Ryker in i pannrummet, hjälp...

Skriv svar
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Ryker in i pannrummet, hjälp...

Inlägg av ranzor »

Det har börjat ryka in mängder i pannrummet i källaren, röken kommer in mellan pannan och brännaren...

Ringde min installatör och han sa att sota ur pannan ordentligt, brukar bli så, har gjort det och det vart knappast bättre, röker in mer nu och även gnistor hoppar ut mellan pannan och brännaren, finns tyvärr ingen att ringa nu när det är helg så testar om jag kan få hjälp här..

Jag har:
Ariterm Bequem 20D

och just nu är det röklukt i hela huset... :(
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Börja med att kolla draget! Kommer du åt rökröret så du kan stoppa i ett tidningspapper och tända på?

Brinner den med ett vrål så är det i pannan det är täppt någonstans, annars i rökrör skorsten.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
ranzor
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 17 feb, 2011 07:51
Ort: Söderhamn

Inlägg av ranzor »

Är det röret som kommer upp från pannan och sedan blir ett T där ena sidan går ut i skorstenen och på andra sida sitter det en lucka bultad?

som på denna bild?
Bild

ska jag isåfall skruva ur bultarna så det går att få bort luckan?
mvh
Jörgen

Bequem 12D -08 + Thermia Biomatic panna med shuntstyrning och 192kg förråd.
Huset har 2 plan 130kvm + källare och vind byggt 1928
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du får ha brännaren avstängd innan du gör nåt.Har du en sådan lucka,så ta bort den.Tag en tidningssida och tänd på den i det hålet som blir.Brinner pappret med en fart och sugs in i skorstenen,så har du drag i skorstenen.Sen kan du göra likadant i nån lucka i pannan för att kolla om det brinner lika bra där.
Har du kanske inte eldat på ett tag så blir det en luftpropp i skorsten som först måste värmas bort.Rätt vanligt om man t.ex.har ett fritidshus som man inte har varit till på ett tag och skall tända spisen eller öppna spisen.Det gäller att få fullt flöde i skorstenen innan det tar sig.
Ryker det in i endera,så får du kolla sotning eller spjäll.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Inlägg av jerjo »

Har du fått PM:et som kom fel?

Utav bilden att döma så är det luckan jag markerat.
Bild

Kanske blev fel namn; "röklucka" kanske skulle varit renslucka?[/img]
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ja den runda röda locket som verkar sitta med två skruvar
är det ingen packning som har lossnat vid brännaren ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Ryker in i pannrummet, hjälp...

Inlägg av Torsten »

ranzor skrev: Jag har:
Ariterm Bequem 20D
Men det som syns på bilden är ju en rätt ny anläggning med Scotte brännare och något slags Woody panna. :roll:

Har du inte eldat på länge så skorstenen är kall så kan det vara svårt få igång draget utan att elda med tidningpapper först.
Prova öppna den svarta askluckan längst ned på pannan och elda upp lite reklam så kommer draget i pannan också igång.

En annan sak som du kommer att behöva är en dragbegränsare monterad i stället för den röda sotningsluckan på rökröret.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1

Den begränsar så du inte får för mycket drag när det blir kallt ute. Just nu verkar problemet vara för lite drag.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Problemet är väl antagligen att det är för kallt i skorsten/panna så att det inte blir något drag? Har samma problem själv nu på sommaren när jag bara startar brännaren en gång om dagen/varannan dag. Har den blivit för kall så börjar det ryka in istället för att brännaren går igång. Idag lyckades halva källaren bli rökfylld så nu luktar det inte mumma här.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar