Fläktspänning Flex-A2

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
antwes
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj, 2016 18:10
Ort: Säffle

Fläktspänning Flex-A2

Inlägg av antwes »

Tänkte jag skulle kolla inställningarna på min Flex-A2. När jag mäter med multimeter på uttaget som är placerat i undre i bakkant, vänster sida, så får jag värden som inte matchar med installationsmanualen:

M: 154.5 V
1: 135.2 V
2: 149.7 V
3: 162.7 V
4: 182.6 V

Mäter med en UNI-T 139C TRMS Multimeter.

Nån som har en idé om vad jag gör för fel? Har kollat multimetern och den mäter till synes korrekt i vägguttaget!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktspänning Flex-A2

Inlägg av Icecap »

Vad jag fått veta får man INTE mäta spänningarna med ett TRMS-instrument.

Ja, jag vet att det är det enda rätta men den info. fick jag direkt av Janfire i sin tid. Grunden var att "på den tiden" var TRMS-instrument inte i var mans ägo pga. priset.
Senast redigerad av Icecap den fre 23 feb, 2018 09:03, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
antwes
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 15 maj, 2016 18:10
Ort: Säffle

Re: Fläktspänning Flex-A2

Inlägg av antwes »

Tack för svar Icecap!

Aha trodde det var TRMS man var tvungen att ha! Jag får prova med en annan multimedier då, har en dålig biltema men den visade också något högre värden än manualen men bara lite. Även om jag justerade ner spänningen på ett läge så mycket det gick kunde jag inte nå standardinställningen. Hade velat återställa allt till fabriksinställningarna eftersom det är en begagnad brännare jag köpt. Ska se om jag får fatt på en tredje multimeter.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläktspänning Flex-A2

Inlägg av Icecap »

Nu har jag för mig att Flex-A2 har lite annorlunda spänningar, detta pga. vissa uppdateringar i startsekvensen och den vanliga cykelstyrning.

(Bl.a. är effektstyrningen av värmespiralen gjort om så att spiralen lär hålla avsevärd längre. Min NH var begagnad för ~6 år sedan och jag har inte bytt spiralen och styrningen är identisk till funktionen i en Flex-A2.)

Så verifiera att värden du läser verkligen tillhör Flex-A2 och inte Flex-A. Om det är så kan jag nog inte hjälpa så värst mycket mer - men så länge systemet kör och du kan verifiera att förbränningen är korrekt är det ju OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: Fläktspänning Flex-A2

Inlägg av AndersAA »

Vet inte om det är till någon hjälp men jag kör på ca 80V effektläge 1 och ca 12kW effekt.
Avser flex A2 samt mätt med ett enkelt digitalt instrument.
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar