Kostnad för pellets jämfört med ved.

DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Kostnad för pellets jämfört med ved.

Inlägg av DanielK »

...så kommer nu en sådan tråd igen. :roll:

Bakgrund:
------------
Ägt huset i ett år. Uppvärming, Värmbaronen Combimax 30 UB panna som är 5 år gammal tillsammans med 2 x 500 liters acc-tankar.

Har nu eldat med köpt stjälpt björkved. Ca. 24 m3 till en totalkostnad på 8800 kr hemkört. Priset i år blir 9520 kr. Varmvattenslinga i acc-tank.

Pellets
--------
Mina fråga till er experter är:
* Vad skulle kostnaden bli för ett års uppvärmning om jag köpte pellets på pall? Utgå ifrån dagspriset nu. (bor i Karlskrona)
* Vilka brännare kan ni rekommendera till den här pannan?
- lönt att jaga begagnad? Vad att tänka på?
* Kan man styra brännaren utifrån acc-tank-temperaturen på ett smidigt sätt? Termostat/termeter? Manuell shuntning idag.

Anledningen till att jag funderar på pellets istället för ved är den dagliga passningen på vedeldningen som inte underlättas av att barn nummer tre är 3 veckor gammal. :)
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

• 1 m³ olja innehåller ca 10 000 kWh energi
• 1 m³ olja motsvarar ca 2,2 ton pellets eller ca 10 m³ ved.
• 1 m³ ved eldad i en modern panna
med ackumulatortank motsvarar 800-1200 kWh ("Se Energiinnehåll i olika träslag").
En normalvillas energibehov är ca 25 000 kWh per år varav :
• för uppvärmning 15 000 kWh
• för tappvarmvatten 5 000 kWh
• för hushållsel 5 000 kWh
Årskostnader för uppvärmning och tappvarmvatten för normalvillan
Uppvärmning Årskostnad
Direkverkande El 20 000 kWh á 1 kr 20 000 kr
Olja 2 kubikmeter á 10500 kr 21 000 kr
Pellets 20 000 kWh á 62 öre 12 400 kr
Ved 25 m3 Pannved Blandved á 350 kr 8 750 kr
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Då pannan är på 30 kW behöver du en 30 kW brännare som Viking 30 från Energibiten. http://energibiten.net/page2.php
Med vanlig 20 kW brännare blir rökgastemperaturen för låg.

Marknadens bästa pris på 30 kW brännare och då ingår också tryckluftsuraskning som gör att brännaren klarar sig utan tillsyn några veckor.
Programuppdatering av PLC:n till 2 tempgivare för acktank kan fås från
http://pelletsteknik.se/

Hur mycket billigare ved blir mot pellets? Folk verkar ha olika uppfattning och mycket beror på hur man definierar kubikmeter ved.

Begagnade 30 kW brännare dyker inte upp särskilt ofta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

Betalar man moms för sin ved så är det nästan samma pris som för Pellets..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vad jag ser, är att behovet ligger på kring 24 000 kWh inklusive tappvarmvatten. Pannan har färdiga lock som kan tas bort för montering av pellets-/oljebrännare. Den brännare som skulle passa denna pannan bäst är en PellX 35. Den är förhållandevis rimlig i pris, det finns många som utför service på den - inklusive flera sotardistrikt. Den har en lättbegriplig display, och den passar som hand i handske i pannan. Rätt injusterat, så skall denna brännare kunna ge dig ledighet från eldningstjänst. Komplettera det hela med en shuntstyrning, så spar du energi och får bättre värmekomfort. Själv har jag den nu utgångna Danfoss ECL 100 Comfort, men det finns enklare och billigare lösningar som ger lika så bra komfort :wink:

Du kommer att behöva kring 5 ton pellets, och om vi räknar ockerkarlarnas pris på 3 000 kronor per ton, så kommer vi ut med 15 000 kronor.

Här är lite data på pannan: http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... emsida.pdf
... och på brännaren: http://www.af-energiteknik.se/products/ ... lX_P35.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Inlägg av DanielK »

Hej på er igen!

Tack för både bra info och bra tips. :D

Jag ska följa upp brännarna för att få mig inblick i vad investeringskostnaden blir. Tyvärr verkar ju alla vilja dölja priserna på
produkterna (även återförsäljare borde kunna ha riktpriser).

Har planer att nu inköpa shuntautomatik, vilket skulle ge jämnare ut-temperatur i huset, oavsett pellets eller inte.
Det verkar närmast vara en religion om man ska ha utegivare+innegivare-system eller inte. Har sneglat på automix 20, vilket
verkar vara en populär produkt om man inte kör på utegivare.
Vad säger ni?

Jag räknar med elda mot primära 500-liters-tanken(vv-slingan) om jag går över till pellets.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har du termostater på elementen så välj utegivare. Du kan inte reglera samma temperatur både med innegivare och termostater utan med inegivare måste du vrida upp termostaterna till maxläge och låta innegivaren ta över. Med liten bostad som har öppen planlösning kan det fungera bra med innegivare också.
Har du redan ett överlägset reglersystem inne så behöver du inte ett sämre med bara en mätpunkt.
En utegivare ger dig framledningstemperatur anpassad till vädret ute.

"Religionen" beror på att en del korkskallar till installatörer trott att man ska reglera temperaturen inne mha. utegivaren. Det går naturligtvis inne, det är framledningstemperaturen man reglerar. Innereglering har man ju vanligtvis redan mha. radiatortermostater.

För system med tank behöver inte framledningstemperaturen vara låg, det är bättre om flödet i systemet är lågt så återledningen till tanken har låg temperatur. En tryckreglerad cirkulationspump typ Grundfos Alpha gör nog nytta i att få ned återledningstemperaturen så skiktningen i tanken inte störs.

Om du inte vill skaffa det självklara valet när gäller 30 kW brännare. Viking 30 för omkring 21500 inklusive skruv och automatisk uraskning så stå över PellX 35. Startdosproblem, explosioner, spruckna brännarör som kostar 4000 att byta ut osv. i all oändlighet. Bara att titta i Pellx och KMP trådarna.
Den passar åt Bergatorparen att pyssla med när han köper ny kåk så får han smaka på sin egen beska medicin. :lol:
Skrapa brännarrör varje fredagskväll när andra kopplar av ger gratis träning.

Nymo energiprodukter gör en 30 kW brännare med 4mm plåt i de varma delarna. Tyvärr kar den varken uraskning eller egen termostat och det är väl sådant man ställer som krav på en ny brännare idag.
Roslagsbrännaren och Iwabo säljer också 30-50 kW brännare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Torsten: Vi talar om en Värmebaronen panna, och den har färdiga hål för rörbrännare. Skall man stoppa dit en Viking B30, så kanske man måste göra modifieringar på luckan där den skall sitta, som gör det svårare att bara rycka ut den och sätta tillbaka täcklocket när man får för sig att man vill elda ved.

Bäsk medicin indeed. Du verkar tro att rörbrännare är sådana monster, men min erfarenhet är den rakt motsatta: Det är gjort på en ögonblick att rengöra dem, och det där med explosioner får du med den generation KMP brännare som kom på marknaden för 5 - 6 år sedan med ett alldeles hopplöst tändsystem. Men: Du får sura uppstötningar och mardrömmar i vaket tillstånd av rörbrännare, medan jag får det av Biona och undermatare såsom BeQuem och Bioline. Vi har alla våra antipatier, och om vi inte surnat bortom räddning: Sympatier. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Kostnad för pellets jämfört med ved.

Inlägg av Jonas O »

DanielK skrev: Mina fråga till er experter är:
* Vad skulle kostnaden bli för ett års uppvärmning om jag köpte pellets på pall? Utgå ifrån dagspriset nu.
Har själv gjort en jämförelse på priset VED kontra PELLETS med min granne, ganska likvärdigt hus, samma storlek fast inte uppvärmt garage som jag har (30m²)

Jag köper ved för 4000kr/år medans grannen köper pellets för mellan 15 och 17.000kr /år beroende på leverantör och vinterläget. (sista två åren har legat på 17.000kr)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

ok, om din granne köper för 15oookr får han 24000 kWh räknat på 3kr/kg och 4,8 kWh per kg.5ton. om du har likvärdigt alla kategorier förutom att du oxå då har extra 30m2 att värma upp och betalar 4000kr ger du 0,17kr per kWh och betalar ungefär 160kr per m3 för dina 25m3 /24ooo kWh. jag tror verkligen inte det är "färdig ved", i så fall är det bara att lyfta på hatten,grattis!

Edit: Justerat enheter. / Roli moderator
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Tack :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

tacka du moderatorn för att han rätta till min felstavning eller får du färdig ved till det priset :roll: får du så billig ved funderar garanterat din granne på om han gjort rätt val här i livet alternativt hatar dig :wink:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har handlat ved 1 gång. För 6 år sedan köpte jag 30 kubik långved av en bonde i närheten och då betalade jag 150 kr m3.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

men vad betalar de allra flesta vedeldare som köper från bonden osv i nutid,utan att på nåt vis vara eller bli kompis,släkt med denna?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Vet inte.Är du sur på vedeldare?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar