Ventilstorlek - pannrum

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Ventilstorlek - pannrum

Inlägg av Taxen »

Vad har ni i allmänhet för storlek på tilluftsventil till pannrummet?Har ni runda eller fyrkantiga?Diameter?Skall sätta dit en ventil för uteluft.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

20*20 fyrkantig......

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Säger man inte att tilluften ska ha samma "area" som skorstenen? Jag har en vanlig rund ventil, i plast, som man kan skruva in och ut...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Samma här 20¤20 fyrkantig.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Men om rökgasröret bara är 14x14,så kommer det väl inte ut mer än det i skorstenen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Min lilla tanke:
Det som går ut ur skorstenen är ju minst 100-200 grader C varmare än det som kommer in genom pannrummets ventiler.
Luften in borde bara hålla mindre än halva volymen jämfört med den som ska ut.

Snabb reflektion från mig, och nu kommer snart faktauppgifterfrån de som forskat och vet hur det egentligen borde vara.

MVH/RW
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Rayyan skrev:Varför blir det dubbelpost? Kanske ADMIN eller MODERATOR kan fixa till?

Min lilla tanke:
Det som går ut ur skorstenen är ju minst 100-200 grader C varmare än det som kommer in genom pannrummets ventiler.
Luften in borde bara hålla mindre än halva volymen jämfört med den som ska ut.

Snabb reflektion från mig, och nu kommer snart faktauppgifterfrån de som forskat och vet hur det egentligen borde vara.

MVH/RW
Hej alla
Friskluftsventilen till pannrum ska ha samma storlek / area som skorstenens area, det är en gammal grundregel.

Det finns lite olika enkla lösningar för att slippa onödigt mycket tilluft den vägen en lösning är ett enkelt värme lås som vi alla vet vill varm luft stiga uppåt och kall luft ner, om nu inte tillufts ventilen sitter ända uppe vid taket, Gör en kanal som går uppåt mot taket så låser man uteluften så den kommer inte in lika enkelt, Eller en kanal bit på utsidan riktad nedåt
som lås. Att sätta igen friskluftsventilen är aldrig att rekomendera !
Pannans förbränning behöver fri tillgång till förbränningsluft.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Meter
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 02:37
Ort: Enköping

Inlägg av Meter »

Jag hade lite problem att justera min brännare, det visade sig att ventilgallret på gundens utsida hade med åren fått några smällar så det var inte så mycket till öppning längre, bytte till ett nytt galler och injusteringen gick som en dans. Det blev så bra med tilluft att jag funderar på en radiator i pannrummet. :wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Rayyan: du har självklart rätt i grundtanken, jag tror att du glömmer att det inte bör vara tryckfall på inluften vilket kommer att bli fallet med så pass liten öppning.

Självklart kan man kompensera med fläkten men tryckskillnaden mellan insidan och utsidan av pannan blir större vilket kan ge att rökgas pyser ut, på sommaren har man ju sämre drag i pipan och där blir det än sämre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Icecap skrev:Rayyan: du har självklart rätt i grundtanken, jag tror att du glömmer att det inte bör vara tryckfall på inluften vilket kommer att bli fallet med så pass liten öppning.

Självklart kan man kompensera med fläkten men tryckskillnaden mellan insidan och utsidan av pannan blir större vilket kan ge att rökgas pyser ut, på sommaren har man ju sämre drag i pipan och där blir det än sämre.
Hej alla
Varma rökgaser har betydligt mindre fricktion än kall inluft som skall ersätta rökgaser ut, sedan är inte volymökningen så stor, vill minnas att volymökningen / cofficienten är 0,0004m³/°C
rätta mig om jag har fel.
Grundregel så skall pannrums ventilen ha samma storlek som
skorstenens area.





MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 18 maj, 2008 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Icecap skrev:Rayyan: du har självklart rätt i grundtanken, jag tror att du glömmer att det inte bör vara tryckfall på inluften vilket kommer att bli fallet med så pass liten öppning.

Självklart kan man kompensera med fläkten men tryckskillnaden mellan insidan och utsidan av pannan blir större vilket kan ge att rökgas pyser ut, på sommaren har man ju sämre drag i pipan och där blir det än sämre.
Hej alla
Varma rökgaser har betydligt mindre fricktion än kall inluft som skall ersätta rökgaser ut seda är inte volymökningen så stor, vill minnas att volymökningen / cofficienten är 0,0004m³/°C en nolla förmycket ?
rätta mig om jag har fel.
Grundregel så skall pannrums ventilen ha samma storlek som
skorstenens area.





MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
yaizzer1
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 maj, 2008 11:15
Ort: Stockholm

Inlägg av yaizzer1 »

Det är lite för många parametrar för att man ska kunna räkna på det sätt ni försöker.

Ska man räkna på gasflödet så kan man approximera med allmäna gaslagen som säger att volymen är proportionell mot absoluta temperaturen i Kelvin. Det innebär att 150 gradig rök är c:a 1.5 ggr så stor som inluften. 200 gradig rök är c:a 1.7 ggr större.
( kvoten = [rökgasens temperatur + 273] / [uteluftens temperatur + 273] )

Förhoppningsvis är förbränningen god så att man bara får ut CO2 i st f CO, som man får vid ofullständig förbränning, annars kommer inluftbehovet att minska. Fast å andra sidan borde man öka inluftflödet för att få in mer syre och förbättra förbränningen...

Ska man fortsätta resonemanget måste Bernoullis strömningsekvation tillämpas. Där ska antal krökar, diameter- och andra geometriska förändringar, höjd på skorsten, tryckskillnad mellan in/ut, temperaturgradient i skorstenen, friktionskoefficienter, fläkteffekt, etc. in. Ja, det blir till sist löjligt.

Jag skulle kunna fortsätta och räkna upp olika ekvationer och parametrar som man kan använda för att beräkna storleken på ventilen, men det blir fler och fler obekanta parametrar som ska uppskattas och osäkerheten blir allt större. Tumregler brukar vara alldeles utmärkta empiriska formler/regler och det verkar som att många hört samma tumregel om samma area på ventil som på skorstens tvärsnittsarea.

Man kan också försöka känna efter om det drar in via dörren till pannrummet (nyckelhål/under tröskel/ovan dörren e.d.). Drar det mycket behöver förbränningen mer luft än vad ventilen kan försörja den med och man bör på något sätt öka lufttillströmningen via ventilen på något sätt (rensa ventilen, öka diameter, etc.). I annat fall kommer brännaren att dra in varmluft från huset i st f luft utifrån och det är inte speciellt bra, sett energimässigt.
Brännare: Ecotec [2003]
Panna: Ariterm Biomatic [2008]
Pelletsförråd: 200 l tunna
Hus: Gammal stuga med stor tillbyggnad, bo 135, bi 110 m2 [1946/1970]
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vad är det som händer är det bara oekonomiskt eller kan nåt annat hända?...har en kompis som inte har nån ventil alls använder pannrumsluften...han har varmt och skönt i pannrummet :roll:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
yaizzer1
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 maj, 2008 11:15
Ort: Stockholm

Inlägg av yaizzer1 »

Nä.
Så länge han har justa förbränningsvärden är det bara oekonomiskt. Det kan t o m vara bra för luftutbytet i huset. Ska man ha något luftbyte måste luft ut någonstans (ventiler, köks- och badrumsfläkt och varför inte via pannan). Det är klart, har han drag lite överallt i huset så kanske han ska överväga att ta upp ett hål i väggen i pannrummet för att tjäna lite slantar...
Brännare: Ecotec [2003]
Panna: Ariterm Biomatic [2008]
Pelletsförråd: 200 l tunna
Hus: Gammal stuga med stor tillbyggnad, bo 135, bi 110 m2 [1946/1970]
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det blev en tallriksventil på d= 18cm som blir 250 cm2

Skorstensarean är 12x25cm som blir 300cm2.
Det får duga :wink:

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar