Inställning av min PX21a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bobbano
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 00:09

Inställning av min PX21a

Inlägg av bobbano »

Hejsan.

Jag har lusläst detta forum över hur man bör ha sin PX21a inställd (volt på fläkten och mängd matning etc etc.) och har försökt, men får inte riktigt till det.

I nuläget ser det ut som följer...
Startdos: 167gr (mellan 2-3 dl enligt mitt halvlitermått)
Driftdos under 6 min vid fast grönt sken: 409gr
Matning på skruv: ca "35 minuter"

Jag tog min multimeter och mätte på skruvplinten mellan stift 3 och 4 (mätte på själva skruven där man skruvar fast kablarna) och fick det till ca 270V (fläkten är inställd på Max). Testade att dra ner den på Min för att se vad det blev och då fick jag ca 330V. Tyckte att det lät lustigt så jag provade i ett vägguttag för att se så att multimetern inte hade fått frispel och fick då ett värde på ca 230V, så den verkar ju funka.

Enligt formeln för uträkning av effekt skulle jag alltså förbruka:
0,409 x 10 = 4,09kg/h
4,09kg x 4,9kWh (enligt angiven effekt på pelletssäcken) = 20,04kW

Det låter VÄLDIGT mycket jämfört med vad ni andra förbrukar.

Min fråga är nu... hur får jag ner fläkten till runt 170-180V (som ju verkar vara optimalt)?

Tacksam för svar
/Robert

PS. Har kopplat bort byglingen på kretskortet och kör enbart på högeffekt.
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Alla instrument klarar inte att visa rätt se http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11953 true RMS eller nått skall det vara.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag skulle dra ner matningen till ca 3kg/tim,så att du ligger på ca 14kWh och justera ner luften,så att du får en gul låga.Vad har du för rökgastemp?
Märker du nån skillnad på fläkthastigheten när du justerar fläkten?Brukar höras att den ändrar sig.Du får vänta mellan justeringarna så den stabiliserar sig.
Vill du ha lite säkrare siffror på matningen så kör testet i 10 min i stället för 6min.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bobbano
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 00:09

Inlägg av bobbano »

Jag vet tyvärr inte vad jag har för rökgastemp. Vet inte hur man mäter det... måste jag upp på taket eller? Såg att Clas Ohlson hade en rökgastermometer med 25cm känselstav. Funkar den månne och isf var ska jag sätta den?

Jag märker skillnad när jag vrider ner fläkten, ja. Det låter som att den går ner i varv. Det var därför jag tyckte att det var märkligt att den gick upp till 330V.

Ska prova dra ner på matningen. Jag kör nu på 6mm pellets istf 8 för att prova. Har för mig att jag var tvungen dra upp matningen lite förut eftersom den hade en tendens att driftstoppa. Ibland kom det bara några få (under 10 st) pelletsar under en matning.
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Den ska mäta gaserna nära pannan, alltså direkt efter.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Bobbano..Du får borra ett hål före dragbegr och det går utmärkt att mäta med classes spetsgivare tål 1000 C (och termmeter)Sen den viktigaste temp är som du nämner i toppen av S-stenen ca 70 C hala ner spetsgivaren och läs av digitalt!!När brännaren stannar så har du tempen :wink: ..Mät när andan faller på låt ingen sitta kvar den blir sotig och mäter ändå fel mm..
På Pot 3 justerar du fläkten i högfartsläget om jag inte missminner mig..

Här lite digital godis... http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9999
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
bobbano
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 00:09

Inlägg av bobbano »

Har nu ställt ner matningen och mätte både efter 6 och 10 min.
6 min = 260gr (12,74kW)
10 min = 434 gr (12,76 kW)

När jag har fläkten uppskruvad på max och öppnar för att se lågan så ser jag den sticka fram precis utan för brännarröret (gul låga)
Om jag skruvar tillbaka poten till ca kl 2, så ser jag ingen låga, bara massa "loppor" som sprättar ut ur röret.

Ang. rökgasen så kollade jag pvanför pannan där dragbegr sitter. Under den, finns en "låda" (se bild) där underdelen sitter fast i pannan och bakdelen sitter i väggen. I framkant på den så sitter det en bult (markerad med röd ring). Jag skruvade av den och stoppade in en mejsel som efter en liten stund blev varm. Där borde jag väl kunna stoppa in en rökgastermometer?

Bild
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Ja där blir det bra att sätta termometern.
Konstigt att du kunde få 330V när det bara finns max 230V i trådarna.
Du måste ha mätt fel.
Ställ in luften så att du har ljusgul låga och som har "mjuka" lågor.Gå ut och kolla hur röken ser ut från skorstenen.Skall ej synas nån rök utan bara som vattenånga eller osynligt.
Sen när du skaffat termometer,så får du ev.justera igen så den blir bra.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bobbano
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 00:09

Inlägg av bobbano »

Tja, jag vet inte hur jag skulle ha kunnat mäta fel annat än att hålla pinnarna mot stiften. Kan iofs prova vända på dom, men jag tror inte att det gör nån skillnad. Det är väl ändå AC vi pratar om? :)

Men å andra sidan så kostade multimetern 50kr på dollarstore, så jag kanske skulle köpa en annan lite mer tillförlitlig :)

Sist jag kollade röken, så var det vitaktig rök, jag kunde definitivt se den. Ska kolla en gång till när brännaren hostar igång igen (den är just nu idle).
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag brukar mäta med röd pinne mot skruv 3 och svart pinne mot skruv 4.Ändrar jag något på fläkten så märker jag det på instrumentet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bobbano
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 00:09

Inlägg av bobbano »

Jag kollade nyss och jag ser ingen rök från skorstenen. Alltid nåt :)

Ska prova att mäta igen..
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

bobbano skrev:
Men å andra sidan så kostade multimetern 50kr på dollarstore, så jag kanske skulle köpa en annan lite mer tillförlitlig :)
.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156191351

Det är en sån här liknande du skall ha...tyvärr annan prisklass
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

För att undvika att korsa pinnarna, mät på någon metallyta med ena pinnen. Korsning av pinnarna kan leda till bränt kretskort dyyyrt! Claes i sjöns instrument hade true RMS, så det borde funka. Även "dutycykle" tål den 250V?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

En sån här har jag och den funkar kanon ..det är en Velleman och den köpte jag för länge sedan från www.bhiab.se ...jag tror det är den här art: DVM-890

Digital multimeter 3.5 sifrors Display med polaretetsindikering. LCD display med
graph visning. Automatisk avstängning. Indikering vid låg batterispänning.
Transistor och diod test samt summer för avbrottsmätning. DC A max 20 A. DC V
max 1000V. AC A max 20 A. AC V max 700 V. Resistans max 20 Mohm. Capasitans
2000pf till 20 uF. Frekvens max 20 kHz. Temperatur mätning 0 – 40 grader med en
inbyggd sensor. Temperaturmätning med prob – 50 - + 1000 grader. Skyddhölster

Bild
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
bobbano
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 00:09

Inlägg av bobbano »

Jag gissar att det är en som klarar True RMS (eller iaf en som mäter rätt? :))
Praktiskt med tempprobe i samma maskin!
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
Skriv svar