Garantitid tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
panakeia
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 20 jan, 2010 11:10

Garantitid tändelement

Inlägg av panakeia »

Hej!
I tändelementstråden så är det några som skriver om att de fått nya tändelement på garantin.
Vad kan man hävda för rätt när det gäller sådant?
Ariterm verkar ju instruera sina ÅF att det inte finns någon garanti alls - men det vetikatten om det är lagligt att göra?
Men det faller väl inte under produktgaranti antar jag, dvs 2 år.
Mitt har suttit i sedan maj och har troligen gett upp nu. jag drar mig för att gå ner å skruva idag - men inser att jag måste det... *suck*

skruva panna, skita ner sig och lirka och leta är inte vad jag favoriserar som högravid...
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag är inte 100% säker men om man köper något här i sverige av någon som är registerad som handlare sverige eller annat så är det väl så att ingen kan undgå garanti eller reklamation ..finns inget sätt för säljaren att friskriva sig från det vad jag vet om inte nya undantagslagar tillkommit.

Man kan googla på "konsumetverket garanti" ..."konsument reklamation" ..."konsument garanti" ....."lathund för handlare" ...eller bara gå in på konsumentverket och leta på deras sida.

Om man nu tänker lite djupare på dessa tändelement till brännare så har ju faktiskt även tillverkaren vid tidigare tillfälle själva sagt att dom fått hem leverans med dåliga element ..och då helt plötsligt är det väl helt klart reklamations fråga i och med att elementen är kända för att paja innom ett år ...fabrikationsfel.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Som jag har förstådd räknas tändelement som "förbrukningsmaterial" - som knappast har garanti. MEN samtidig kan man kräva att förbrukningsmaterial håller en viss kvalitet, i annat fall är det ju fel på varan.

Om ett element håller en start och sedan bränns av (utan fel i brännaren i övrigt) är elementet ju felaktig från tillverkaren, håller det 3 månader (normal drift) räknar jag det som dålig kvalitet och feltillverkad.

Efter ett år kan det bli en bedömning där man måste ta med antal starter osv.

Har elementet suttit sedan maj och har gett upp nu ville jag, som konsument, hävda att det var ett undermåligt element och att de ska bytas på garanti! 1 åt skulle jag sätta som gräns, då fortfarande under vanlig drift.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar