft då justeringen då blir fel pga. tjuvluften.

Om du eldar pellets i en vedpanna är jag extremt tveksam till om det ens är möjligt att elda sönder pannan! Att sotet har flagnat och eldats på betyder bara att det finns sot men för effektivitetens skull får inte lågan slå i plåt, det stoppar nämligen förbränningsprocessen och kan ge (/ger!) ganska dåliga värden på rökgasen och effektiviteten.

Ett rökgasinstrument är bra att ha - men det är ganska mycket överkurs för de flesta! Det räcker långt med en spik och lite koll på skorstenen faktisk! Det viktigaste för rätt justering är att det finns en välfungerande dragbegränsare, sedan kan man trilla allt på plats så fint så.

Spiken använde jag till att sticka in i rökgasröret precis vid utloppet på toppen av min panna, där finns ett mäthål (tror jag det är). Jag petade in spiken och lät brännaren köra kanske ett dygn, sedan kollade jag hur mycket sot det var på spiken. Var det en fet sot och några mm gick den fet, var det ett tunt lager som precis smutsade ner fingeravtrycket men inte mer gick den mager.

Med brännare i gemen ska man ha ett visst antal cm per kW innan elden slår i plåt, exakt hur många cm per kW varierar mellan olika brännare och typer, har man dåligt med plats uppåt ska man ha en framåtbrinnande och är det dåligt med plats framåt måste den vara uppåtbrinnande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: TB mini, ändå kanske inte rätt för min panna?

Inlägg av Torsten »

Är pannans eldutrymme gjort för en framåtbrinnande brännare så måste en lågriktare användas till TB Mini. Då blir brännaren som vilken framåtbrinnande som helst fast med rätt kort instick. Vill man ha ändå mindre instick kan en ram tillverkas av fyrkantrör och monteras mellan vedinkastluckan och brännarens monteringsplåt.

Lågan får inte ta i pannans vattenkylda delar för då kondenserar det som skulle brinna upp och pelletsförbrukningen blir hög. Pannan skadas nog inte men tjära kan bildas och fastna både i pannan och skorstenen.
DanielK skrev: * Jag börjar bli lite småskeptisk till att ro i land projektet och funderar att ta in firma till att montera en brännare, förmodligen en Viking Bio för enkelhetetens skull...
Enklare än TB Mini kan det knappast bli. Sjuväxlad "låda" och steglös inställnig av fläktstyrkan med möjlighet att gå tillbaka till tidigare utprovat läge ligger ljusår före de underliga inställningsmöjligheterna hos VikingBio.

Är man händig går det nog att tillverka en lågriktare själv av plåt från någon gammal panna eller oljetank.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Villrådig...

Inlägg av M.Lindskog »

Jag "ärvde" av föregående husägaren en CTC Vemax i vilken de monterat en Swepell 24 (identisk med TB Mini) utan flamriktare. Jag bedömer att avståndet mellan brännkoppens övre kant & taket i brännkammaren var ca 10 cm, kanske t.o.m. mindre. I den här tråden kan du läsa & se vad detta orsakade...

I mitt fall var den aktuella plåten inte direkt mot vattenmantel, så det gick att leva med det. För att inte förvärra situationen satte jag dock dit en flamriktare, med följd att jag inte kunde köra på högre effektläge än steg 5 om jag minns rätt. Enligt tillverkaren är nog gränsen med flamriktare så lågt som steg 4 & det hade nog varit klokast att ligga där, för mot slutet började det för mig dyka upp sprickor i själva brännkoppen. Men vad gör man, jag behövde ju effekten...

Nu är jag långt ifrån någon expert, men min uppfattning är nog att TB Mini mår bäst av att få elda uppåt som den är konstruerad för.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Re: Villrådig...

Inlägg av DanielK »

Tack M.Lindskog för att du delade med dig av dina erfarenheter. :)

edit:
Självklart stort tack till er andra också för att ni är så hjälpsamma! =)

Jag kommer att gå på en framåtbrinnande pelletsbrännare.
Panna: VB Combimax 30 UB->
Acc-tankar: 2x500 Strömsnäs
Dragbegr.: KW Z 150 ->
P-brännare. TB mini->
Styr.-tankar: TK1 ->
Skriv svar