Gammal oljetank som ackumulatortank?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Gammal oljetank som ackumulatortank?

Inlägg av Stugsittaren »

Vad tror ni om att använda en 3000 liters tank som ack.tank? Lite stor kanske men man kan ju sätta in mellanväggar och isolera dessa sektioner.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Den tål troligtvis inte trycket i värmesystemet.

Det finns metoder för "trycklösa" ackumulatortankar. Titta på www.novator.se för ngt år sedan på gick där en debatt om dylika system.
(det är inte så användar vänligt, men det finns en del "tunga" inlägg.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Bygga själv

Inlägg av classelagare »

Jag Har själv en ombyggd mejeritank som ack.tank det som är kruxet är somsagt att man inte kan trycksätta kärl hur som helst. en lösning är att placera tanken så att vattenytan i tanken är högre änn dem högsta delen i värmesystemet, man behöver då inte trycksätta tanken. ett annar alternativ är att använda värmeväxlare för att ta ut radiatorvattnet på och köra det i ett eget system. Jag själv satte tanken på ett fundament 2 meter högre änn vedpannan och kunde på så sätt slippa värneväxlare till panna och värme. Att tanken är stor tror jag man har mer fördelar av änn nackdelar av, se bara till att ladda den från solfångarna på ett bra sätt så att du behåller en god skiktning. Rost i oljetanken kan vara ett problem om även använder den som expansionskärl sätt hellre ett rostfrirr sådant brevid tänk bara på att det inte får sitta för högt över tanken 0.2 m har jag för mig är den maximala höjd det får vara för att tanken inte skall klassas som tryckkärl ANVÄND INTE ETT SLUTET EXPANTIONSKÄRL OCH TRYCKSÄTT INTE EN GAMMAL OLJETANK.

Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Vittsen med systemet beskrivet på novators hemsida är att man inte behöver tänka på tankens placering i höjdled. De problem som eventuellt finns med lösningen har diskuterats på det forumet med.
classelagare
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 15:49

Inlägg av classelagare »

Jag letade på deras hemsida men hittade ingen info är det någon som har ett tipps om hur man hittar det.

Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Ett citat LÅNGT ner på sidan http://www.novator.se/online/index.html
"ackumulatortankar, ta en beg oljetank och gör om den till en stor ca 3 kubikmeter trycklös ackumulatortank utan att du får rostskador (helt syrefritt < 0,1ppb) och helt säkert (om vedpannan kokar) ja nu fins produkten för det BELGEX testad och utverderad av chalmers mätcentralen maila så får du forskningsrapporten i svar vh ola
belgex <ideteknik@pp.sbbs.se>

Friday, January 18, 2002 at 00:15:15 (MET)"

Pröva att söka NERIFRÅN på "oljetank" och notera namn eller adress.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar