Villrådig...

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Äh ptke tänker nog på de gamla kokspannorna där man hade överförbränning.
Alla luckor på pannan ska vara noggrannt tätade så att all förbränningsluft kommer från själva brännaren.

Behövs längre skruv så kanske det finns något begagnat och den nya 1,5 meters skruven kan säljas till någon med akut skruvpaj.

Sedan begriper jag inte riktigt varför man ska slänga ut pengar på CJB shuntstyrning om man redan har termostater på radiatorerna.
Framledningstemperaturen spelar oftast ingen roll när man eldar med pellets men däremot kan man vilja hålla ned återledningstemperaturen för att få bättre skiktning när man eldar mot tank.
För att få låg återledningstemp behövs hög framledningstemperatur och lågt flöde som ofta åstadkomms med hjälp av strypning av återledningen.

Innegivarkrafset vill i stället resultera i ett högt flöde och en låg framledningstemperatur vilket inte gynnar en bra skiktning i tanken.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

DanielK skrev:
ptke skrev: Har du en vedpanna som är så ny bör du montera brännaren i askluckan o anv en flamriktare på denna brännare.
Hur justerar man lufttillförseln om man sätter brännaren i askluckan?
Om man sätter den där, då borde man väl köra med automatisk uraskare?
Vad är fördelarna/nackdelarna med att sätta brännaren där?
På Combimax skall brännaren sitta i övre luckan. Punkt. Slut.

Varför? Därför att det är denna placering som Värmebaronens ingenjörer har avsett för ändamålet. Placerar man brännaren i nedre luckan, så får man avsevärt kortare rökgasväg, mindre värmeupptagande ytor och därmed lägre verkningsgrad. Annat är det med pannor som har smala konvektionstuber med turbulatorer såsom BAXI Bonus 30. På den pannan skall man använda nedre luckan efter att man har avlägsnat en keramikkomponent. Men detta är absolut inte fallet med VB Combimax. Combimax, liksom alla Värmebaronens pannor, har grova konvektionstuber varför pellets/olja/gasbrännare alltid skall monteras i övre luckan. Följ manualen för pannan noggrant, så blir det rätt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Inlägg av ptke »

Torsten skrev:Äh ptke tänker nog på de gamla kokspannorna där man hade överförbränning.
Alla luckor på pannan ska vara noggrannt tätade så att all förbränningsluft kommer från själva brännaren.

Behövs längre skruv så kanske det finns något begagnat och den nya 1,5 meters skruven kan säljas till någon med akut skruvpaj.

Sedan begriper jag inte riktigt varför man ska slänga ut pengar på CJB shuntstyrning om man redan har termostater på radiatorerna.
Framledningstemperaturen spelar oftast ingen roll när man eldar med pellets men däremot kan man vilja hålla ned återledningstemperaturen för att få bättre skiktning när man eldar mot tank.
För att få låg återledningstemp behövs hög framledningstemperatur och lågt flöde som ofta åstadkomms med hjälp av strypning av återledningen.

Innegivarkrafset vill i stället resultera i ett högt flöde och en låg framledningstemperatur vilket inte gynnar en bra skiktning i tanken.
Ni har säkert rätt ang brännar placering, det vet säkert värmebaronen också om du frågar, jag utgick från en modern vedpanna och ej gamla koks pannor som vissa antyder, min panna är från -02 med omvändförbränning där sitter pelletsbrännaren i askluckan dvs under vedförådet. Där skulle även oljebrännaren skulle sitta om man vill använda en sådan. Se länk HT35 nyare panna men samma princip.
http://www.vedsol.com/Vedpannor.php

Sedan tycker jag inte alls man skall strunta i CBJn, den har många fördelar.
Du kan tex sänka värmen automatiskt på nätterna el dagarna om man ej är hemma.
Ock bor du i ett äldre o dragit hus alt har små radiatorer kompenserar CBJn när tankvärmen sjunker om detta behövs. Sätt den på den temp som normalt räcker för att värma huset tex 40gC. På sommaren kan den vara avstängd.
Jag har aldrig märkt av någon dålig skiktning, möjligen när det är jävligt kallt, med då får du ju ställa på shunten i vilket fall vilket inte gynnar skiktningen. Så jag skulle vilja säga så här, har du ett bra isolerat hus med golvvärme el alt stora radiatorer med låg framlednings temp kan man nog strunta i CBJ. Men om du har som jag, satsa på en CBJ, är du inte nöjd är jag övertygad om att den går att sälja.
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Varför man ska tjata om brännaren i askluckan är för mig oförståeligt när brännaren ska sitta där den ska sitta.

Thermomatic CJB är kanske mer lämpligt för de som har värmepump och behöver låg framledning. Termostater på elementen ger bättre möjligheter till reglering i varje rum.
Shuntreglering med framledningsgivare och utegivare ger anpassad framledningstemperatur för årstiden och slutregleringen görs med elementtermostaterna.

Att det fungerar för någon men innegivarsystem behöver inte innebära att det är bra för alla. Det fungerar att elda tallkottar i brännaren också men måste alla göra så därför?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ptke
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 28 feb, 2011 19:03
Ort: Mjölby

Inlägg av ptke »

Lite udda kommentarer om jag får tycka (msh16) :roll:
Som du ser på länken jag skickade sitter S1X i askluckan på
denna panna och skall ej sättas någon ananstans.
Din kommentar om CBJ var just som jag skrev...
Men var och en gör ju som man vill.
DVS, vi lär av varandra och ingen anläggning är den andra lik !

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Gaselle/Mescolli 40kW -02, IwaboS1X, Termomat 3,KW SID 012, Mafa 300L, Effecta vaccrör, 2x750L acc, CBJ, 120kvm.
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

En bit på väg...

Inlägg av DanielK »

..som rubriken säger. :D

* Pelletspanna/skruv/förråd införskaffat!
Blev en TB Mini begagnad
* Köpt på mig pellets
* Dragreglerare på plats

Ska nu köpa en TK1B för att styra laddningen mot tankarna.

Funderar på utegivare för att styra shuntmotor, vad rekommenderas för en ESBE-shunt (90 graders)? Rekommendera gärna nät-säljare med goda vitsord.
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

It's me again!!!! :D

Det visade sig ju lite lagom nu när jag monterat termostaten i pannan till "TB Mini":n att den runda luckan i vedinkastet på pannan (VB Combimax 30 UB) självklart inte svalde den rektangulära form som "TB Mini"/TB :n har. :roll:

1:a frågan. Kan man testköra pelletsbrännaren utanför pannan, dvs montera den stadigt på anordning, på med röret och testa att den funkar som den ska.

2. Nu har jag brännaren. Tycker ni att jag ska be en plåtslagare fixa vedinkastluckan eller ska man jaga en rör-brännare istället?
Kan plåtslagaren även göra en enkel plåt så att man lätt kan byta till vedeldning är det detta alternativ som lockar mig mest.


/Daniel
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är fullt möjligt att testköra pelletsbrännaren på ett stadigt underlag med respektfullt avstånd till brännbara material (blir lite gnistor och flygaska).

Skall man ha fackfolk att modifiera saker, så blir det ofta dyrt. Kan du istället få tag på en PellX eller en Baxi Eurofire för en vettig penning, så slipper du modifiering och TB Mini'n är inte svår att sälja eftersom den passar i så många pannor och då i synnerhet pannor gjorda för brännare av IWABO eller Janfire typ.

Om möjligt, bör du få tag på en brännare som kan nå upp i 30 kW för att pannan skall ge bästa effekt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

hmm..får fundera på hur jag ska göra.

Kanske bli att ta en firma istället då det är många frågetecken.
Har dragit ett mail till Värmebaronen för att höra om vilka brännare dom
vet fungerar bra och vilka effekter dom måste ha.

/Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag vet att vissa har en lucka som är enkel att häkta av och på, sedan finns det en lucka med pelletsbrännaren i och en ved-eldnings lucka.

Då byter de efter behov och saken är biff.

Sedan är frågan om det är värd det för dig men det kan bara du värdera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Att ta upp hålet i luckan själv så att brännaren går in kan inte vara ett svårt jobb. Plåtslagare behövs inte. På den lucka som finns skruvar du sedan fast brännarens fästplåt. För bara den kostnad som en plåtslagare tar att titta på jobbet får du en vinkelslip så du kan göra utvidgningen själv om luckan inte är alltför konstigt konstruerad
Ska du elda med ved gör du en plåt som du skruvar fast över brännarens fästplåt när du tagit bort brännaren.
Rörbrännare ska du absolut undvika.
Dålig kvalitet, dålig hållbarhet och tokdyra reservdelar när brännardelarna behöver bytas.Rostret till Eurofire kostar flera tusen och till PellX kostar det 3500 eller 4000 beroende på modell, alltså mer än vad själva brännaren är värd!
Är hålet gjort för en Vikingbio så är det ändå för litet för andra rörbrännare då de har större diameter på röret
Du har ju redan en hållbar brännare med TK1A så varför byta ned dig?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Du har rätt, Torsten. Jag utgick från att andra rörbrännare hade ungefär samma diameter som Viking Bio, men det skiljer 22 mm - vilket är rätt mycket. För TB Mini måste man ta upp ett hål om 165X170 mm - vilket i och för sig inte är något problem. Svårigheten är bara att få det tätt om man skulle vilja elda med ved igen. Lösningen kan givetvis vara att skaffa en till lucka så att man kan växla mellan dem vid behov. Alternativt kanske man kunde få en plåtnisse att svetsa dit en ram med en fläns som gör att man kan ha en anpassad vedplugg. Tänk om man kunde haft en gemensam standard för storlekar på brännare och luckor så att man inte behövde hålla på så här.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

Hej alla,

Tack för fortsatt engagemang.
Det var en svacka häromkvällen och projektet kändes tungt.
Ledighet på väg att ta slut och lite projekt här och var som måste avslutas!

Tack för tipset om vinkelslipen, det har jag redan så det hade gått bra. Nu har jag dock en kompis som hjälper mig med luckan skyddsplåten innanför då han kan fixa det med en styrd svarv.

Ska försöka testa brännaren i helgen! :P

Ha en trevlig helg på er!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det där låter bra. Fint att du kan använda TB Mini'n eftersom den är bland de mest hållbara pelletsbrännarna på marknaden. Kom bara ihåg att utrusta den med lågriktare så att lågan inte tar i taket på pannan. En annan här på forumet "ärvde" en panna där det skedd och det var inte vackert - kan man säga.

Ha en trevlig helg. :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

Uppdatering,

Testkörde pelletsbrännaren och den funkade så bra så! :D

Nu ska jag försöka få luckan fixad de kommande 2 veckorna.

FRÅGA #1: Ang intrimning med pelletsbrännare, måste man mäta koldioxidhalt efter förbränning för att veta att man har rätt justering på pellets-eldningen eller räcker det att mäta rökgastemperaturen i skorstenen när eldning pågått en stund. Har ju även dragreglearen KM Z 150:n på plats. (Jag ska även montera rökgastermometer på rökkanalen efter pannan.)

FRÅGA #2: Måste man ha lågriktigare på TB:n i min panna. Det sitter ju en plåt monterad i eldstaden, se länk för bild:
http://db.tt/hxP9QV2

Tack än en gång för ert engagemang! :D
Panna: VB Combimax 30 UB->
Acc-tankar: 2x500 Strömsnäs
Dragbegr.: KW Z 150 ->
P-brännare. TB mini->
Styr.-tankar: TK1 ->
Skriv svar