Temperaturmätningsprogram för PC.

logaritmen
Stor entusiast!

Temperaturmätningsprogram för PC.

Inlägg av logaritmen »

Är det någon som vet var man kan köpa ett temperatur mätningsprogram för PC??
Alltså kunna mäta eller övervaka temperaturer med hjälp av 8 givare hällst mera, för att kunna övervaka laddningstemperaturer / panntemperaturer samt ev skiktningstemperatur på acktankar??
Kan även tillägga att ev,mäta framledning samt retur på radiatorsystemet.

Log.
KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Det du söker finns på http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html

Kolla in loggningsforumet på samma site www.varmepumpsforum.com

Har inte skaffat en själv...ännu. Jag loggar min frånluftsvärmepump med en trendlogger/skrivare som jag lånat från jobbet.
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

KalleT skrev:Det du söker finns på http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html

Kolla in loggningsforumet på samma site www.varmepumpsforum.com

Har inte skaffat en själv...ännu. Jag loggar min frånluftsvärmepump med en trendlogger/skrivare som jag lånat från jobbet.
Tackar Tackar!!
Detta forum är kanon!!
Log..
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

För den lite mera gör den självaren så gjode jag en koppling där en liten cpu som läste in mätvärden från 8 st inteligenta givare och sände detta på RS232.
Jag delar gärna med mig av mina olika erfarenheter om någon är intresserad.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

KVP skrev:För den lite mera gör den självaren så gjode jag en koppling där en liten cpu som läste in mätvärden från 8 st inteligenta givare och sände detta på RS232.
Jag delar gärna med mig av mina olika erfarenheter om någon är intresserad.
Jag är mycket intresserad av ditt inlägg.
Cpu förstår jag. Men vad menar du med inteligenta givare??
RS232 antar jag är comport...

Hur f..n har du gjort??
Log..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Maxim har t.ex. DS18S20, att läsa den från en mikroprocessor är inte så farligt svårt, att koppla den till en PC är inte svårt heller, det finns "färdiga" kretsar till att interface till en serieport.

Men totalt sett blir det såklart lite pysslande och programmerande och kan man inte det blir det såklart ganska besvärligt.....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Precis som Icecap säger så var det i detta fall en DS18S20 (har använt andra)

Inteligenta givare. Jag menar då sådana som har färdig logik som man bara frågar av. I detta fall lät jag dessa gå på var sin tråd och slapp använda mig av adresseringen. Det kan blir något snabbare också.

CPU Använder här PIC16F84, Valet beror på
1. Finns gratis asembleringsprogrammvara på nätet.
2. Var den enklaste att få tag på när jag började.
3. Lätt att lära sig.
4. Går enkelt att programmera med hemmagjord utrustning.

RS232 är som du säger komporten. Behöver en nivåomvandlare och använder MAX232. Varför? Tyckte det var enklaste sättet att få in informationen till ett överordnat styrsystem eller loggning.
RS232 går inte att parallellkoppla men om man gör det före MAX232 på 5Volt sidan så kan man styra en ganska komplex utrustning bara med att sända och ta emot på en comport i PCn. Har byggt ett antal sådana utrustningar för olika ändamål. Använder hellre PIC än en dyr PLC

Det går att lösa på många sätt. Jag har valt detta för att man kan dela upp det i små delar som var för sig kan kontrolleras och återanvändas. Man behöver inga enorma programmeringskunskaper. (har inga studieskulder :) ) Det behövs inga speciella drivrutiner som i bland inte passar till vissa operativ och datorer.

Vill ni veta något mer :?:
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Det alternativ som jag har (inte för att det är bättre kanske men för att jag råkade ha en bekant som var bekant med givarna)

Köpt på elfa.
8 st SMT-160 (i TO220 skal för mig)
SMTAS08 Samplingskort med RS-232 interface (Comport).

Jag tror det finns program som kan läsa från kortet direkt, Men om man vill så kan man få en kopia på mitt program. Den läser in datat på en databas, och presenterar det på en webserver. (Ritar grafer)

mjukvaran är gratis, givare och kort kostar ca 1000kr

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3586
Här finns no lite bilder på hur det ser ut.
Nilsson
Ungskog

Inlägg av Nilsson »

Jag använder mig också av dallas 1820 för att logga temp.
Ett program att logga med finns på www.mrsoft.fi och heter LOGTEMP bara att ladda ned.
Kommunikationsmodul kan man enkelt bugga själv instruktion finns på
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.html#3 och alla delar/komponenter kan man köpa på tex ELFA.

Lycka till / Nisse
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Gjorde faktiskt en gång en termostat där man använde en prob av typen SMT160.
Riktigt stolt är jag faktiskt över att lyckats få hela temorstaten med temperaturinställning av dippswitchar på mindre än 10 rader kod 8) i en PIC508. Under utvekclingen kunde man även läsa temperaturen på samma utgång som styrde triac. Så om man väljer 1820 eller SMT160 har ingen betydelse för kretslösningen. Båda givarna är så som jag sa tidigar interligenta.
Om man är intresserad av att bygga mer själv så är vanliga dioder 1n4148 eller vilken kisel som helst användbar men då behöver man mer komponeter och referenser för att få bra resultat. Däremot blir detta väldigt billigt och man kan i princip mäta allt för låg kostnad.

Jag skulle däremot vara VÄLDIGT intresserad över hur man skapar grafer i en webläsare utan att behöva gå via något bildformat. Är det någon som kan detta här så är jag mycket tacksam.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Det går säkert att lösa på ngt sätt, kommer faktiskt på en lösning genom att
bara använda html kod. Kanske skulle försöka bygga en sådan.
Min grafritning bygger på ett bildformat. Har skrivit grafgenereringen själv och den bygger på javas 2d ritnings bibliotek. All kod är skriven i Java, och således platformsoberoende.

Med hmtl skulle man kunna generera detta med hjälp av små <div> element med bakgrundsfärger eller bakgrundbilder. Dock tror jag att detta skulle ta upp ganska mycket kod, och det skulle bli svårt att rita flera givare i samma graf.

Den som vill se hur det ser ut och fungerar kan få kika på min hemsida. Vill dock inte lägga ut länken här då servern står på min begränsade ADSL lina. Skicka ett PM till mig så skickar jag länken.

/Eric
Nilsson
Ungskog

Inlägg av Nilsson »

Med LOGTEMP får man dag- vecko- och månadsgrafer och kan spara dessa direkt som HTML eller något annat format som jag inte vet vad det är. Har ej provat själv men funktionen finns.

Ville bara tipsa om det kan vara intressant.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Nilsson skrev:Med LOGTEMP får man dag- vecko- och månadsgrafer och kan spara dessa direkt som HTML eller något annat format som jag inte vet vad det är. Har ej provat själv men funktionen finns.

Ville bara tipsa om det kan vara intressant.

Japps, det får jag ta och kika lite på.

/Eric
JoFi
Prima virke

Inlägg av JoFi »

Denna använder jag tillsammans med ett gäng DS1820 1-wire probes för o styra mina prylar använder jaghttp://sourceforge.net/projects/dtgraph/ http://aquariomate.sourceforge.net/index.php

När jag hinner skall jag göra den åtkomlig för er (bör nog göra grejorna readonly innan jag släpper in ett anonyma users) ;)
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
sveno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Här är ytterligare en länk med färdiga givare och koppling till datorn: http://www.temperatur.nu/temperatur-1-5_5.html
Baxi Solo Innova 30kW
Skriv svar