Fallröret fullt med pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
majo
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 feb, 2011 11:29
Ort: Sollentuna

Fallröret fullt med pellets

Inlägg av majo »

Jag har nyligen fått problem med min PX21. När pannan kommit upp i 85 grader och fläkten slår av så är fallröret, och ibland även slangen upp till skruven, full med pellets som ligger och brinner länge efter.
Om jag skrapar ur askan ur brännarens innerrör varannan dag så uppkommer inte fenomenet på nästan en vecka. Men så ska det ju inte vara.

Jag har kört i ett år utan problem med Agrol och Neova-pellets och har precis bytt till OKQ8. Behöver jag justera om brännaren om jag byter pellets?
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Du har troligen för stor pelletsmatning så pellets inte hinner brinna undan. Gör något åt det innan du får brand.
Varje ny pelletssändning kräver en ny injustering.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

OKQ8 = Stora Enso ?

Är det någon som vet var OKQ8 köper in sin pellets.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du får kolla det som kurre_44 skriver längre ner i tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=

Här lite mera.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12006
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Inlägg av Turbo-Fredde »

notti skrev:OKQ8 = Stora Enso ?

Är det någon som vet var OKQ8 köper in sin pellets.
Vi körde ok/q8 innan och de påstod att det var laxåpellets.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

OKQ8 gör väl som de flesta "private brands": Man sluter kontrakt med en leverantör efter en upphandling där priser, leveransvolymer och tekniska specifikationer ingår. På så sätt får man en "egen" vara, fastän man inte har annat än ett varumärke. COOP brukade göra mycket sådana saker förr i världen. Alla som var i Norge på 1960 talet minns kanske "Sunrose", som var COOP's varumärke för inläggningar på grönsaker. Varje gång kontraktet utlöp, så var det kamp mellan de stora producenterna om att få leverera till COOP under "Sunrose" märket därför att volymerna var enorma, och många av de stora företagen i Norge blev stora just på denna tiden och just därför att de lyckades leverera till COOP. Nu för tiden döljer sig allt oftare utländsk produktion bakom många "private brands", men OKQ8 är ett svenskt företag som inte har någon maktbas ute, så deras upphandlingar sker nog i Sverige. För ett par år sedan var det visst HMAB som levererade till dem.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Fallröret fullt med pellets

Inlägg av bergatorparen »

majo skrev: Behöver jag justera om brännaren om jag byter pellets?
Jajamän, det behöver du. Olika pelletsmärken har olika egenskaper beroende på hur hårt man pressar, processtemperatur och förhållandet mellan trädslagen som ingår. Man bör/måste kolla brännarens funktion minst varje gång man byter leverantör, helst i förbindelse med varje ny leverans. Trä är ett organiskt material som det inte går att standardisera, så därför måste man hela tiden hålla ett öga med sin pelletsanläggning.

Att det står pellets ända upp i slangen innebär att den pellets du kör nu, är mer hårdpackad och därmed brinner långsammare - vilket innebär att du måste dra ner matningen. I bruksanvisningen för brännaren är beskrivit hur du mäter densiteten på pelletsen. Använd det som utgångspunkt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Kan det vara så att de stora köper av varann om det finns på närmre håll? Att samma bil kör olika märke vet jag med säkerhet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det händer nog rätt så ofta, skulle jag tro - i synnerhet om det rör sig om bulk.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
majo
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 22 feb, 2011 11:29
Ort: Sollentuna

Inlägg av majo »

Då vill jag meddela att jag justerat brännaren och livet ter sig mycket bättre. Från 619 gram på 6 min till 333 gram och med mina uträkningar efter kurre_44:s formler så ser jag att pannan går mycket bättre nu.
Tack för tips!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja oftast så är det inget fel på brännaren,utan justeringar som behöver göras :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
OKQ8
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 09:34
Kontakt:

Inlägg av OKQ8 »

notti skrev:OKQ8 = Stora Enso ?

Är det någon som vet var OKQ8 köper in sin pellets.
Hej,

Vi har olika leverantörer beroende på vart i landet pelletsen skall levereras.
I postnummerområde:
100 00-829 99 är det Laxå Pellets
830 00-919 99 är det SCA Bionorr
920 00-999 99 är det Bioenergi i Luleå

Vad bra att du fick ordning på matningen av pellets. Det finns bra hjälp att få på detta forum.

Återkom gärna till mig om ni har några frågor.

Med vänlig hälsning
Susanna Andersson
OKQ8 Pellets
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Snyggt att det faktiskt finns leverantörer som verkat bry sig och faktiskt svarar på frågor...
Ska tänka på det nästa gång jag beställer, men plånboken verkar ha en viss vetorätt ;-)
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
OKQ8
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 09:34
Kontakt:

Inlägg av OKQ8 »

Tack för din positiva respons. Jag skall försöka hålla koll på vad som händer här inne och svara i den mån jag har något att tillföra.

Kolla gärna in våra nya priser, de är klart konkurrenskraftiga. ;-)


Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Susanna Andersson
OKQ8 Pellets
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Såg att det är en bit kvar för att det ska vara aktuellt med OKQ8 pellets men det närmar sig ;-)

Informationen om vilken pellets som levereras inom vilket område kan ju vara intressant för er att visa på er hemsida isf informationen " Majoriteten av pelletsen tillverkas i vår välrenommerade fabrik i Laxå, men vi har även samarbeten med andra lokala leverantörer."
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar