Är pellets framtidsriktad ??

Skriv svar
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

det finns formler för hur mycket det går att tjäna på bättre fönster. mina fönster är trasiga och väldigt gamla från 50 talet.jag ska köpa fina beg 3 glas elite eller dylikt på blocket för runt 5ookr st och montera själv.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

ronald skrev:
bergatorparen skrev:Hellre än en massa ventiler, kom jag då att installera mekanisk avluftning för att slippa de där ventilerna. De leder bara till kallras, och ger marginellt förbättrad ventilation
Jo BergaT:om det går ?sätt upp självdrags"ventilerna i taket och dra upp spiron på vinden och ut =mycket ´mindre kallras och så kan du dra ut dom under takfot bli mer skyddade från regn och rusk ..:wink:
Sen så sätter du in en kamin så får du bra snurr på självdraget+att det torkar ut fukten om den finns..Tips!Kan torka tvätten framför så slipper du dyr el för toktummlare och gott att ta sig en" ...framför...
nu är jag inte med,är det inte frånluft ni menar?? till lufts ventiler lär väl behövas vilket som? ni kanske är lite ironiska :roll:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Nu finns det ett lågenergihus att se utanför svenska mässan i Göteborg. Det kostar 2,3 miljoner att bygga +tomtkostnader och har solcellspaneler på sydsidan av tak och väggar. Konseptet bygger på att vattenfall lovat köpa elöverskottet på sommaren och sälja tillbaka på vintern då solcellerna inte räcker till. Finns tydligen ett sådant hus i drift i Stockholm. Detta system borde vara framtiden vid nybyggnation av villor. Vi med gamla hus får väl hanka fram med pellets, ved och värmepumpar. Huvudsaken tror jag är att inte måla in sig i ett hörn då då priset för ex el kan ändras över relativt kort tid, har man då investerat massa lånade pengar på ex värmepumpanläggning har man ite så stort val. Är det egna pengar är det surt men man kan alltid kompletera med ex pellets för topparna. Huvudsaken är att ha flexibelt system. De som satsade på direkt el för ett antal år sedan ångrar sig nu...
CTC 171 B med Torsby Mini .
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om Vattenfall är inblandade så vill dom nog ha betalt för att "ta hand om" elöverskottet så räkna inte med att det skulle bli lönsamt (ja, för Vattenfall möjligtvis).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Nja, Vattenfall får nog tumskruvarna på från miljövännerna i detta fallet. Det handlar än så länge om väldigt få hus så de tar väl det på PR-kontot. Avtalet är ju redan spikat för nuvarande, men framtiden är som vanligt svår att ge garantier för.
CTC 171 B med Torsby Mini .
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

stepside skrev: nu är jag inte med,är det inte frånluft ni menar?? till lufts ventiler lär väl behövas vilket som? ni kanske är lite ironiska :roll:
Tilluft: i sovrum/allrum etc..Frånluft:Köksfläkt/paxfläkt toalettdusch..Kamin.). :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jo precis. frånluft panna källare. frånluft vedspis,kamin,toa,kök.frånluft spiskassett och toa övervåning. på sommaren öppnas dörrar och fönster.bra ventilation i gammelhus utan kanalsystem å grejer.ligger på 20-30 % luftfuktighet inne vintertid. tilluft förutom källare (lagstadgad väggventil till pannan) är gammelprincipen med otätheter kring dåliga fönster osv-detta ska jag täta och sätta väggventiler där jag själv kan välja vart drag och kallras orsakar minst obehag.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

priset på timmer och massaved har hängt med olja och el tills nu.
trenbrottet började för 1,5år sedan då skogsråvarorna halkade efter.

skulle aldrig investera i bergvärme då har man sålt sig till elbolagen.

i dagsläget kostar elen 56,30 och pelletsen 49,9 öre kwh.
jag finner det inte osannolikt att elen går upp till 80 öre kwh.

det är bara att logga in sig på blocket och söka efter billig pellets i närområdet.
skiljer oerhört i pris.

tänk om man kunde göra lika med elbolagen med fast avgift och hela baletten.
10-15 bolag som slogs om kunderna i varje län.
glöm det, el kommer alltid att vara bristvara, speciellt efter det att vattenfall och de andra drakarna gjort rejäla kablar till europa.

elbolagen skiter i svenskarna och siktar på högsta pris i europa.

och ändå är det staten (vi) som är ägare.
man tar sig för pannan, både bokstavligt och bildligt :wink:
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Göteborgsposten hade häromdagen ett reportage om en 72 årig dam i Göteborg som installerat bergvärme och solpaneler till sin villa. Hon levererar sin överskottsel till ett elbolag som räknar av vad hon levererar in mot vad hon tar ut när hon förbrukar på ex natten. Vilkoret är att hon måste köpa mer än hon säljer tillbaka. Solcellerna har kostat henne 300K sek. Jag tror att i framtiden kommer sollcellspriset att halveras när massproduktionen kommer igång på allvar och en framtidsvilla kommer att vara välisolerad, välvetilerad och försedd med solseller och värmepump. Pellets kommer att andvändas till fjärvärme i första hand. Men det är bara min gissning, den som lever får se.
CTC 171 B med Torsby Mini .
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Så på sommaren när hon inte behöver mycket el överhuvudtaget så ska detta säljas tillbaka.... fast ojdå, hon förbrukar nästan inget inget så hon kan inte sälja något....

På vintern behöver hon den lilla el som produceras själv och det finns inget att "sälja"...

Och i slutänden så talar vi som vanligt om elbolag, dvs dom kommer att se till att det kostar mer än det smakar, dom enda som kommer att tjäna på det är elbolagen, ingen annan.

vad det gäller fjärrvärme så kommer jag aldrig att förstå hur någon sansad människa kan tycka att det är bra att sätta sig i en sits där man inte har något alls att säga till om, man sitter helt och hållet i knät på en monopolleverantör med kontraktsvillkor som ser ut som om fan själv komponerat dom (i det flesta kommunerna).

Dax att trycka upp dekaler "Rör inte min pelletsbrännare" :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

På sommaren äter ac'n upp elen.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Håkan S: har du någon länk, jag hittar inget.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Mycket intressant läsning.

Själv tror jag inte att pellets har någon framtid. I alla fall inte som den används idag. Skälet till det? Jo, transporterrna och hanteringen.

Det kommer inte vara ekonomiskt försvarbart att i framtiden hugga skog, flisa, och pressa för att sedan få en produkt som skall packas, transporteras och hanteras innan den ger värme.
Under denna resa har en säck pellets använt flera liter fossila bränslen och gjort av med åtskilliga kWh för pressning och hantering.

Det absolut bästa sättet att transportera energi är ju trots allt via elektroner i kopparledningar..

Om skogsindustrin som uppvärmning kommer att slå, så är det genom central produktion av el. Antingen direkt, eller via tex. Etanol...

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det du säger är riktigt i en statligt reglerad planekonomi men på samma sätt som man inte kan göra ett kokt ägg okokt kan man inte komma tillbaka till det gynnsamma läget med statligt ägande av infrastrukturen.

Har man skänkt bort själva produktionsmedlen till bonusglada internationella oligopol så finns det absolut ingen möjlighet att reglera detta att få värme genom eltråden.
Bara stängningen av det då tyskägda Barsebäck framtvingade staten att till tyska staten som kompensation i stället skänka tyskarna en del av Ringhals verket.
Har de utländska oligopolbolagen nu fått fria händer att göra stora vinster på den svenska elproduktionen (4 öre/kWh vattenkraft, 16 öre kWh kärnkraft) så kan helt enkelt ingen hindra dem annat än en statlig expropiation av produktionsmedlen för el och detta kommer inte att ske.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

enorma statligt ägda fjärrvärmeverk utplacerade på strategiska platser i landet kanske?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Skriv svar