Konverteringsstöd
-
- Pannrumstomte!
Konverteringsstöd
Några frågor om konverteringsstöd
* Jag har beställt brännare för montering nästa månad, kan jag söka preliminärt stöd redan nu?
* I rutan "Energiförbrukning före konvertering" frågas efter oljepannans årsverkningsgrad, elförbrukning etc. Hur noga är det? Jag vet inte tex oljepannans verkningsgrad.
* Går det att söka stöd för solvärme på samma blankett även om det inte är samma installatör eller bör man göra det separat på 2000:287. Solfångarna tänkte jag montera själv. Det är stor skilnad på 2000:287 och 2005:1256.
* Ska följande papper skickas med den preliminära ansökan eller den slutgiltliga: "Handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig automatisk bränsletillförsel" och "handling som visar att anordningen uppfyller de utsläppskrav som Boverket meddelat för sådan anläggning i tätort".
* Vad händer om man missar något? Får man komplettera eller måste man söka om och komma sist i kön?
* Jag har beställt brännare för montering nästa månad, kan jag söka preliminärt stöd redan nu?
* I rutan "Energiförbrukning före konvertering" frågas efter oljepannans årsverkningsgrad, elförbrukning etc. Hur noga är det? Jag vet inte tex oljepannans verkningsgrad.
* Går det att söka stöd för solvärme på samma blankett även om det inte är samma installatör eller bör man göra det separat på 2000:287. Solfångarna tänkte jag montera själv. Det är stor skilnad på 2000:287 och 2005:1256.
* Ska följande papper skickas med den preliminära ansökan eller den slutgiltliga: "Handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig automatisk bränsletillförsel" och "handling som visar att anordningen uppfyller de utsläppskrav som Boverket meddelat för sådan anläggning i tätort".
* Vad händer om man missar något? Får man komplettera eller måste man söka om och komma sist i kön?
-
- Pannrumstomte!
Re: Konverteringsstöd
Följdfråga: Finns dessa handlingar någonstans att ladda ner någonstans?Shakespeare skrev:Några frågor om konverteringsstöd
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
JaShakespeare skrev:...kan jag söka preliminärt stöd redan nu?
En uppskattring räcker säkert.Shakespeare skrev:* ... Jag vet inte tex oljepannans verkningsgrad.
Shakespeare skrev:* Går det att söka stöd för solvärme på samma blankett ...
Ring länsstyrelsen
Skickas med den preliminära. Om din leverantör inte kan skaffa detta kan du skriva ut ett bevis på att den är P-märkt (om den nu är det?). Att den matas med en skruv och att den styrs av tempen i pannan borde räcka.Shakespeare skrev:* Ska följande papper skickas med den preliminära ansökan eller den slutgiltliga: "Handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig automatisk bränsletillförsel" och "handling som visar att anordningen uppfyller de utsläppskrav som Boverket meddelat för sådan anläggning i tätort".
De ringde mig om det var något de ville veta, så de går säkert bra att komplettera. Tror att det är ankomstdatum som räknas.Shakespeare skrev:* Vad händer om man missar något? Får man komplettera eller måste man söka om och komma sist i kön?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumstomte!
Tusen tack föe det snabba svaret!
Vad för typ av bevis?Stugsittaren skrev:Skickas med den preliminära. Om din leverantör inte kan skaffa detta kan du skriva ut ett bevis på att den är P-märkt (om den nu är det?). Att den matas med en skruv och att den styrs av tempen i pannan borde räcka.Shakespeare skrev:* Ska följande papper skickas med den preliminära ansökan eller den slutgiltliga: "Handling som visar att anordningen är effektstyrd och har kontinuerlig automatisk bränsletillförsel" och "handling som visar att anordningen uppfyller de utsläppskrav som Boverket meddelat för sådan anläggning i tätort".
-
- Pannrumstomte!
Det löser sig nog. Ska få intyg via fax under dagen.
Ringde oxå länsstyrelsen ang solvärmebidraget. Det är två olika bidrag på de olika blanketterna. Jag fick rådet att endast söka pellets på 2005:1256 och solvärme på 2000:287 eftersom pengarna till konverteringsbidraget troligtvis tog slut före solvärmebidraget. Men hon trodde det skulle finnas pengar till pelletskonvertering ett bra tag till. Man vet inte vem man ska tro?
Ringde oxå länsstyrelsen ang solvärmebidraget. Det är två olika bidrag på de olika blanketterna. Jag fick rådet att endast söka pellets på 2005:1256 och solvärme på 2000:287 eftersom pengarna till konverteringsbidraget troligtvis tog slut före solvärmebidraget. Men hon trodde det skulle finnas pengar till pelletskonvertering ett bra tag till. Man vet inte vem man ska tro?
Jag pratade med länsstyrelsen om detta med verkningsgrad och tidigare förbrukning; vi har nyss köpt ett hus med oljepanna från 60-talet. Säljarna hade inte nyttjat övervåningen på många år och dessutom bara bott i huset ibland på senare år, och då är det ju omöjligt att veta vilken förbrukning man haft. Jag fick beskedet att det inte är så noga när man konverterar från olja utan att man kan höfta rätt ordentligt alt följa nån normalskattning. Verkninggraden på vår gamla Exonompanna kunde vi ange till 70%, det är nån slags standardvärde på såna. Oljeförbrukning gissade LST kunde ligga på ca 4kbm/år i ett dåligt isolerat 40-talshus. Som jag förstod blir man inte diskvalificerad för att dessa siffror inte kan beläggas, det viktiga är att man visar att man verkligen eldat med olja tidgare och att den nya anläggningen uppfyller alla krav (p-märkningen etc).
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
-
- Pannrumstomte!
Hoppas bara de registrerar ansökningarna direkt så att inte de länsstyrelser som handlägger fortare hinner dela ut mer innan pengarna tar slut medan de som ligger ett år efter blir utanpoul skrev:Bra att söka så snart som möjligt.
I vårt län kan det ta upp till ett år att få (preliminär)beslut om bidrag pga mängden ansökningar, men på min fråga var det ok att sätta igång med installation innan länsstyrelsens beslut.

Fast jag läste att det är först när ansökan är komplett som den räknas. Om din länsstyrelse kommer på att du måste komplettera den med något om låt säga ett år så kommer du långt ner i kön antar jag?
-
- Pannrumstomte!
Nja, det står på ekots hemsida att 35 000 hushåll sökt bidrag. Om alla beviljas maximalt stöd a´14 000 kr tar pengarna slut. Såvitt jag förstår är det inte alla som beviljas stöd, och inte alla som får maximalt belopp. Pengarna är nog bara nästan slut ... själv skickade jag in ansökan för ett par veckor sedan, men man ska väl inte hoppas för mycket. Ett litet ljus i mörkret är att brännaren puttrar på utan krångel!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Om jag förstått det hela rätt reserveras pengarna efter den första ansökan. Det är där man stoppar då pengarna tar slut. Det innebär att det skall finnas pengar till alla när den andra ansökan om utbetalning skickas in.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Pannrumstomte!
Skulle tro det. Kan man kanske hoppas på lägre priser till våren? Jag har beställt 4 pallar till innan nyår. Ska man ändra till en istället och betala frakten?ABSO skrev:Vore intressant att veta hur många pelletspannor som installerats pga konverteringsstödet... kanske en del av förklaringen till att pelletspriset rusat i höjden...