Färg på aska...

snubbelfot
Ungskog

Färg på aska...

Inlägg av snubbelfot »

Har precis startat upp mitt eget bygge en Albin futura med en Janfire Flex brännare på (den gula). Allting verkar väl fungera har varit igång i ganska exakt 24 timmar och hittills så inga problem. Nu börjar ju det roliga med att optimera det hela :wink:

Lite frågor då.

1. Kollade hur det var ställt med askan och det var inte mycket, den är brunaktig till färgen och väldigt finkornig. Är det ok?

2. Om man ställer sig och kollar utvändigt på röken som kommer ut så kan jag säga att den syns inte. Ok?

3. Dragluckan står mer eller mindre helt öppen när brännare har kommit upp i varv då sjunker rökgas tempen till ca 80-100 grader annars ca 250 med stängd draglucka. Har inte kollat tempen i skorstenen än.

Saker att göra är väl att kolla tempen i skorstenstoppen samt försöka optimera pannan därefter. Kör just nu med två av tre turbulatorer. Funderar på att korta samtliga i stället för att plocka bort en helt.

Synpunkter och sådant är välkommet
Albin Futura oljepanna med Janfire Flex +EBK, det verkar funka....
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

1.

Brun och finkornig verkar inte rätt..
Ljusgrå, lätt och fluffig är nog det mest önskvärda.

2. Så ska det va... Möjligen lite vitt när det är kallt (Vattenånga)

3. Sitter din rökgastempmätare efter luckan eller?
Om den gör det så är det ju inte så konstigt...
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snubbelfot
Ungskog

Inlägg av snubbelfot »

Nu känner jag mig lite dum för jag vet inte vilken lucka du menar. Den sitter i alla fall på änden av skorstenspipan som sitter ovanpå pannan om du förstår mig.

/Andreas
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

med fråga 3 menar nog tobben om termometern sitter före eller efter din draglucka. Sitter tempen efter dragluckan så kyler ju luften som tas genom dragluckan rökgaserna.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sitter rökgastermometern efter dragregulatorn (dragluckan, kärt barn har många namn) så får man se till att luckan är stäng när man mäter.

Och den tempen som då mäts skall inte vara för hög, dock tillräckligt hög så att man får tillräckligt hög temp i skorstenstoppen.

Har man sedan en dragregulator så tror jag att man kan gå lite under de rekommenderade 80 graderna 1 meter ned i skorsten (från toppen mätt).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snubbelfot
Ungskog

Inlägg av snubbelfot »

Har upptäckt ett nytt problem. Eftersom jag har en äldre Janfire utan eltändning så går den ju på underhållsglöd. Om jag då justerar dragluckan enligt rekomendationerna så står den öppen hela tiden och av draget som blir så slocknar underhållsglöden. Shit pomfritt.

/Andreas
snillet
Pannrumstomte!

För liten ?

Inlägg av snillet »

Har du för liten dragregulator kanske ?

Dom skall nämligen vara dimensionerade i area efter längd och area på rökkanalen.

Klassiskt tecken på att den är för liten är att den gärna fastnar i öppet läge ofta.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: För liten ?

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Har du för liten dragregulator kanske ?

Dom skall nämligen vara dimensionerade i area efter längd och area på rökkanalen.

Klassiskt tecken på att den är för liten är att den gärna fastnar i öppet läge ofta.
Oops, då kanske min är förliten. Det händer nämligen titt som tätt att min Tigex 25 har fastnat i öppet läge.

Skall man ta upp ett hål i skorstenen och montera en till eller finns det någon typ som passar i sotluckan som sitter i skorstenen?

För att sätta en större på rökröret från pannan fungerar nog inte. Den som sitter där nu täcker den plåt som passar över hålet. :?:

Finns det någonstans på nätet där man kan läsa lite om dimensionering :?:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Maskinisten
Gallringsobjekt

Färgen på askan?

Inlägg av Maskinisten »

Måste bara fråga.
Färgen på askan
Brun och finkornig, grå och fluffig.
Vad påverkar färgen/"konsistensen"? Blir den mörk vid en ofullständig förbränning eller?

Mvh,Nils
Borken
Fröträd

Inlägg av Borken »

Hörru snubbelfot, har du täcklock på dina tuber i pannan?

H Borken
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Min aska är också brun och finkornig (påminner nästan som sand). För tre veckor sedan installerades brännaren (Pellx P21) och veckan efter finjusterades den med rökgasinstrument. Jag kör med Laxå-pellets. Är något fel när askan inte är grå och fluffig, och i så fall vad?

/Anders
Maskinisten
Gallringsobjekt

Skönt å höra..

Inlägg av Maskinisten »

min är också brun och finkornig. det var därför jag frågade.
Kan det bero på vad man har för pellets.
Jag eldar såbi. Har däremot inte justerat brännaren med instrument. Bara på känsla. Tänkte ta hit nån och få den judterad när det blir lite mer brinntid, dvs kallt ute. Här nere i skåne är det ju fortfarande sommar.

Mvh,Nils
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hade lite mörk grå/svart och har skaffat en egen sotpump och har justerat så blev det brun. Hade sottala på 2 och nu är nere tal 0.
Kör med sydpellets. Det var bara att skruva upp lite öka luft. så blev det.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snubbelfot
Ungskog

Inlägg av snubbelfot »

Borken: Vad menar du med täcklock förstår inte riktigt.
Annars verkar det som om man kanske fick montera en draglucka till då. Att sätta den på sotluckan verkar ju fiffigt. Får lura lite på det.
Skriv svar