16 timmars arbete för elektrikern?

Skriv svar
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

16 timmars arbete för elektrikern?

Inlägg av GunnarM »

Fick ny panna installerad medan jag var utomlands. Nu kom elektrikerns faktura (via VVS-firman), och den angav material för 2400 (plus moms)och 16 timmars arbete. Vafan tänkte jag, och kollade i källaren vad som egentligen installertas i elväg: tre dvärgbrytare i centralen, en säkerhetsbrytare på väggen och tio meter EKLK, såvitt jag kan se. Fasen, hur kan det ta 16 timmar? Nu är det dagen före nyår, jag reser hemåt (utomlands) om en vecka och vete sjutton om jag ids mucka. Borde jag det? Eftersom jag inte var hemma och övervakade jobbet är det svårt att påstå att de debiterat för många timmar, men lite mysko tycker jag att det låter ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Man kan ju alltid ringa och be dem motivera antalet timmar. Det kostar ju inget.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Låter onekligen oerhört dyrt, Även materialet låter saltat. Ett samtal åtminstone så de får förklara sig borde det vara värt!
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Du betalar även när han åker fram och tillbaka till grossisten. Kan bli dyrt om det är många vändor... Sen betalar du fullpris på det han handlar till grossistpris.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Ja. Visst är det fint.
En del hantverkare är fantastiska. Man får betala för både deras rökpauser och deras privatsamtal ang. vad de skall göra till helgen.

Om det verkligen är så som du säger att de tagit El-nisse 16 timmar att utföra arbetet, så det inte är panninstallatören som bakat in lite timmar i el-nissens pris, så att du får dra av mer i ROT?

Att fråga kostar ju inte...som sagt. Men begär tillbaka nyckeln först ;)

Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Jag skickade ett mejl till VSS-firman och frågade om de möjligen har en spec på elektrikerns material, sen återstår att se om de har det. En knasig grej är att VVS-firman glömt att dra av ROT:en på sin faktura, det var däremot gjort på elfakturan. Men man ska vara hemma och vakta, det är väl den ständiga läxan. Min sambo drog sig till minnes att någon av firmorna haft en lärling med sig, men det vore väl ändå lite magstarkt om de fakturerar 400+moms i 8 timmar för nån som går bredvid?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Allt är möjligt....kunde skall alltid betala och så vidare
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Förklaringen är helt garanterat att elektrikern hade lärling med sig, sedan har de båda skrivit full tid hos dig den dagen och chefen i sin tur fakturerar efter deras tidrapporter så han skickar 16tim till VVS'arn utan att ens fundera på det.

En heldags arbete är ju fullt ok för installationen, jag vet hur det blir när man som elektriker går bredvid/med en röris och ska byta någons panna. Det blir en del stillastående och trångt med 2 pers på en yta osv osv.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Du kanske har rätt Danne, men jag tror inte att det var så trångt eftersom elektrikern inte kom förrän en månad efter rörisarna satt in pannan.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Solve75
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 sep, 2006 23:34
Ort: Värmdö

Inlägg av Solve75 »

Jag fick ett värmegolv installerat i mitt badrum elektrikern tog betalt för 4 timmar + 4 timmar för sin lärling dock en liten lägre taxa.
Nibe Combi VX -98
Vikingbio
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Om man är rädd för att det ska dra iväg i tid, kan man begära att få en offert med ett fast pris och med funktionsgaranti.

Så gjorde jag när jag skulle byta oljebrännare mot pelletsbrännare.

En del hantverkare kan lägga på lite för att ge en offert med fast pris, så man får känna sig för vad det finns för risker med det aktuella jobbet.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Efter lite tjat fick jag ned elektrikerkostnaden med en knapp tusenlapp, det var bra! Materialet var dels saltat (eller det kanske var ett misstag att man debiterade 11 paket buntbant i.s.f. 11 stycken ...), dels hade man bakat in bilkostnaden där.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

GSG Går det så går det.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tycker att det generellt saltas på alla hantverksfakturor sedan ROT-avdraget infördes, finns för och nackdelar med allt.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar