Nibe Pellux 200 med Janfire Flex A

SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Inlägg av SB »

Turbolatorerna är avsedda för att öka pannans verkningsgrad under förutsättning att man släpper ut för mycket värme i skorstenen, vilket ju inte är ditt problem. I monterings och skötselanvisningarna för Nibes rekomenderade brännare till Pellux 200, deras egen PB10 står det följande: ”Vid för låg rökgastemperatur kontrollera pannans turbulatorer om pannan är försedd med sådana. Dessa kan tas bort eller kapas av efter behov”. Att korta av dom genom kapning ska du nog undvika, såvida de inte går att dela där de är vikbara. Din panna med alla sina stående grova konvektionstuber har säkert hög verkningsgrad även utan turbolatorer. Tyvärr är den som nästan alla andra nya pannor och brännare optimerade för effekter långt hörgre än de flesta villors behov, vilket försämrar verkningsgraden genom fler och kortare idriftperioder.
TMV E20 + Janfire Flex A
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Att pelletspannor är gjorda för 20 kW beror helt enkelt på att då kan man få både bra verkningsgrad och tillräcklig rökgastemperatur.
Vi som har gamla småpannor får tillräcklig rökgastemperatur ändå men på bekostnad av verkningsgraden.

Grundtips: Förstör inte pannan när du nu har en bra panna
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Inlägg av SB »

Jag har svårt att tro att man skulle dimensionera storleken på nya pannor för att hålla uppe temperaturen i ålderdomliga skorstenar när det finns insatsslang att montera i dessa, som till och med tål att användas vid kondenserande drift med pellets. I övrigt får du nog svårt att övertyga mig om att en panna på 20 kW är det optimala verkningsgradsmässigt för ett hus med en värmeförbrukning på mellan 5 och 9 kWh per timme under högsäsong.
TMV E20 + Janfire Flex A
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tro är en sak -verkligheten en annan.

Varför skulle man böka med insatsrör i hus byggda för eldning med varm skorsten och dra på sig samma fuktproblem som de med värmepump riskerar. I nybyggda hus är det idag inte alls aktuellt med pelletseldning.

Att jag sedan själv av ren pengabrist troligen sätter in ett insatsrör från Soliduct är en annan sak. Nästa ägare får ta problemen med kall skorsten.

Tafatta försök med "modulerande drift" har förresten gjorts av verklighetsfrånvända skrivbordskonstruktörer men i huvudsak blir allt vid det gamla som verkligen fungerar, eltändning och 16-20 kW effekt i nya pelletspannor. Bra totalverkningsgrad får man på köpet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Varför skulle du få bra verkningsgrad av hög effekt? Jag hänger inte riktigt med på resonemanget.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Montera en Baxi Baltic och prova!
Varför byter folk från oljepanna till pelletspanna?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att en panna dimensioneras för 20kW är bara för att passa rätt segment! Att välja just 20kW har inget med att det är bäst effektivitet där, det är mer för att pannan ska kunde fungera för kunder med större behov än vanligt.

Det fungerar även för ett hus som behöver max. 12kW (som t.ex. mitt hus), brännaren ska bara köra mer sällan.

Att de sedan inte har så värst bra med kontakt med pelletsbrännarertillverkarna är ju lite mer besvärligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar