Skruv går trögt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Icecap skrev:Det har varit diskuterat mycket med flexskruv och böjar.

Essensen är att kan INTE får börja vågrät och sedan böja uppåt! Vid 45° uppåt är kapaciteten runt 50% och börjar den då att mata 100% på den vågräta delen kan det bara bli skit av det hela.

Pelletsen trycks in i böjen, smulas sönder, skruven fastnar och kontinuiteten av doseringen är icke-existerande.

Man KAN dock (sannolikt) börja med 45° uppåt och då slå en böj på vägen, grejen är att största stigningen ska vara först på skruven.

Man ska alltså börja med flaskhalsen helt enkelt.
Det är väl ungefär så jag har idag. Det vill säga jag har lutningen från början och sen en böj som faktiskt lutar svagt neråt. Nu är min lutning inte så stor då jag har lyft upp hela röret från botten. Det funkar bra men man får skotta en del. Sen kör jag efter den principen att inte röra det som funkar. :wink:
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

Icecap - roligt att Thermia i sin byggbeskrivning för pelletsförråd har givit just den konstruktionen som du säger INTE funkar som exempelkonstruktion. Testar dom inte sina konstruktioner innan de ger ut instruktioner/manualer???

Inloppen i botten (inget snack om att täcka över några hål), böj uppåt 45 grader max 90 graders sväng. Det visade sig dock att de som monterade skruven hade satt mer än 45 graders lutning uppåt (jag tror det var närmare 55 grader).

Jag kommer nog att lyfta upp den raka delen i botten så att den lutar den mesta lutningen inuti förrådet. Dessutom kommer jag att sänka skruvmotorn till bara någon/några decimeter från brännkoppen. Det finns ju ingen anledning i världen till att den ska sitta i taket...

(Hmm... Jag ska lägga in bilder när jag kommer hem, så ser ni hur fantastiskt dumt monterat det var... Och en skiss på min nya lösning, kanske, om någon är intresserad?)

En intressant sak i det hela är dels att Stora Enso pelletsen som vi fick denna gång är väldigt spåniga och har *mycket* varierande längd. Det har säkert inte underlättat för skruven, om man säger så. Med de små och väldigt hårda Vestmarka pelletsen (6 mm, inget spån, löjligt likformig i längd) som vi hade innan fabriken brann ner, var detta aldrig ens i närheten av ett problem.

En annan intressant sak är att Försäkringsbolaget ger oss timlön för att tömma förrådet själva. Pannleverantören (dock inte samma som installerade, eftersom de hade gått i konkurs) har försett oss med ett veckoförråd, och alla är väldigt tillmötesgående nu i ärendet. Det kommer att ta ett tag att tömma 4,5 ton pellets för hand, men det är varmt i huset, och billigare än att köra på el (senaste elräkningen från när pannan gick sönder landade på 7500 kr för 2 mån. :shock: )

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu är det inte JAG som påstår att det inte fungerar, det är bara en sammanställning av vad folk här i forumet har haft av problem samt vad som löste dessa vilket betyder att det inte fungerar i praktiken.

Vad Thermia rekommenderar får stå för dom, jag kan också ge snabba lösningar som fungerar på kort sikt men som fallerar på lång sikt.

Men med tanke på stift som faller bort, backspärr som är av tveksam konstruktion osv. kan jag tro att de kanske inte har utvärderat förrådsbygget alldeles noga...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xJom
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 23:27
Ort: Örsundsbro

Inlägg av xJom »

Icecap skrev:Nu är det inte JAG som påstår att det inte fungerar, det är bara en sammanställning av vad folk här i forumet har haft av problem samt vad som löste dessa vilket betyder att det inte fungerar i praktiken.
Oops. Det var ingen personlig kritik mot dig.
Icecap skrev:Vad Thermia rekommenderar får stå för dom, jag kan också ge snabba lösningar som fungerar på kort sikt men som fallerar på lång sikt.
Ja, fast jag föredrar ju långsiktiga lösningar. :)
Icecap skrev:Men med tanke på stift som faller bort, backspärr som är av tveksam konstruktion osv. kan jag tro att de kanske inte har utvärderat förrådsbygget alldeles noga...
Precis min misstanke.

/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tog det inte som ett personligt påhopp.

Det är speciellt i trådar med matningsproblem där Rol-Bi har varit aktiv som dessa data har framkommit och det låter ju ganska sannolikt att det blir fel om man låter 100% mata en sträcka som klarar att transportera 50%...

Så logiken säger att om man bygger transportsträckan så att den antingen har samma transportförmåga hela vägen eller låter den stiga eftersom kommer det att vara minimalt med problem.

Och ju mer "lodrät" skruven går, ju sämre transportförmåga har den, alltså bör den börja med att peka uppåt och sedan plana ut, då kan det knappas bli fel av den anledning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jag har en mafa skruv med 2st böjar.från föråd på golv upp till tak,som ett s ungefär,fungerat helt utan problem. mafas skruvar är ju dubbelt så grova mot thermias! ett tips från mig är att ha en skruv i förådet och en utanför,helst med mellanförråd typ mafa vecko som backup om nåt krånglar med storförådet.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Skruven skall gå i en hylsa!!

Inlägg av Snapphane »

hej

I min ena anläggning har jag satt 3,5 m skruven i ett vridbart ytterrrör som går in i förrådets botten. Öppning i ytterröret som släpper igenom pellets till skruvens intag.
Ytterröret kan vridas så att öppningen kommer neråt. På ömse sidor av röret finns plåtar som ligger dikt an mot rörets nedre del vilket gör att då det vrids kommer inga pellets in i öppningen. man kan alltså plocka ut skruven även vid fullt förråd.

Antar att fler har kommit på denna lösningen...

Bästa hälsning / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar