Sänkning av rökgastemp. Denna metod OK?
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Sänkning av rökgastemp. Denna metod OK?
Nu har jag lyckats att sänka rökgastempen en del genom att klippa till ett gammalt spikband och ha det som "broms" i en rökgaskanal.
Först hade jag det V-format enl nedan:
Detta sänkte tempen med 20 grader.
Sen ställde jag ner fläkten lite, vilket sänkte tempen med ytterligare 20 grader.
Eftersom plåten som spikbandet ligger på sluttar lite neråt (vilket gör att V-formen inte bromsar så mycket) så testade jag med en annan form på spikbandet (det är dubbelvikt som ni ser för att få ner genomströmningen lite):
Nu ser det ju nästan ut som att det ligger hela vägen från vägg till vägg så att säga, men det gör det inte. Det finns en springa på cirka 2,5 centimeter på varje sida.
Summa summarum har detta sänkt tempen med 70 grader
Brännaren är inställd på ett 25-graders intervall mellan start och stopp. Vad jag inte förstår är varför jag nu har fått ett 30-graders intervall efter denna lilla modifikation (nu slår den av 5 grader högre än tidigare). Jag hade förstått om jag hade fått ett mindre intervall eftersom det ju måste vara varmare i pannan nu?
Det enda negativa jag har märkt är att fallröret blir varmare. Innan jag sänkte fläkten så utlöste till och med överhettningsskyddet cirka ett dygn efter modifikationen.
Först hade jag det V-format enl nedan:
Detta sänkte tempen med 20 grader.
Sen ställde jag ner fläkten lite, vilket sänkte tempen med ytterligare 20 grader.
Eftersom plåten som spikbandet ligger på sluttar lite neråt (vilket gör att V-formen inte bromsar så mycket) så testade jag med en annan form på spikbandet (det är dubbelvikt som ni ser för att få ner genomströmningen lite):
Nu ser det ju nästan ut som att det ligger hela vägen från vägg till vägg så att säga, men det gör det inte. Det finns en springa på cirka 2,5 centimeter på varje sida.
Summa summarum har detta sänkt tempen med 70 grader
Brännaren är inställd på ett 25-graders intervall mellan start och stopp. Vad jag inte förstår är varför jag nu har fått ett 30-graders intervall efter denna lilla modifikation (nu slår den av 5 grader högre än tidigare). Jag hade förstått om jag hade fått ett mindre intervall eftersom det ju måste vara varmare i pannan nu?
Det enda negativa jag har märkt är att fallröret blir varmare. Innan jag sänkte fläkten så utlöste till och med överhettningsskyddet cirka ett dygn efter modifikationen.
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Nu är jag nere på 280-290 grader. Har tidigare med helt andra inställningar legat på 400 graderlp75 skrev:Intressant, måste prova
Vad får du för temp ?
Askan, ser den fin ut ?
Du får inte samma effekt om du stryper lite med spjället ?
...visst är det på den övre "röda" plåten du lagt spikbandet ?
Askan ser ut precis som innan.
Jo, jag får ner tempen rejält om jag stryper med spjället, men eftersom det nu ska vara så himla tabu att göra det men ingen verkar kunna ge ett riktigt svar på varför, så har jag gjort så här istället
Ja, enligt din skiss så är det på den övre plåten.
Om du har en digitalkamera, skulle du kunna ta en bild in i pannan så man kan se hur den nedre plåten sitter? Det hade varit mycket uppskattat
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Tre krokar sitter det i min panna, se bild.
Nedre plåten är hemmagjord....samma mått som original.
Övre:
Nedre:
Nedre plåten är hemmagjord....samma mått som original.
Övre:
Nedre:
Senast redigerad av lp75 den fre 13 jan, 2006 14:48, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Tusen tack
Då kan man nog anta att vinkeln på den nedre plåten sitter där för att luckan inte ska bli så varm.
Vad använde du för tjocklek på plåten? Om den inte behöver vara så tjock, så kanske det räcker med att kapa till den av ett hyllplan eller nåt
Vad har du för rökgastemp?
Då kan man nog anta att vinkeln på den nedre plåten sitter där för att luckan inte ska bli så varm.
Vad använde du för tjocklek på plåten? Om den inte behöver vara så tjock, så kanske det räcker med att kapa till den av ett hyllplan eller nåt
Vad har du för rökgastemp?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
Vad / vem är det som påstår att det är tabu att justera rökgastempen med spjället? Det är väl det naturliga sättet att balansera draget i pannan?
Öppet spjäll är ju detsamma som full värme rätt ut i skorstenen. Efter spjället sitter ju dragregulatorn som tar hand om extradraget i skorstenen.
Jag har mellan 150 och 200 grader normal rökgastemp, med nysotad panna. Med helt öppet spjäll är det ingen konst att komma upp över 400 grader.
Öppet spjäll är ju detsamma som full värme rätt ut i skorstenen. Efter spjället sitter ju dragregulatorn som tar hand om extradraget i skorstenen.
Jag har mellan 150 och 200 grader normal rökgastemp, med nysotad panna. Med helt öppet spjäll är det ingen konst att komma upp över 400 grader.
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
hmm, hade för tunn, första böjde sig och gick hål i efter 1år.Frisse Frisén skrev:Tusen tack
Då kan man nog anta att vinkeln på den nedre plåten sitter där för att luckan inte ska bli så varm.
Vad använde du för tjocklek på plåten? Om den inte behöver vara så tjock, så kanske det räcker med att kapa till den av ett hyllplan eller nåt
Vad har du för rökgastemp?
Tog samma plåt och svetsade ihop dubbla lager, förutom på vinkeln, denna fungerar fint(lite lat då denna plåttjocklek fanns hemma).
Lite dålig på vad plåtar har för tjocklek, måste mäta....kanske ~2mm.
Jag ligger mellan 220-250grader, beroende på effektläge.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Braskamin - Handöl 32A
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Vem som har sagt det? Tja, min installatör och några här på forumet.Gunnar A skrev:Vad / vem är det som påstår att det är tabu att justera rökgastempen med spjället? Det är väl det naturliga sättet att balansera draget i pannan?
Öppet spjäll är ju detsamma som full värme rätt ut i skorstenen. Efter spjället sitter ju dragregulatorn som tar hand om extradraget i skorstenen.
Jag har mellan 150 och 200 grader normal rökgastemp, med nysotad panna. Med helt öppet spjäll är det ingen konst att komma upp över 400 grader.
Jag förstår egentligen inte skillnaden mellan att bromsa rökgaserna med spjället mot att göra det med plåtar inne i pannan, men tänkte att jag väl är för dum för att fatta det då...
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Nu har jag jämfört drifttiden med spikband kontra stängt spjäll (fläkten på lägsta hastighet i båda fallen):
Rökgastemp med stängt spjäll (utan spikband): 240 grader, drifttid: 1h 1min
Rökgastemp med spikband (öppet spjäll): 285 grader, drifttid: 48min
Det ser ju helt klart ut som 1-0 till spikbandet
Rökgastemp med stängt spjäll (utan spikband): 240 grader, drifttid: 1h 1min
Rökgastemp med spikband (öppet spjäll): 285 grader, drifttid: 48min
Det ser ju helt klart ut som 1-0 till spikbandet
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
plats
Det ser ju ut som om det finns en del utrymme att göra "bafflar" på i pannan ändå ?
Frågan är hur dom skulle fästas
Frågan är hur dom skulle fästas
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Re: plats
Den nedre plåten fattas i min panna har jag förstått nu. En sån ska jag fixa så snart jag orkar.snillet skrev:Det ser ju ut som om det finns en del utrymme att göra "bafflar" på i pannan ändå ?
Frågan är hur dom skulle fästas
Om man får komma med en liten "bonna-teori" så skulle det kunna vara som så att verkningsgraden ökar ju närmare värmekällan man sätter "bromsen". Kan det vara så, tro?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
om du nu istället skulle tillverka en baffel som förlängde rökgasvägen istället för att bromsa skulle du uppnå ett mycket bättre resultat, eftersom du då erhåller mer konvektionsyta. Det är därför som det är bättre med plåtar än med spjället.
Bionordic B30GL i Värmebaronen Vedolux 40ub med 3st 500l acktankar
-
- Entusiast!
- Inlägg: 127
- Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
- Ort: Göteborg/Bohus
Re: plats
Jag såg förresten en idé om att använda gängade stänger för att slippa ha "hakar" i pannväggarna...snillet skrev:Det ser ju ut som om det finns en del utrymme att göra "bafflar" på i pannan ändå ?
Frågan är hur dom skulle fästas
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
En risk som borde öka är att kunna få en gengas explosion i pannan (om man har en brännare som har tendens till sånt)
I min panna har jag testat med lite olika lösningar för detta, och just nu kör jag helt utan..
Men så länge man håller koll på vad som händer när man testar så är nog inte risken så stor att det går åt skogen.. Men håll koll till sommaren vad som händer... det kanske blir för lite drag då.
I min panna har jag testat med lite olika lösningar för detta, och just nu kör jag helt utan..
Men så länge man håller koll på vad som händer när man testar så är nog inte risken så stor att det går åt skogen.. Men håll koll till sommaren vad som händer... det kanske blir för lite drag då.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Det ovan sagda låter som en bra definition av en baffel!Skinnjoel skrev:om du nu istället skulle tillverka en baffel som förlängde rökgasvägen istället för att bromsa skulle du uppnå ett mycket bättre resultat, eftersom du då erhåller mer konvektionsyta. Det är därför som det är bättre med plåtar än med spjället.
Dvs. att man ändrar/förlänger rökgasernas väg, för att de skall passera större värmeupptagande ytor. Att man på kuppen kanske minskar rökgashastigheten är inte ändamålet, utan en bieffekt.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol