Janfire flex a rep

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Hej alla! Ny här på forumet. Skaffat en beg janfire flex a som jag visste var trasig. Tänkte att det kanske bara är ett simpelt fel ;-)
En provisorisk inkoppling och fläkten gick igång ( antagligen fullfart) men det blev ingen värme på spiralen. Mätte spiralen till 50 ohm, mätte sen spänning i kablarna till spiralen. 0v!
Tog därefter loss boxen och öppnade... Intressant :-D
Min fråga.... Där det står R41, är det bara en bygling eller vad ska sitta där? R brukar väl betyda resistor.
Verkar som triac ner i hörnet kan vara brunnen.
Motståndet uppe har gått hett men mätte och den verkar hel.

Bild
Bild
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av Icecap »

Det där är en typisk åskskada!

Du ska räkna med att allt som är kopplat till 230V är trasigt och att det är en lägre sannolikhet för att sakerna efter transformatorn är sjuka.

Motståndet (R41) har jag ingen information om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Åska... ja, det tänkte jag ju inte på. Med andra ord bör man plocka bort brännare från nätet sommartid (om man inte måste köra för varmvatten så klart.)

Synd du inte hade info om R41, nån annan som vet?

Kanske lika bra att skaffa nya boxen. Är nya boxen mer driftsäker än gamla?
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag kan se på andra kretskort är R41 en bygel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Stegatorparn skrev:Vad jag kan se på andra kretskort är R41 en bygel.
Ja, det är vad jag tycks ha sett också.
ska försöka felsöka mera. Ska prova byta alla triac, dom kostar inte många kronor :P

Tips på annat som brukar gå sönder på dessa kretskort?
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av d_anders »

Kolla nätdelen. Har den drabbats av blixten är den nog paj
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Fast då borde väl boxen vara helt död?
Dioder för spänning och startklar lyser/blinkar. Doseringsskruven går köra manuellt på knappen. Fläkten går och givaren i pellets röret lyser.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av d_anders »

Aha, ja då lever ju mycket. Kanske kan du mäta och se om processorn ger signal till triacen som styr skruven etc.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av xdigger »

Dom där blåa platta blåa är överspäningsskydd, kan vara så att dom gett med sig troligen en sån som är förintad och därför saknas en(r41). Tror dom heter varistorer och jag tror du kan klippa bort dom och köra vidare, i andra nätdelar kan man det i alla fall. Brukar se värre ut än det egentligen är, högst troligt så funkar övrig elektronik. Det smäller bra om dom och dom kan ge sig med tiden om man har otur. Klipp bort dom skadade och prova starta brännaren.

Förövrigt är det ingen typisk åskskada, då brukar fler komponenter vara förintade, dessutom fel tid på året för åska.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Provar löda bort dom.
Köpte denna trasig så den kan ju gått sönder vilken tid som helst på året :)
Ska det bli spänning direkt på spiralen när man startar den på vredet? saknar spänning där.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Citering borttagen. / Roli moderator
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

sorry för citatet :eye:
Har lött bort varistorerna nu utan skillnad.
har 230v till triac, vad ska "styrspänningen" till triac vara? Lågspänning eller högspänning?
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Lite forskning säger nog att det är en väldigt låg ström och förmodligen låg spänning som påverkar triac.
Grejat lite med brännaren, haft isär det mesta. Rengjort fläkten. Haft loss doseringsskruven.
Lagret där var fyllt med spån och gick knappt snurra för hand. Saknar nåt skydd som tydligen ska sitta där.
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av Icecap »

Skadan ÄR en typisk åskskada! Och jag har jobbat en del med reparation av elektronik så jag känner igen detta.

Varistorerna är skydd mot överspänning och kan - med lite tur - begränsa skadorna. Men räkna kallt med att thyristorerna är trasiga. Att klippa bort varistorerna är lite som att koppla bort krockkudden i en bil, det är OK när man kollar om bilen kan köra men ska man använda den på riktigt ska den såklart vara med.

För att styra fläktens hastighet finns det den koppling vid motståndet som går varmt, IC-kretsen osv. ingår i detta och hela detta kan mycket väl vara trasig - men det finns faktisk en chans att det kan vara rimligt helt.

För att styra doseringsmotor, tändspiral och fläkt av/på skickas det signal genom de 3 st beige optokopplare som finns på linje med de två gröna elektrolytkondensatorer.

Hastigheten på fläkten styrs vid att ett av de 5 st SSR som finns vid trimpotentiometerna slås på.

xdigger: Vaddå "fel årstid"??? Så du inte att det var en brännare som var köpt begagnad och trasig?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
outback00
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 jan, 2016 19:25
Ort: Lycksele

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av outback00 »

Gjort lite framsteg sen senast.
Hittade info på eldkraft om hur arbetscykeln ser ut... Så gjorde en snabbstart. Och kors i taket så började doserskruven snurra och spiralen blev röd. Men sen när spiralfasen är över så hände det nog nåt för det blev svart.
Jordfelsbrytaren löste ut...

Min plan är att skaffa ny box. Men försöka felsöka och laga den gamla rent av hobbymässiga skäl :-)

Tyvärr fick jag såååå mycket skäll av den 16 årige spelnörden när det blev svart i huset så nu vågar jag inte röra den förrän det är lugnt i huset :-D
Janfire Flex a 2, äldre kontrollbox
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Janfire flex a rep

Inlägg av Eldvin »

Köp ett gameboy till grabben.Dom går på batteri.
Skriv svar