Problem med kondens

Vednisse
Pannrumsnisse!

Problem med kondens

Inlägg av Vednisse »

Har problem med för låg rökgastemp. Trodde jag hade löst det med motdragslucka, isolerat det långa röret mellan pannan och murstocken och plockat ut baffeln ur pannan.
Men det blir fortfarande kondens den översta metern i skorstensröret (som inte går hela vägen ner).
Tidigare rann det ner på golvet i pannrummet, har nog gjort dom senaste tjugo åren för tidigare ägare också. Röret är syrafast och ser ut som nytt fast det säkert är 30år gammalt, men den nedersta delen är ju murad.

Hjälper inte att dra upp effekten så mycket det går heller, kommer inte över 115gr ut ur pannan. Det finns väl bara en sak till att prova innan jag att flyttar över brännaren till nedre vedluckan. Sätta en ny renslucka i höjd med rökröret och mura igen den metern under där den sitter idag (om detta kan ha någon större effekt).

Eller kör jag bara på och sk*ter i vilket.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Ved Nisse
Läser om ditt problem med kondens,
du har dragbegränsare vilken storlek / sort har din anläggning ?
Utgångs temeratur 115 C skall ge utan dragbegränsare + 60 C 50 cm ner i skorstenen
för att hålla rökgaserna över kondens / daggpunktens nivå,

Vist kan rökgastemperaturen sänkas med dragbegränsare !
Men även här finns en nedre gräns för att hålla kondensen borta.

Några mått mm som behövs för att ge råd på åtgärder för att elliminera
kondens problem,

Är skorstens höjden area nuvarande dragbegränsare
pannrums ventilens mått , rökgastemperatur och inmatad effekt i pannan
, bränsle slag mm .

MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Följande förutsättningar finns:
Panna:TMV Alpha1-91, Bafflar bortplockade. Pelletsbrännare:Eurofire/baxi-08 i oljedelen. Intrimmad med instument.
Bra med tilluft 200mm ventil
Långt horizontellt rökrör mellan pannan och skortstenen, ca:1m (mindre bra): Detta är numera isolerat med 5cm (max tjocklek som går).
Dragbegränsare KWZ 150 monterad i ändan på rökröret inställt på 13Pa (har provat mindre för att få en mera torr luft).
Draget är lågt i dagsläget av förklarliga skäl.

Skorsten ca:7,5-8m, syrafaströr 110mm (ej böjbar slang) modell äldre i bra skick. Går ca:5m ner resten av vägen ner hel x halvsten murad.
Här är troligen det stora problemet.....flyttade upp rensluckan i höjd med rörkröret i eftermiddags och murade igen den gammla som satt en meter längre ned. pga. stillastående kalluft som kan sänka rökgastempen och försämra draget. Kollade upp och vad jag kunde se så är ju bara röret nedstuckit, ingen kona eller isolering=problem.

Får se vad som händer imorgon, men tror inte denna åtgärd hjälper. Röret är som nytt och inga skador sågs heller på den nedra murade delen.
Tidigare ägare har kört så här (dock med olja) sedan minst -91 kondensen har runnit ut genom rensluckan i botten i mängder, det syns tydliga märken efter detta och såg det själv också när jag precis flyttat in.

Det är pissenkla förhållande att sätta i ett modernt rör/slang hela vägen med kona och isolering. Bra åtkomlighet ner i källaren och nästan spikrak kanal, problemet är väl att bort röret som sitter i kanalen nu :? .

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Vednise
Har en fråga till, Har din skorsten regnskydd ? ( skorstenshuv )
Sedan är det som du säger med det rostfria röret som fäller lättare ur fukten ur rökgaserna.
Dragbegränsare KW Z150 i ditt fall är rätt.
Placeringen kan vara en hake om skorstenen råka få ett lock
av råa och kallare rökgaser som kan hindra undertrycket att nå
till dragbegränsaren.

Men det är enkelt att se om det fenomenet uppstår.
Uteblir öppningen av dragbegränsarens luckblad efter att rökgaserna nått
en temperatur på över 100C, här har även ute temperaturen en avgörande betydelse, då dragets motor är temperaturskillnaden mellen utetemperaturen och rökgastemperaturen.

En enkel förklaring på dragbegränsarens posetiva inverkan för att motverka kondens,

Dragbegränsaren ökar genomströmningshastigheten genom skorstenen med torrare pannrumsluft, samtidigt som rökaserna klarar av att bära mer fukt / rökasmängd och lägre rökastemperatur innan kondens inträffar.

Hoppas du finner lösningen till kondens / vatten problemet.
Som sakt Ingen skorstens huv som skyddar emot regnvatten så har du lösningen här.

MVH
Ruben
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det är inga problem med dragberänsarens funktion/placering.

Nej, jag har idagsläget inget regnskydd. Tog bort det för det förvärrade bara. Det är inte regnvatten jag har problem med......

Provkörde nu på morgonen, ingen förbättring mer än på draget (var iofs tillräckligt redan innan).
I början av eldningen pissar det ur den nya dragluckan och kanalen var fuktig hela vägen ned. Lyckades pressa upp rökgaserna till 130-140gr (155gr enligt stektermometern), bara för att se om det hjälpte, då blev det torrt nedtill bortsett från kondensering på insidan av resluckan (gjutjärn).
Där uppe...lite bättre än vanligt, men det kan vara tillfälligheter som väderförhållande mm.

Vet inte om det är lönt att flytta över brännaren till vedsidan (kortare rökgasväg), tycker dom temperaturerna borde räcka. Dragbegränsaren var öppen 30-50% under eldningen. Glömde mäta tempen uppe i skorstenen, låg innan på ca:50gr 1m ner.

Funderar på att prova andra pellets, installatören hade aldrig stött på några pellets som hade så högt fukt innehåll som mina Vidapellets. Filtret i instrumentet blev dyngsurt direkt.

Annars är det väl bara att ge mig på skorstenen, även detta känns lite tvivelaktigt med tanke på att det kondenserar i botten (ej som det rinner ner). Alternativt eller skita i vilket och tuta och köra.

Förstår inte hur takhuven skulle kunna göra något positivt, röken bara kondenserade mot detta till följd att det aven droppade ner mer vatten i pipan än det någonsin kommit ned vid värsta åskskuren.

/Vednisse
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan du inte tända en vedbrasa,för att "torka" ur skorsten och sen liksom börja på noll igen med pellets?Nu har du väl kondens som ligger där hela tiden och blir liksom aldrig urtorkat med den låga rökgastemperaturen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Taxen skrev:Kan du inte tända en vedbrasa,för att "torka" ur skorsten och sen liksom börja på noll igen med pellets?Nu har du väl kondens som ligger där hela tiden och blir liksom aldrig urtorkat med den låga rökgastemperaturen.
Kondensen torkar ut fort, skulle iofs. kunna elda lite ved och se. Men fukt/gasmängdförhållande är ju lite andra då.

Värre när det var någon minusgrad, då frys kondensen i röret längst upp efter brännarstopp för att sedan tina när brännaren startade igen.

/Vednisse
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Låter märkligt, mina rökgaser är ca 140-150C med ett 12m långt insatsrör samt en enkel tigrex lucka, aldrig några problem förrutom att jag bolmar vit rök när det blir lite kallare! Undrar varför det blir så otroligt olika!?
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Vednisse
Oki då är säkert det exata problemet löst, din teori är rätt med hel * halvstens pipa med insatsrör men inte hela vägen det klenare röret bromsar flödet så mycket att rökgaserna kyls av i den murade skorstenen och kondenserar i insatsröret , här hjälper ingen dragbegränsare att ventilera ut fukten helt .

Med ett insatsrör av samma dim hela vägen så får rökgaserna samma flödeshastighet och det får rökgaserna att hålla jämnare temp hela skorstenens längd och tappar inte på så vis temperatur.

Klart att årstider med varierande behov av värmeförbrukning påverkar
din kondens också!

Angående skorstenshuv / tak och kondens och som du beskriver det,
här är din låga rökgastemperatur som ger detta problem men kan gå att lösa
med ett isolerat inner tak i skorstens huven så inte rökgaserna kondenserar emot kallare yta. ( Värt att prova ! )

MVH
Ruben
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Behöver verkligen experthjälp....
Förstår ingenting, kollade in genom den nya rensluckan som sitter i höjd med det rökröret går in i murstocken (hörnkanal).
Vid detta tillfälle hade brännaren gått ca:15min med normal drifttemp, ser då att det kondenserar redan i rökröret mellan pannan och murstocken!

Ser ca:3dm in bakhållet alltså genom rensluckan i kanalen i skorstenen och redan innan skorstenen är det kraftig kondens!

Detta rör är som sagt ca:1m långt och vågrätt, har isolerat det med 50mm stenull. Rökgastemp 125gr före motdragsluckan, möjligen att min termometer visar lite högt.

Vad har jag för problem.????
Pelletsen (Vida)?
Behöver iallafall ingen takhuv för att lösa detta.

/Vednisse
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Hejsan Vednisse. Vad du än gör så skit inte i det "och bara kör på". Om du nu har så låg rökgastemp ut från pannan så att det kondenserar i rökröret mellan pannan och murstock så tillför du för lite energi till pannan (brännaren är ju intrimmad och brinner hyfsat som jag fattar) eller att värmeväxlingen i pannan är väldigt bra så att du får för låga rökgastemperaturer direkt efter pannan så att det kondenserar i rökröret innan murstocken. Det jag skulle göra vore att öppna ett eventuellt "effektspjäll" om det finns så att rökgaserna inte kyls så mycket, går inte den varianten så skulle jag absolut flytta brännaren till den nedre vedluckan eftersom du skriver att det blir kortare rökgasväg då=högre rökgastemp och se hur det blir.

Jag skulle börja där, det gäller att få upp rökgastempen över minvärde, daggtemp för det bränsleslag man använder. Blir det hyfsad temp då så justera brännaren och eldstadsundertrycket med motdragsluckan igen. Låt oss få veta hur du gör/ hur det blir.

Mvh Leifa.k
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

I dagsläget är det "fritt blås" genom pannan, släpper igenom så mycket av värmen det går, alla bafflar och spjäll är borta.

Tycker inte att rökgastempen är så hemskt låg, kondens i toppen av skorstenen hade jag begripit men 60cm efter pannan!!!!
Men det är väl bara att testa att flytta brännaren, blir det bra för jag väl jaga hit mannen med rökgasinstrumetet igen. Kan ju brännaren så pass bra nu att jag kan ställa den hyffsat själv.

Skulle dock vilja köra någon säck med annan pellets först.

EDIT:Det hjälper inte mycket att höja effekten så mycket det går, rökgastempen ökar max 10gr.

/Vednisse
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Med "fritt blås" så tolkar jag det som att brännaren är flyttad till den nedre luckan med kort rökgasvägoch alla eventuella "effektspjäll" är fullt öppna, är det så nu?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Alla "effektspjäll " och "bromsar" är borta. Brännaren sitter fortfarande i oljedelen.

Om du kollar på Nibes hemsida så är den nästan identiskt uppbyggd som Nibe Alpha Kombi
http://www.nibeonline.com/pdf/639168-4.pdf

Skillnaden är att gaserna släpps in ovanför rostret, men och andra sidan har jag en extra kanal i vedmagasinet då min är en överförbräningspanna

/Vednisse
Tutte Gustav
Stor entusiast!

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej ! Vednisse

Det nuvarande röret utan isolering är naturligtvis ej bra,rökgaserna kyls med kondens som följd

Att det kondenserar redan efter pannan verkar mer än mysko,jag har oxå liggande rör mellan panna o murstock,oisolerad utan problem

du har 115 gr ut från pannan men vad har du efter dragbegränsare,eller är den är stängd?

Ger brännaren verkligen den effekt som den skall,det är inte alltid in justering med instrument är det bästa

Håller med dig om att en huv ej löser detta problem
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Skriv svar