Inge roligt ..

Skriv svar
notti
Pannrumsnisse!

Inge roligt ..

Inlägg av notti »

Här hemma så ska komunen spränga ute på gatan för fjärvärme och dom var in och besiktade huset och sotaren var oxå här och provtröck skorstenen ..min skorsten fick nerslag och det måste fixas ..jag kommer att sätta in slang i pipan (multinox) ..bästa pris jag fått är 7200kr ..10 meter slang, topp stos, inmurnings stos, 4 säckar värmiculit ..finns det någon här som vet någon som har bättre pris för prylarna ..slangen ska vara godkänd för olja, pellets, ved...

måste fixa det snarast ..inte kul att köra på el när man har prylar för pellets :(
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Det var inget roligt att höra :?
Du har nog fått ett bra pris verkar det som :wink:
Kolla på länken här .....
http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Tack Micke ..ja det var typ samma pris ..men du vet man vill ha det billigare :lol:
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

jo helt klart man vill ha billigaste :lol: :lol:
Lycka till :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Nu är det klart ..nu finns det en 109mm slang i skorstenen och eldningsförbudet hävd ..det fixade jag med en kompis på 12 mantimmar och firmor som utför jobbet ville ha betalt för 16 mantimmar ..vadå två glada amatörer spöar yrkesfolk med 4 hela timmar :lol: ..ja man ser att dom har bra betalt för det dom gör för visst borde dom klara det på kortare tid 12 timmar :roll: ..och om dom inte gör det så borde dom se sig om efter annat yrke
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Hej
Var det svårt att göra jobbet själv?
Har du nått tips eller nått man bör tänka på om man ska fixa detta själv?
Ska installera en pelletsbrännare och därför behöver sotaren provtrycka, misstänker starkt att skorstenen är kass, jag bor i ett gammalt hus...

Micke
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

trevik skrev:Hej
Var det svårt att göra jobbet själv?
Har du nått tips eller nått man bör tänka på om man ska fixa detta själv?
Ska installera en pelletsbrännare och därför behöver sotaren provtrycka, misstänker starkt att skorstenen är kass, jag bor i ett gammalt hus...

Micke
Tycker att det gick mycket lättare än vad jag trodde innan jag börjat ..du behöver kunna mura (hobby nivå räcker) ..kolla hur storleken på nuvarande rökrör ex: 130x130 eller 130x260 ..om nu den befintliga röret är ex:130mm så är det troligt att du bör ha en slang med innerdiameter på ca: 110mm ..du behöver inmurningsstos och toppstos samt vermikulit..

tipps innan du går och handlar slang så kan det vara idé att kolla så att man får ner den slangdimitionen du avser att använda ..gör en plugg i ex trä eller annat skapligt tungt matrial som håller måtter lika som slangen ..fäst pluggen i rep och prova om den går ner hela vägen ..ibland kan rökrören vara både krokiga och smalare i mitten ..du vet murana var inte nykterister förr :lol: ...

kolla här ..
http://www.schiedel.se/pages/prod_renov ... a_ror.html

och skaffa monteringsanvisning och kolla upp med sotarn att allt är okey med den slangen du tänkt köra med ..det finns olika kvalitér på slang beroende på vad för användning du avser
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Tackar!
Ska kolla detta...

Micke
Skriv svar