Motdragsluckan...igen...

Abbe
Lärjunge!

Motdragsluckan...igen...

Inlägg av Abbe »

Nu blir Olle45 glad... :wink:

Jag har en Tigexlucka, VikingBio inställd på ca 15kW, 120mm insatsrör som är ca 10-11m långt. Enligt manualen ska brännaren ha 0-5Pa i drag. När jag försöker justera brännaren tycker jag att luckans position påverkar förbränningen alltför mycket, brännaren går tunn när luckan inte öppnat, fet när luckan öppnat, alltså inte så mycket mitt i mellan.

Jag gjorde så att jag ställe den lilla tyngden på så lite drag som möjligt (VB tyckte ju 0Pa var ok och det är ju så nära jag kan komma?) för att luckan så snabbt som möjligt ska låta mig få en dräglig dragmiljö att ställa brännaren i...

När allt är kallt och innan brännaren tänder har jag trots helt öppen lucka ett drag genom fallröret när jag tar av slangen så det borde ju vara ok. Dessutom har aldrig gengaspuffarna varit så allvarliga... :wink:

Hur ska det vara egentligen, det känns lite skumt...?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

det låter som du behöver en kw 12 istället...? rätta mig gärna :?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag förstår inte riktigt vad det skulle hjälpa...jag menar, jag ställer ju ner min som mycket som går då jag, som det verkar, inte får ha nå't drag genom pannan då det blir så ojämnt...!? Jag tycker mest det hela är irriterande... :wink:

mvh
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Föräldrarna har en viking Bio....lika hög 10-11m skorsten som du....
Tigexen är väl gjord till max 8 m s-sten?
Föräldrarnas tigex står gapandes i max gäspning förjämnan :(
Jag tror jag var där och ställde upp den till 15pa....gapar ändå vid minsta lvindby..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jo men det är ju det som är grejen, om man ställer upp den till säg 15Pa så låter man ju en väldig massa luft gå genom pannan, än större skillnad mellan luckan öppen eller stängd vid drift beträffande hur tunt eller fett brännaren kommer att gå...? Inte vill man väl ha en massa extra luft som man justerar in brännaren efter för att sen låta den gå fett som att as när det blir kallare eller blåsigare ute? Vad är det jag missar?

mvh
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Precis ronald. En Tigex25 är för liten för en 10m skorsten. Jag brukar lägga emellan lite vid sotluckan i skorsten för att hjälpa till men naturligtvis skulle man köpa en större.
Ju mindre drag man ställer in på desto större draglucka behöver man ha om det ska reglera. Förstår inte varför du försöker ställa in på 0 Pa, det är ju samma som att ta bort dragluckan helt.

Har du en draglucka rätt inställd så går brännaren lika hela tiden vare sig det är varmt eller kallt eller om det blåser. Det är det som är själva grejen!
Vi snålisar som inte köper en riktig draglucka får väl skylla oss själva. :oops:
Senast redigerad av Torsten den sön 30 nov, 2008 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Tja, jag försökte beskriva situationen i den första posten. Det är klart jag skulle kunna sätta tyngden på 10Pa men då måste jag justera in brännaren för det draget som sen försvinner när det blåser eller blir kallt och brännaren kommer gå fet...känns märkligt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Gå fet??Jag trodde en dragluckans funktion var att det skulle bli så jämnt drag som möjligt =bra förbränning när brännaren är i gång)....Sen att bromsa vindbyar ---Bromsa kalldrag genom pannan mm det är bonusar man får på köpet :wink: Sen som jag menade om luckan står helgäspandes så finns det inget mer att reglera=För liten dragis....

Olle45 får väl komma in och ta oss i öronen och rätta oss :)

Har själv en tigex25 men endast ca 6 m s-STEN :wink:

Mvh
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag gjorde nyss exprimentet att sätta tyngden ca 2cm ut, ca 10Pa, och med detta superdrag genom pannan kunde jag i princip stänga av fläkten på brännaren och fortfarande gå tunn på ca 15kW... :?

Olle45, var är du? :lol:

mvh
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Hur stort undertryck bör man ha för pellets? Såg att min Tigex 25 stod på max, alltså 25 Pa. Justerade ner den till 15 Pa och då står den helt öppen hela tiden när brännaren går verkar det som.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Tycker du pratar bakvänt Abbe? Ju mer luckan är öppen=mindre drag genom pannan.
10 Pa är mer än 0 Pa som är inget drag alls, hur tror du brännaren ska kunna gå utan drag. Då lär du få gengaspuffar eller bakbrand :?

Som jag skrev i någon annan tråd så slutar inte Tigex 25 (eller annan lucka) att begränsa bara för att den är fullt öppen, rökgashastigheten ökar genom luckan. Däremot så reglerar den inte och kan då anses som för liten ensam. Tigex är inte särskilt exakt vid inställningar under 15 Pa, men det här är ingen rymdteknologi så det spelar mindre roll.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla som funderar runt dragbegränsarens funktion !
Jag har läst om era funderingar i ämnet!
-------
Hur dragbegränsaren jobbar, enkelt beskrivet!
Dragbegränsaren fungerar som en våg som väger in undertrycket mot inställnings vikten som referens värde i Pa.
--------
Med att öppna luckan för att balansera den vikten = undertrycket i Pa
motsvarande referensvikten som är det önskade undertrycket i Pa som skorstenen och naturlagar ger, Pannans effekt skorstenens area,höjd och temperatur skillnad ute och rökgastemperatur som bestämmer draget.
--------
Lite data vad Tigex25, som är en mycket bra dragbegränsare vad denna
klarar av: max en panneffekt 25kWh skorstenar area 169cm² höjd 6
meter.
--------
Vad som händer när det blåser byig vind ute blir draget mycket ojämt.
Titta in på detta filmklipp så ser ni hur blåst o byig vind påverkar draget.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... eo&video=1

Här kan vi tydligt se hur även en större dragbegränsare nära slår i taket
av vad den klarar av att utgämna i Pa.

Data för den dragbegränsare som visas i filmklippet
den klarar en panneffekt på 100 kWh skorstens area 338 cm² och höjd 12 meter
denna dragbegränsare har inställnings område 9 till 36 Pa

--------

Önskas dragbegränsning vid lägre undertryck i Pa går det bra att
att paralell montera tex. Tigex25 som kan ställas ner till lägre undertryck
Inställnings område från 5 till 25 Pa.
----------

Ojämnt undertryck påverkar luftblandning bränsle negativt
med orätt förbränning som följd.

Ökar undertrycket ökar också förbrännings luften, även en fläkts luft flöde ökar med minskat motstånd som ökat skorstens undertryck ger.

Pannans egna förluster ökar också med stigande undertryck.
oavsett vilken dragbegränsare som används, är denna förliten om dragluckan står helt öppen längre tider, ju mer denna står helt öppen blir förlusterna större.
Enkelt att förstå, när den står fullt öppen slutar området för dragbegränsningen, den reglerar men har ingen bra reglering.

mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den mån 01 dec, 2008 17:10, redigerad totalt 2 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vad har du för rökgastemperatur?Ju högre desto mer öppnar dragbegränsaren.Min är helt stängd under startfasen och öppnar sen successivt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Vednisse skrev:Tycker du pratar bakvänt Abbe? Ju mer luckan är öppen=mindre drag genom pannan.
10 Pa är mer än 0 Pa som är inget drag alls, hur tror du brännaren ska kunna gå utan drag.
Nja, jag menar nog det jag skriver... :wink: Den brinner i ett läge där den går att justera och tydligen utan bakbrand när min lucka är justerad på minimum av drag (jag menar genom pannan). När jag testade att sätta luckan på 10Pa kunde jag i princip stänga av brännarens fläkt och den gick tunn...I tändningsfasen när brännaren ryker som mest och pipan är kall (och luckan är öppen) ryker inget in, allt smiter blixtsnabbt ut upp i skorstenen så drag verkar finnas i vilket fall.
Taxen skrev:Vad har du för rökgastemperatur?
ca 160-170C. Dragluckan beter sig på samma sätt för mig, den stängs när låga etablerats och lite värme vill ut för att ganska snabbt öppnas till hälften. Sen står den öppen när pannan står still tills nästa gång.

Jag menar inte på något sätt att jag gör rätt, tvärt om, jag tycker det är lite märkligt att jag inte kan ställa in brännaren ok när det kommer lite naturligt drag. Å andra sidan specifierar VB 0-5Pa...kanske är detta ett bevis på varför? Det verkar ju funka nu, ska bli spännande att se hur värdena blir när det blir kallare/blåser lite, jag kanske kommer behöva två luckor, ingen anaing...Alla tips på bättre funktion mottages såklart tacksamt.

mvh
fremar
Stor entusiast!

Inlägg av fremar »

Taxen skrev:Vad har du för rökgastemperatur?Ju högre desto mer öppnar dragbegränsaren.Min är helt stängd under startfasen och öppnar sen successivt.
Min fladdrade lite under uppstarten sen från ca 190 grader i rökgastemperatur stod den helt öppen och tempen toppade på runt 215 grader. Har ställt ner Tigex 25 från 25 Pa till 15 Pa idag, den har stått på 25 Pa hela tiden som tidigare husägaren hade ställt den på. Tror att den är lite för liten till skorstenen.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar