Termokontakt löser ut på eftervärmen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Camal
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 14:40

Termokontakt löser ut på eftervärmen

Inlägg av Camal »

Hej på er!

Har haft min flex-a igång i lite drygt ett halvår nu och i vintras fungerade det bra, men sen ett par månader tillbaka så har det strulat. Brännaren går normalt under hela "eldningscykeln", men efter att den stannat och fläkten slutat blåsa så verkar det som att värmen börjar gå baklänges och brännaren blir väldigt varm, vilket gör att termokontakten löser ut ibland. Verkar som det ligger lite pellets kvar i koppen som fortsätter brinna en stund efter fläkten stannat och värmen från det vill ta fel väg.

Någon som har några tips på vad jag kan prova för att få bukt med detta?

Hade ju varit smidigt om man kunnat ställa in så fläkten fortsätter gå några minuter till efter avslutad eldning, känns som det hade löst problemet...

Sotaren var här i våras så jag tror inte det ska vara några problem med igensatt skorsten eller dyligt.

Kan tillägga att brännaren är monterad i pannan med en 100mm stos + 90 graders lågriktare.

Mvh
Andreas
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Termokontakt löser ut på eftervärmen

Inlägg av SB »

Det beror nog på att värmen ute vid denna årstid gör att draget i din skorsten blir avsevärt sämre. Förmodar att du är tvungen att använda den 90-gradiga lågriktaren då du kör med så lång stos, vilket säkert inte heller hjälper upp situationen. Precis som du skriver skulle det vara bra att kunna ändra efterblåsningstiden och även utvädringstiden men tyvärr så finns inte möjligheten på Flex A:ns elektronikboxar. Såvida man inte har rökgasfläkt, verkar enda alternativet vara att bygga om eller bygga en egen styrbox.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termokontakt löser ut på eftervärmen

Inlägg av Icecap »

Inte en lösning men en förklaring iaf:
Jag har ju lambdastyrning på min brännare och jag ser ett mycket tydlig sammanhang mellan doseringen (som styrs av lambdastyrningen) och utetemperaturen.

När utetemperaturen kommer till läget där jag stänger av värmen i huset börjar doseringen att minska. den minskar till tunt 70%-80% av "vinterdoseringen", sannolikt(/säkert) baserat på att draget i skorstenen är minskat kraftigt.

Med oförändrat dosering ville det ske en uppbyggnad av oförbränd pellets vilket sedan inte hinner med att eldas upp vid slutblåsningen. Problemet är alltså inte att slutblåsningstiden är för kort men att det byggs upp pellets som ska hinna med att eldas klart.

En lösning kan alltså vara att minska doseringen lite om styrdosan är av typen som medger detta.

En annan lösning kan vara att köpa den nyaste styrdosa och göra samma sak med att minska doseringen en del. Den nya styrdosa medger att man enkelt kan ställa om doseringen, jag är ganska säker på att den samtidig skonar tändelementet då den styr det på samma sätt som på NH'n (och där är statistiken säker!) och det hel-digitala i den medger enkel återställning till "vintervärden".

Sedan får man ju värdera om det är värd pengarna, det kan inte jag bestämma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Camal
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 14:40

Re: Termokontakt löser ut på eftervärmen

Inlägg av Camal »

Tack Icecap och SB för tipsen! Jag ska prova att sänka matningen lite och se om det gör någon skillnad!

Mvh
Andreas
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Termokontakt löser ut på eftervärmen

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag tror draget är en bra gissning. Jag har samma tendenser med lite bakvärme, förvisso med en annan panna/brännare.

Mitt drag blir lägre än dragbegränsarens "startvärde" och det blir helt enkelt tuffare för brännaren som nästan måste knuffa förbränningen så här på sommaren har jag märkt.

Jag ser skillnaden på "sot-spiken" i rökröret som visar att pannan går lite fetare med lägre drag. Potentiellt hade jag ju kunnat ställa ner matningen några procent - men jag ids inte.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Camal
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 14:40

Re: Termokontakt löser ut på eftervärmen

Inlägg av Camal »

Hej igen,

Nu har det rullat på i över en vecka utan problem. Lösningen var alltså, precis som Icecap sa, att sänka doseringen lite!

Tack så mycket för hjälpen! :)

/Andreas
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termokontakt löser ut på eftervärmen

Inlägg av Icecap »

Bra! Testat och verifierat helt enkelt. Kom bara ihåg att skruva upp för doseringen igen när det blir mer höstlikt än nu.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar