fel extern matning?

micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

jag gjorde rent nivåvakterna vid första försöket med att fylla skruven-testet.

Jag körde fylla skruven i fredags med, vilket gör att det fungerar ett par återstarter efteråt. Igår körde jag också fylla skruven i 20 min och den fungerar fortfarande i morse. Det verkar som den inte får tillräckligt med pellets vid varje start, frågan är om det är ett mekaniskt fel i matarröret eller om det är en glappkontakt. Nån som har en idé hur man konstaterar vilket det är?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du kanske behöver öka gångtiden för skruven. I programet finns det en ställbar tid för hur länge skruven skall gå efter varje gång som nivåvakterna kallar på pellets. Denna tid kanske är för kort i förhållande till hur mycket din skruv ger. Prova att öka den tiden, kommer inte ihåg vad just den parametern heter. Men kan kolla när jag kommer hem om du vill. Har själv ökat den på min brännare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

är det vanligt att man behöver öka denna tid, allt eftersom systemet blir äldre?
Jag har inte gjort någon förändring på denna parameter på 4 år.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om det är vanligt vet jag inte, har "bara" kört Biolinen sedan augusti förra året... Men det borde inte behövas om man en gång har justerat in det. På min gamla brännare (A3:an) behövdes inga förändringar men på den brännaren gick det inte heller att göra några förändringar..... Men för din del gäller det att få systemet att fungera och eftersom den hela tiden ger "extern matn. larm" så är det till att pröva alla varianter. Du har inte ändrat något? T.ex. lutningen på skruven, bytt pellets eller något annat som eventuellt kan påverka matningen. Skruven borde ju vara "full" nu efter alla dina "mata skruven" körningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

nej jag har inte ändrat något, vad jag vet. Har haft samma leverantör av pellets i 3 år, utan problem. Jag tänkte låta tunnan gå tom och sedan städa ur botten på den, från spån.

Inställningarna på brännaren är samma som alltid, förutom att jag har gjort fyll skruven-programmet.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Konstigt att det då strular..... Men prova att öka skruvtiden med 5-10 sekunder. Så får vi se om det blir bättre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

nu har brännaren gått i hela 1 dygn med ett antal starter, men jag törs knappt erkänna vad anledningen till mina problem var.

I samband med påfyllning förra gången, så tappade jag uppenbarligen ned en arbetshandske i tunnan. Den låg när jag tömde tunnan igår, för själva matningshålet och blockerade lite olika allt eftersom skruven snurrade. Där är anledningen till att den ojämn mängd pellets kom fram till brännaren, som orskade i sin tur felet "fel ext. matning".

Tack för all tid ni har lagt ned, och det är bara konstatera att jag har för många arbetshandskar så jag inte märker när en försvinner.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bra att det löste sig, även om fel kanske var lite "pinsamt" för dig... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hej.
Du har möjligen ingen kondensator som håller på att gå sönder?
Det medför att skruven kan gå baklänges lite då och då...
Tog ett bra tag innan jag hittade det...för varje gång jag kikade, så gick den ju rätt :)

Mvh Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Skriv svar