Luftförbrukning vid vedeldning? Tilluftens betydelse?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
rog_ohl
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 05 mar, 2008 12:35
Ort: Boden

Luftförbrukning vid vedeldning? Tilluftens betydelse?

Inlägg av rog_ohl »

Är det någon som har koll på hur mycket luft som förbrukas vid vedeldning?

Jag tror att det rör sig om ganska ansenliga mängder som gör att man borde tänka extra mycket kring tilluften i pannrummet när man eldar.
Så att man inte använda redan uppvärmd och go luft som man just eldat varm för att värma sig med i bostaden ... lite "moment 22" så att säga...

I mitt eget fall misstänker jag att jag "kyler ut" källaren kanska mycket vid vedeldning när tilluften får "läka" in från diverse "kallras" och otäta ventiler/fönster i källarplanet, ännu värre bör det bli för dem som har pannrummet i närmare anslutning direkt till bostaden/bodelen.

Tänkte att det kanske kan vara av allmänintresse att lyfta det här ämnet lite då det verkar som det kan ha stor påverkan på ekonomin, samtidigt som det inte pratas så mycket om detta särskillt utan bara i förbigående allmännt i andra sammanhang.

Någon som vet mer kring detta, eller är jag helt ute och cyklar?
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Öhm... har du ingen tilluftsventil i panrummet?!?!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
rog_ohl
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 05 mar, 2008 12:35
Ort: Boden

Inlägg av rog_ohl »

Jo, det finns en ventil uppe mot taket, har provat ha den öppen...
resultatet är att pannrummet får samma temperatur som ute efter ett par dagar !! ... inte så mysigt på vintern med - 30C

Pannan är rätt välisolerad och värmer inte pannrummet speciellt även när ventilen är stängd, element saknas ...

Just det här "problemet" tror jag inte att jag är ensammen om, det var därför jag tänkte lyfta "tråden" lite. För tänker man sig inte för så blir det nog så att man kör med stängda ventiler

Funderar på att dra en "trumma" under taket och ned till pannan med stoser mot dragluckorna, så att pannan får dra i sig uteluften direkt...

Någon med ideer kring detta?

Såg att te.x en öppenspis förbrukar ca 500 kubik luft i timmen :!:
En kamin/spisinsats ca 20 kubik luft i timmen ...
och en kamin är ju i regel inte på så många kilowatt i en jämförelse med en riktig vedpanna iallafall

/Roger
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har funderat på att sätta en lucka i fönstret brevid pannan som jag kan öppna vid eldning. Som det är nu sitter tilluften i andra sidan av pannrummet
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ett annat sätt som är att rekommendera är att man sätter ett förlängt ventilationsrör en bit in i rummet från friskluftsventilen och isloerar röret. Samt styr upp rörslutet så att det går så nära taket som möjligt så hinner luften värmas så mycket som möjligt. Får man problem med kondens i röret så sätter borrar man ett hål i rörets lägsta ställe så kondensvatten får rinna ut där. Helst skall man ha intaget för friskluft så när golvet som möjligt och ha ett isolerat rör så går upp längs med väggen....svårt att ändra i de flesta fall.

Sträva till att ha så varmt som möjlit i pannrummet så pannan har tillgång till så varm förbränningsluft som möjligt.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
rog_ohl
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 05 mar, 2008 12:35
Ort: Boden

Inlägg av rog_ohl »

Har du tilluften öppen i dagsläget?
Du har inga problem med temperaturen i pannrummet?
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

ja den är öppen jämt.Pannrumet är varmt o skönt.
Men det beror nog på dåligt isolerade borö tankar
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
rog_ohl
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 05 mar, 2008 12:35
Ort: Boden

Inlägg av rog_ohl »

Zwentomen skrev:Ett annat sätt som är att rekommendera är att man sätter ett förlängt ventilationsrör en bit in i rummet från friskluftsventilen och isloerar röret. Samt styr upp rörslutet så att det går så nära taket som möjligt så hinner luften värmas så mycket som möjligt. Får man problem med kondens i röret så sätter borrar man ett hål i rörets lägsta ställe så kondensvatten får rinna ut där. Helst skall man ha intaget för friskluft så när golvet som möjligt och ha ett isolerat rör så går upp längs med väggen....svårt att ändra i de flesta fall.

Sträva till att ha så varmt som möjlit i pannrummet så pannan har tillgång till så varm förbränningsluft som möjligt.
Svårt att ha en fungerande värmeväxling för tilluften att det har betydelse när flödet är så enormt till pannan, man har ju i regel inte såå stora pannrum att man kan ha så många meter rör som helst förlängt från ventiler ...



Isolerade rör ger väl ett sämre utbyte för värmeväxling/förvärmning av tilluften eller har jag missförstått vilket rör som ska isoleras?

Men det var ju nått liknande jag hade tänkt mig att göra, dra in en förlängning ända fram till dragluckorna på pannan och ansluta mot dem, det som händer är väl att man skickar in svinkall luft direkt i brasan. Någon som har nån ide om vad som händer då?

Kall luft innehåller ju mer syre per kubik, så det är ju iallafall ett "+"
Men riktigt kall luft kyler ju elden , frågan är ju då i vilken omfattning tro?

/Roger
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
rog_ohl
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 05 mar, 2008 12:35
Ort: Boden

Inlägg av rog_ohl »

Andreas Hansson skrev:ja den är öppen jämt.Pannrumet är varmt o skönt.
Men det beror nog på dåligt isolerade borö tankar

Kanske kan vara läge för dig också att fundera på vilka förluster du göra
på att mata pannan med värme som du redan eldat för att få varm .....

Eller är förlusterna försumbara?
Håller vi på att peta ut myggor och svälja elefanter`?´
Laddar 4,7 kbm ack-tankar med en Viadrus V8D som försörjer 240kvm och 5 personer med miljöriktig och CO2-neutral värme året runt!
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har funderingar på att förvärma den inkommande luften runt rökrörets ståldel. Så att säga tvinga luften att passera det området. Ofta så har man kanske lite övertemp ut i skorsten som man borde ta hand om. denna luft skall sedan ledas direkt till luftintaget på pannan.
Det här borde ge flera fördelar, dels att gengas och syre blandar sig på ett bättre sätt när syret håller en betydligt högre temperatur. Dels att jag inte kyler pannrummet då eldningen är slut.
Har även tänkt göra någon form av vippa till inkommande luft. Gäller dock att rummet är tätt i övrigt då. Om det inte funkar med vippan kommer jag att göra ett kallraslås(börja med att gå uppåt med det isolerade röret). Kall luft rinner annars in pga att den är tyngre och pressar ut den lättare varma luften.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Wodda skrev:Jag har funderingar på att förvärma den inkommande luften runt rökrörets ståldel. Så att säga tvinga luften att passera det området. Ofta så har man kanske lite övertemp ut i skorsten som man borde ta hand om. denna luft skall sedan ledas direkt till luftintaget på pannan.
Det här borde ge flera fördelar, dels att gengas och syre blandar sig på ett bättre sätt när syret håller en betydligt högre temperatur. Dels att jag inte kyler pannrummet då eldningen är slut.
Har även tänkt göra någon form av vippa till inkommande luft. Gäller dock att rummet är tätt i övrigt då. Om det inte funkar med vippan kommer jag att göra ett kallraslås(börja med att gå uppåt med det isolerade röret). Kall luft rinner annars in pga att den är tyngre och pressar ut den lättare varma luften.
Hej
Lite att fundera på i ämnet förbränningsluft.
Om vi räknar på luftåtgång i m³ som går åt att förbränna en liter eldningsolja.

Lite siffror att roa er med,
1L olja = 15 m³ förbränningsluft
2,5- 3 kg ved med en luftförbrukning på 20 till25 m³
Luftens värme innehåll är 0,36Watt/°C per m³,

Det är lätt att bli så girig och spara på pannrums ventilationen så det går utöver förbränningen! Det kan bilda sot och tjära vid dålig syretillgång

Förbränningsluften skall vara varm också för bättre förbrännings verkningsgrad,

Fungerar pannans förbränning i blålåge området här utnytjas bränslet som bäst med nära 38% efektivare.

I det hela handlar det om små förluster med pannrums ventilationen.
För att ett hus skall må bra krävs minst en luft ventilations omsättning på
0,3 ggr / timme.

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar