För låg panntemp?

mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

För låg panntemp?

Inlägg av mojjemu »

Hejsan

Har en Ctc Total panna från -83 och en Janfire brännare på den.
Undrar hur man får upp panntempen?
Ligger mellan 45-50grader nu, tidigare har den legat mer åt 80grader.
Är förvisso kallare nu ca -20 till -25 ute nu men ändå.
Kör på steg 3 på brännaren och 7 på shunten.

Är detta normalt eller är det nå vajsing med det hela?

/Daniel
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Om brännaren går hela tiden och pannan inte får upp temp så räcker inte effekten till nu när det är kallt.

Inte bara att du skruvat på termostaten ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Det fattas effekt i din anläggning när pannans temperatur inte går upp till 70°C

Vad får du för rökgastemperatur vid full drift ??
denna talar om pannans verkningsgrad och om du kan mata in en högre effekt!

Max rökgastemperatur är 350°C
Tillverkar rökgasutrustning
mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

Inlägg av mojjemu »

Var ner och kikade och antar att röktempen är den mätare som ser ut som en skink termometer som går in i rök gången?!

Den stod iaf på ca 175grader.

Finns ju ett steg 4 på brännaren, 18kw.
kör på steg 3 nu 12kw.

//Danne
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

räcker det inte med 12 kWh så är det ju bara å testa med steg 4, håll koll på vad rökgastemperaturen blir , sedan när det inte är lika kallt ute kan du sänka igen
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

Inlägg av mojjemu »

Ok ska testa men visst är panntempen för låg? Ligger på ca 45garder nu.
Men är det onormalt att det är så? Huset är på 2x80kvrm + källare 80kvrm som delvis värms upp.

Har bara haft huset i ca 2månader så allt är nytt för mig! =)

//Danne
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Är det dåligt isolerat så blir det förbrukn nu i kylans tider ...Checka av mössan på vinden först..! Att köra på 14 kW är ju helt OK tycker jag...Kör det själv :wink:

Ja 45 C går ju inte att ha (kondensrisk)...så öka på...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Jag hade nog kollat om man kan minska värmen i källaren något, om du har källare med betongväggar går ju värmen i praktiken rakt ut i det fria :?

Jag har ett rum uppvärmt i källaren och det är inte kokhett trotts bautastort element, det andra hålls lite varmt av spillvärme från pellets-pannan och ett element på halvfart, håller väl 13 grader vintertid.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

Inlägg av mojjemu »

Ok då vrider jag upp på 4:an nu!

Har runt 18grader i källarn. Är betång väggar så det kanske inte är optimalt direkt.

//Danne
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det borde klara sig också vid -25 grader och 12 kW effekt om ni inte duschar och gör av med mycket varmvatten hela tiden.
Det är inte "bara" att öka till 18 kW för då måste också förbränningen justeras in så det stämmer. Är du säker på att nuvarande effekt är rätt justerad? Om matningen är för liten i förhållande till fläkten får man luftöverskott som kyler förbränningen.
Ökar du till 18 kW effekt och justerar lite på känn så står du helt utan riktiga inställningar även på den lägre effekten senare.

Har du dragbegränsare som är rätt inställd? Om inte kan stort drag genom pannan orsaka värmeförluster.

Stektermometern tål nog inte att sitta i hela tiden om du ökar till 18 kW effekt.
Värme i källaren drar mycket effekt så där kanske det vore bäst att sänka först.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

14 kW räcker och sänk i källaren det är nog en god ide.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har full värme i källaren då mitt kontor, pojkens rum & badrummet är där och visst drar det energi men inte så mycket när väl det har torkat upp. I början på vintern drar det ganska mycket men nu är det inte så farligt.

Min brännare kör som mest på 12kW, det räcker fint till att hålla hela huset varmt vid -25°C ute och då har jag ändå en "inte-så-värst-effektiv" panna, å andra sidan _vet_ jag att förbränningen är korrekt i alla lägen.

Och jag är helt överens: dragregulator är ett måste! Och den ska vara väl dimensionerat!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mojjemu
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan, 2011 02:37
Kontakt:

Inlägg av mojjemu »

Hmm nu blev det mycket info! =)
Vad är en Dragställare?
Är det den luckan som man ställer med balansvikten bak på pannan på rökröret?

Iaf är pannan påväg upp nu och är på ca55grader och
röktempen på 225grader.

Tempen i källaren var på ca14grader nu när jag kollade, måste ha minst det då vi torkar kläder i det rummet ia övriga källare är det ingen värme.

//Danne
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jo dragbegränsaren sitter i rökröret. Är motvikten rätt inställd och den är i rörelse när pannan går så fungerar den.
Är det en Tigex25 och står fullt öppen hela tiden gör den mindre nytta.

Torka kläder i källaren är väl att tigga om framtida fuktskador, mögelskador och allergier. :shock:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Inlägg av karaff »

Vi torkar kläder i källaren och har en luftfuktighet som man får torrsprickor av enligt min svärfar :)

Allt beror på hur den andas..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar