Planering av ny värmeanläggning

Skriv svar
Nybyggarn
Späd planta

Planering av ny värmeanläggning

Inlägg av Nybyggarn »

Hej
Sitter och planerar mitt framtida värmesystem och tänkte be om råd och synpunkter så att jag inte är helt fel ute, är ganska ”intresserad” av värmesystem (jobbar på ett kraftvärmeverk och eldar upp ca 80 m³ pellets i timmen) och nu när man bygger från början kan man ju göra ett bra system på en gång.

Först, storleken på pannan?
Har ca 185m² boyta och 65m² garage/snickarbod som jag tänkte mig uppvärmt till 10-15°.
Har gjort en kalkyl på Lenhovdas hemsida och fått det till att jag behöver ca 11,6 kw till huset och 4,2kw till garaget. Verkar det rimligt? Det skulle bli ca 60w/m² för huset.

Huset är i liggtimmer med 45mm linisolering på utsidan och relativt vindtätt, golv och vindsbjälklag (40cm ekofiber) blir bra isolerade. Jag har lite svårt att uppskatta hur bra/dåligt isolerat det är jämfört med vanliga hus så jag räknade med samma isoleringsstandard som ett -80talshus, men det kanske är för optimistiskt?

Om ovanstående stämmer behöver jag alltså en panna på minst 16kw plus effekt för tappvattnet?

Eftersom jag ska elda mot acktank vill jag ha en panna med liten vattenvolym, dom jag hittat är Ariterm Bionet+ 12 som jag misstänker har för liten effekt och Ecotec Mini Q som tyvärr är för djup för att få plats i mitt pannrum.
Finns det några fler pannor som jag missat?

Mvh
Bygger timmerhus 185m² + garage 65m² Planerar: pannrum i garage m vedpanna & 4000l ack + 500l tank i huset, kulvert 20m, tappvattenautomat, TA UVR 1611 styrning
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det finns ju de tjeckiska Opop och Dor pannorna som är mycket vanliga i Danmark.
http://www.biocomfort.se/download/Produ ... r%20SE.pdf

Lär bli bästa priset om man tar släpkärra till Tjeckien.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Släpkärra till Tjeckien.... varför det? Räcker att handla från nån av dom danska leverantörerna som har utlämningsställe i Tyskland. Lägre moms och så kan man ju fylla upp släpkärran med flytande förtäring samtidigt :D

En Scotte brännare med skruv & panna kostar DKK 24.343 (24kW versionen). Den kan du även komplettera med lamdbastyrning (så slipper du kostsamma intrimmningar) och PC-interface (ett måste för den sanne värmenörden!)

Paketet finns även i Sverige http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nybyggarn varför bygga nytt idag utan isolering i väggarna??

Har hållit kontakt med en som byggt hus med http://www.besta.se/
Han körde med 146 mm blucken o 95 mm invändigt i sitt hus på 250 m2 i mellansverige, Vid -26° behövs 20W/m2 (5 kW vid -26°) o det va inga problem med 3 dygn med temp mellan minus 28-30° o endast 6 kW elpatron för att hålla värmen i dessa 250 m2..
Innan solfångarna va i drift har han förbrukat 13000 kWh/år för värme o vv så han tror på ca 10000 kWh med solfångarna utan eldning i den vattenmantlade kaminen..

Jag anser mej ha dåligt isolerat med hus från -73 men klarar mej med 9 kW då det är -26° på 215 m2 inkl källare, Man brukar rälna på 50W/m2 i äldre hus utan tilläggsisolering o 40-45W/m2 med..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nybyggarn
Späd planta

Inlägg av Nybyggarn »

joeri91942 och Torsten, tack för tipsen på pannor, ska kolla på dom.

Andre, jag har vart tokig nog att flytta ett gammalt hus från början av 1800 talet och vill behålla det i gammal stil därav den något dåliga isoleringen i väggarna. Mitt intresse för stoleken på panna beror på att Bionett 12;an (12kw) skulle passa väldigt bra i mitt lilla pannrum på 1,8x1,7m men jag vet inte om jag törs chansa på att den räcker till.

Tack för svaren
Bygger timmerhus 185m² + garage 65m² Planerar: pannrum i garage m vedpanna & 4000l ack + 500l tank i huset, kulvert 20m, tappvattenautomat, TA UVR 1611 styrning
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Aha ja vill du inte ändra nått o isolera mer så kommer det ju krävas lite extra energi, Jag såg bara att du skulle bygga nytt från början o tänkte det va konstigt att välja så dålig isolering idag med ständigt stigande energikostnader..

Ska du ha träpanel på utsidan o gips/spånskiva invändigt el blir det synlig timmer??

Mina föräldrar bor i ett hus från 1750 som totalrenoverades -73 med 8" timmer, Husen timmrades så att väggarna lutade innåt (bredast uppe) på den tiden men vid renoveringen riktade farsan upp väggarna något men inte allt då det skiljde ca 20 cm uppe/nere.. Farsan la på 10 cm utvändigt o 5 invändigt så dom standard målade timmerväggarna är nu inbyggda, Men det gör inget då dom har ett hus till på gården från 1690 med målade timmerväggar invändigt..
Dom bytte även fönster till nya 3-glas -99 med samma stil som dom som va orginal, Dom byte även -73 men dom höll inte länge..
Huset är iaf på 196 m2 o då alla barn bodde hemma (2 vuxna 3 barn) förbrukades det ca 30000 kWh/år inkl hushållsel o som mest hade det gått 33500 kWh med direktel o utan kamin som nu finns, Med 3 rum uppe med nerställd temp förbrukar dom knappt 17000 kWh/år inkl hushållsel o ca 7m3 ved i kaminen men då går det ju endel el till farsans snickeri med industri maskiner..

Så nog kan det gå med en bionet med ev spets av elpatron/kamin kallaste dagarna o kanske även en L/L VP på garaget kan va nått, Då skulle det inte vara några problem med en bionet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar