Ny leverans av Agrol

OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Ny leverans av Agrol

Inlägg av OPEC »

Fick just hem en leverans av Agrol, 4 pallar småsäck.
Den mindre begåvade chauffören ställde naturligtvis allt mitt för garage dörren i stället för vid sidan som skett tidigare år, och ja, det var nyskottat.
Till den bättre avdelningen hör att pelletsen ser bättre ut i år än förra året.
Mindre smul och lite längre bitar. Bitarna snittar nog på ungefär 2,5 cm längd istället för 1 cm som det var förra året. Nu har jag bara öppnat tolv säckar så man kanske inte skall säga för mycket, men det pekar åt rätt håll. De ser även lite ljusare ut än vad jag kan minnas ifrån förra året. Vad det verkar så kommer pelletsen ifrån Sölvesborg. Priset är förvisso en smärre katastrof. Hade bestämt mig för Stora Enso som hade ett trevligare pris och tidigare i varje fall väldigt fin kvalitet på de jag köpt ifrån byggmax, men deras leveransområde slutade två mil ifrån mig och de gick inte att övertala trots 4 pallar. Dålig servicenivå tycker jag. Och jag orkade inte förstöra min bil genom att själv frakta hem.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

En gräns är en gräns å gränser får inte överskridas, det är bara att flytta närmare pellets fabriken. :shock: :shock:
Sölvesborg säckar ryss pellets har jag hört så det är nog de du har fått det är därför den ser fin ut men luktar tarsan när man eldar den. :D :D
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Agrol är väl inte den sämsta pelletsen. Den luktar "annorlunda", och som det sägs här: Priset är en smärre katastrof. Min erfarenhet med Agrolen är att den brinner bra, men den ger mer aska än till exempel Neova. Jag vet inte vad det beror på, men konstigt är det Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

För mig funkar Agrol riktigt bra och har hållit jämn och fin kvalité över åren, tyckte höstens inköp har varit bättre än förra året, inte så billiga nej, men tänker inte krångla och byta när jag hittat något som funkar bra i min anläggning, blir väll den dagen man byter panna kanske :)
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jo, det var ungefär så jag också tänkte när det blev Agrol även detta året.
Det har funkat alla ggr. Men blev sugen att byta då jag upplevde SE som bättre kvalitet till lite lägre pris. Jag var dock inte modig nog att byta till något för mig helt okänt baltiskt eller liknande. Att stå med 4 pallar som ger
krångel i brännaren jämt och ständigt är inget jag eftersträvar oavsett pris.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
Tocken
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 16:19
Ort: Enköping

Inlägg av Tocken »

Jag måste erkänna att jag inte vågade beställa Agrol till denna eldningssäsong p.g.a. vårens bistra erfarenheter (se denna tråd).

Då jag tydligen plötsligt befann mig inom Stora Enso's leveransområde så fick det bära eller brista, jag beställde 4 pall SE och nu efter 2 eldade pallar så måste jag säga att jag är helnöjd; SE ger mindre aska och känns fräschare än de suspekta Agrol-pelletsen jag eldade i våras :evil:

Jag måste dock påpeka att jag tidigare under 2-3 år enbart kört med Agrol och tyckt dom varit pålitliga och bra. Kommer dom bara till rätta med kvalitet och pris så är det mycket möjligt att jag återkommer som kund till nästa vinter... :wink:
CTC 265B '78 med RB Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Ena dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi Eurofire HSPB20.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Det är egentligen märkligt. Någon måste naturligtvis vara dyrare likaväl som någon annan ligger lågt i pris. Men de med högre pris tycker man borde kunna hålla en hög och jämn nivå på kvaliteten kan jag tycka.
När jag läst den andra tråden så inser jag att jag ändå haft tur under de fem år jag tankat Agrol. Det har varierat i kvalitet, men inte så allvarligt att det gett nämnvärda driftstörningar. Som de allra flesta verkar vara eniga om så måste det vara brist på konkurrens som är den värsta boven.
Det är ju även lätt att misstänka priskarteller eftersom pelletspriset verkar variera på liknande sätt som bensin/diesel prissätts. Av någon anledning så höjer eller sänker alla bolagen samtidigt och till samma nivå.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Mitt intryck är att konsumentägd är värst. Ta OKQ8: De har stadens dyraste bensin diesel och E85, samt stadens dyraste villaolja och pellets! OK står för Olje Konsumenterna. Samma elände är det med Agrol: Det är ett företag som ägs av lantbruket. Det är inte mycket de är billigare än andra på. Sedan har du Konsument Föreningen aka COOP: De har förvisso medlemspriser på saker, men mest är det lockpriser för att få folk in i affären. Alla sådana saker började som en ekonomisk förening syftande till att medlemmerna skulle få goda varor till skäliga priser. Nu svamlas det hej villt om Rättvise märkt, etisk handel, ekologisk profil etc. Sanningen är väl den att de som driver affärsdelen av sådana rörelser är just affärsnördar. De idéer som det hela grundades på är för de tankar de inte kan förhålla sig till. Därför vill OKQ8 och Agrol alltid vara de dyraste i staden - ja rentav i landet. Stora Enso och liknande företag hoppar upp och ner i glädjeyra, för de kan sälja det som för de är avfallsprodukter från huvudaffärsområdet förhållandevis dyrt, men ändå i marknadens ögon "billigt" samtidigt som de kan skryta och gå på om hur gröna och klimatsmarta de är. Agrol har dyr pellets med varierande kvalitet, Stora Enso säljer metallförstärkt pellets förhållandevis billigt. Mitt mellan dessa två: Neova. Det finns många som kritiserar Neova för ojämn kvalitet, men sanningen är den att får du den pelletsen rakt från fabriken, är den suverän. Neovas problem är väl att det har en oensartat kår av återförsäljare, så hur pelletsen behandlas hos dessa kan nog variera en hel del. Killen jag köper av, har inte nämnansvärd lagringsutrymme, så där kommer pelletsen rakt från fabriken i stort sett. Att han dessutom är mycket serviceinställd, är ytterligare ett plus. :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Re: Ny leverans av Agrol

Inlägg av nicnyfiken »

Byggmax har fått in Agrol i Gbg till lägre pris än i höstas kvalitén vet jag ej...
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Körde förbi den lokala återförsäljaren av Agrol-pellets igår. De tar 2275 kr/pallen. Hyfsat billigt får man ju tycka. Men på hemsidan är priset fortfarande nästa 2800. Hur faen kan detta fungera?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Priset ändras snabbare än de hinner/orkar/kan uppdatera hemsidan. Det är lika hos Byggmax, dyrare på hemsidan än på plats (iallafall i måndags).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Max 2000kr pallen är väl mer rimligt med fri utkörning för 4

Inlägg av nicnyfiken »

Max 2000kr pallen är väl mer rimligt med fri utkörning för 4st...?
någon sett uträkning 75-80% panneffekt jmfr pris Pellets-Olja-Sol-El ??
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Inlägg av luppg »

betalade 2200:- för en pall igår här i grums, hämtpris då
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Sölvesborgspelletsen är historia

Inlägg av jallajalla »

Tidigare års Sölvesborgspellets, som var den absolut bästa pelletsen, är nu historia. Efter kvalitetsmissen under 2008 har det snabbt gått utför. Ingen egen produktion sedan sommaren 2010. De har säckat lettlandspellets ifrån sin sattelitfabrik. Nu in på vårkanten 2011 kommer verksamheten helt utraderas.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

OK är INTE "Olja Konsumenterna", det är "OljeKompaniet", ett norsk företag efter vad jag minns... Alltså OKQ8 numera.

Har alltså aldrig varit konsumentägd.
Senast redigerad av Icecap den ons 16 feb, 2011 12:21, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar