Att sota en undermatad brännare

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Att sota en undermatad brännare

Inlägg av bergatorparen »

Signaturen LO här på forumet gjorde för snart 4 år sedan en film i två delar om hur man skall sota panna och brännare.
Det börjar ligga lite tillbaka i tiden, så för att det inte skall falla i glömska har jag "lånat" den delen som omhandlar sotning av en undermatad brännare. Här är filmen - med tysk musik pålagd av mig:

http://www.youtube.com/watch?v=gSNq72sdJ_I

Vi lär ju ta tillvara de resurser vi har - och Lasse är en resurs :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Den tyska musiken gjorde intepluspoäng för hörbarheten av skånskan direkt :D BRA FILM för övrigt. Något som Ecotec borde köpa in och ha i utbildningssyfte för deras manual är det ta mig tusen det sämsta jag läst. Den målgruppsanalys Ecotec utgått ifrån när den skrevs måste varit ur installatörsperspektiv...

Han säger i slutet att röken ska vara osynlig. Det är den inte från min skorsten kan jag säga. Den är svagt vitfärgad. Nått justeringsfel då måhända? Vet att pannan gått aningen fett sen effekten stäldes upp för en månad sen. Det har varit mindre oförbränd pellets kvar i askan när jag tömt asklådan. Har dålig koll på hur mycket man vågar backa på bränslet. Den står på matningsjustering -16% nu.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vit färg kommer av vattenånga som kondenserar. Så blir det alltid när det är kallt och är helt normalt. Vänta tills måndag för då ska det bli varmt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
AlexandraW
Lärjunge!

Inlägg av AlexandraW »

Jag förstår inte riktigt 'kritiken' mot skånskan? Jag som hävdar att det låter som gröt när det dras igång på bred skånska hade inga som helst problem med den skånskan =) (Och för övrigt använda frasen 'tatt sig' även häruppe på mer nordliga breddgrader ;))
Skriv svar