Ska det vara så??
Ska det vara så??
En lustig sak hände igår. Brännaren gick igång vid ca 70 grader i stället för normala 62. OK, tänkte jag, den har väl fått nån knäpp. Samtidigt var jag övertygad om att den skulle stanna vid 80 grader som vanligt, men det gjorde den inte!! Den fortsatte och fortsatte, när trycket på expansionskärlet var en bra bit upp på rött och mina försök att ställa ner temperaturen på brännaren misslyckats stängde jag av hela rasket på arbetsbrytaren. Det visade sig efter mycket huvudbry att den ena kabeln till panntemperaturgivaren hade lossnat från kontakten ner vid brännaren vilket förmodligen fick brännaren att balla ur. Som tur var va jag i pannrummet när den startade annars vet jag inte vad som hade hänt.
Min fråga blir då, ska det vara så här? Ska inte brännaren vara kopplad över panntermostaten även om man använder panntemperaturgivare?
Då hade man ju kunnat ha panntermostaten som ett överhettningsskydd.
Min fråga blir då, ska det vara så här? Ska inte brännaren vara kopplad över panntermostaten även om man använder panntemperaturgivare?
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Re: Ska det vara så??
Jo visst är det så. Det skall, om jag förstått det rätt, enligt lag alltid finnas ett överhettningskydd som bryter strömmen till brännaren om det blir för varmt. Mitt är inställt på att bryta vid 90 grader. Jag använder den vanliga panntermostaten och inte tempgivare och det är en dubbeltermostat och det är kopplat så att termostaten som är inställd på 90 grader bryter all ström till brännaren om den temperaturen uppnås medans den andra termostaten som är inställd på ca: 80 grader bryter signalen till brännaren som talar om när den skall starta resp. stoppa.Mate skrev:Min fråga blir då, ska det vara så här? Ska inte brännaren vara kopplad över panntermostaten även om man använder panntemperaturgivare?
Kör man med tempgivare borde man utan problem kunna använda panntermostaten som överhettningskydd även om det inte är en dubbeltermostat förutsatt att man kopplar det rätt.
Det är nog bäst att du kollar upp hur din brännare är inkopplad snarast möjligt. Händer en sån sak på natten så kanske du inte får en till chans att kolla upp det.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Vilket överhettningsskydd? Brännaren styr temperaturen i pannan genom panntemperaturgivaren, om brännaren inte kan läsa av panntemperaturen för att givaren inte fungerar så vet den ju inte hur varm pannan är. Enligt Nibes manual finns det ett överhettningsskydd i pannan, men det bryter inte för än vid 110 grader!! Om den ens bryter då.. Vid den temperaturen har nog min panna lämnat källaren för länge sen.tecno skrev:Om du har allt rätt kopplat så ser det ut som om överhettningsskyddet är felaktigt.
Nibe City VX, VikingBIO, värmer ett 1 1/2 plans stenhus på 80 m2 + 60m2 källare med ca: 4 ton/år.
Nu har jag kopplat brännaren över panntermostaten också. Rätt eller fel, vet ej, men det känns bättre att ha ett extra skydd. Vid 90 grader bryts strömmen till brännaren. Ska ta å snacka med installatören om detta.
-
- Prima virke
- Kontakt:
Rätt eller fel................................... ???
Sidan 6 i manualen visar tydligt och klart hur man SKA koppla in det hela.
Har du följt detta så bör det hela fungera så länge överhettningsskyddet är OK. Du får väl kolla noga några gånger att den bryter vid 'önskad' temperatur om inte så byt ut eländet snarast så du kan sova lugnt.
Har du följt detta så bör det hela fungera så länge överhettningsskyddet är OK. Du får väl kolla noga några gånger att den bryter vid 'önskad' temperatur om inte så byt ut eländet snarast så du kan sova lugnt.
Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
1-pl/källare 100+30 1948
Så som det är kopplat nu var oljebrännaren kopplad tidigare. Allt fungerar som vanligt nu, brännaren startar och stannar vid inställd temp. Det ända som panntermostaten ska göra är att bryta om tempen går över dom 80 graderna som brännaren är inställd på + 10 grader.tecno skrev:Rätt eller fel................................... ???
-
- Prima virke
- Kontakt:
OK, hoppas nu bara att den va 'rätt' inkopplad tidigare, för det va inte min gamla oljebrännare. Där hadde den som installerade kopplat hej villt och är förmodligen samma elektriker som gjort vissa andra tabbar i huset som jag hittat under året jag har bott här. Så dubbelkolla ATT det nu är rätt kopplat, se 'lysmaskar' finns det av olika sorter 

Euronom A25B/77 - VikingBio - Mafa Mini - EVR reglersystem
1-pl/källare 100+30 1948
1-pl/källare 100+30 1948